"اقتصاد" و "دخالت خارجی" در انتخابات ایران از نگاه شبکه المیادین

کدخبر: 2012929

پرونده اقتصادی و دخالت بیگانگان در انتخابات ایران دو محوری است که شبکه المیادین در استودیوی ویژه انتخاباتی خود در تهران، گفت‌وگوی "محمد نبی حبیبی" رئیس حزب مؤتلفه و صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران را به مناظره تبدیل کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه خود از انتخابات در ایران، دو محور اصلی تبلیغات گروه‌های سیاسی را مد نظر قرار داد.

«علی مرتضی» از سطح شهر تهران گزارش کرد: تبلیغات انتخاباتی حول دو محور «دخالت بیگانگان» و «پرونده اقتصادی» می‌چرخد اما حرف آخر را مردم در روز انتخابات خواهند زد.

به گفته او، اصولگراها و اصلاح‌طلبان، این روزها مشغول تبادل اتهام به یکدیگر هستند. هر کس می‌خواهد رأی بیشتری را به اردوگاه خود جذب کند. اما بر خلاف افزایش تقابل و تشدید لحن‌ها، همه برای رعایت اصول دموکراسی و احترام به اراده مردم تأکید می‌کنند. او گفت که اصلاح‌طلبان هم در تبلیغات انتخاباتی روی پرونده اقتصادی تمرکز کرده‌اند.

نگاه مدیر شبکه در تهران به انتخابات

محمد حسن البحرانی نیز در گزارش زنده خود از سطح شهر تهران، شنبه‌شب گفت: شعارهای متعددی تا الان سر داده شده و خیلی متنوع است. شعارهایی که سیاسی است مثلا درباره حقوق فردی افراد است یا شعارهای اجتماعی. اما بارزترین شعارها، به پرونده اقتصادی مربوط است.

البحرانی گفت: کشمکش بر سر پرونده اقتصادی از روزهای گذشته آغاز شده است. نیروهای سیاسی همه‌شان در این خصوص موضعگیری دارند و در خصوص توافق هسته‌ای صحبت می‌کنند اما میان این گروه‌ها درباره چگونه محقق شدن اهداف اقتصادی تفاوت نظر زیادی وجود دارد. اصلاح‌طلبان می‌گویند که ضروری است که ایران در مرحله پیش‌رو، از توافق برای توسعه داخلی استفاده کند.

تیم اقتصادی دولت روحانی نیز معتقد است که از توافق برای جلب سرمایه‌گذاری خارج باید استفاده شود. چندین نامزد که در اردوگاه روحانی قلمداد می‌شوند بارها تکرار کرده‌اند که تحقق چنین توسعه‌ای سالانه نیازمند 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. در نتیجه دولت روحانی معتقد است که ناچار است بخشی از تکیه‌ خود را بر سرمایه‌گذاری خارجی قرار بدهد. روحانی هم (شنبه) در نشستی این مسئله را مورد تأکید قرار داد.

همچنین نماینده معروف و اقتصاددان اصولگرایان امروز انتقاد شدیدی از روحانی کرد به این دلیل که درهای اقتصاد را روی شرکت‌های خارجی باز کرده است و گفت که این سیاست خسارت زیادی به اقتصاد ایران می‌زند همچنانکه دولت در دوره اخیر قراردادهای زیادی با شرکت‌های خارجی بسته است.

میزگرد ویژه که به مناظره تبدیل شد

محمد نبی حبیبی نامزد فهرست اصولگرایان و دبیر کل حزب موتلفه و صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران

زیبا کلام در این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه «تفاوت دیدگاه اقتصادی اصولگراها و اصلاح‌طلبان چیست» گفت: فکر می‌کنم که اختلاف در مسئله اقتصادی عمیق هست و به مبانی و اصول می‌رسد. اصولگرایان به اقتصاد دولتی معتقدند و با اقتصاد آزاد و بخش‌های خصوص مخالفند. مثلا همانطور که در اخبارتان اعلام کردید آقای احمد توکلی نماینده اصولگرایان با آمدن شرکت‌های خارجی بشدت مخالف است.

حبیبی در پاسخ به اینکه چرا حزب مؤتلفه به نفع لیست اصولگرایان از رقابت انتخاباتی خارج شد گفت: من درباره آنچه آقای زیباکلام گفتند، مطالبی دارم که در این فرصت کم نمی‌شود به آن پرداخت. اما در خصوص سوال باید بگویم که ما عقب‌نشینی نکردیم، بلکه برای شکسته نشدن رأی اصولگرایان این تصمیم گرفته شد و در حقیقت برای ورود با قدرت بیشتر و وحدت بیشتر این تصمیم گرفته شد.

حبیبی افزود: اگر من به مجلس راه پیدا بکنم، ما با کسانی که سالهاست در اقتصاد کشور فعالند و تجربه دارند مشورت خواهیم کرد و کمیته‌های تخصصی ایجاد خواهیم کرد.

او افزود: از ابتدای انقلاب دو گروه که به چپ و راست مشهور شدند -و من این تسمیه را دوست ندارم- که اصلاح‌گراها ادامه همان چپ‌ها هستند، اختلاف زیادی با الان دارند و اعتقاد به اقتصاد دولتی و نه مردمی، داشتند. تاریخ ما نشان می‌دهد، ما از اول انقلاب تلاش داشتیم که اقتصاد مردمی و آزاد شود و تعجب می‌کنم که آقای زیباکلام چنین حرفی می‌زند.

حبیبی گفت: ما معتقدیم که در خصوص ورود شرکت‌های خارجی، باید اولویت رعایت شود و اولویت به شرکت‌های داخلی داده شود. شرکت‌های خارجی روشن است که دنبال منافع خودشان هستند.

زیباکلام در ادامه پاسخ داد: آنچه استاد ما دکتر حبیبی گفت، که اصلاح‌طلب‌های امروزی، چپ بودند اما اعتقادهای اقتصادی آنان متاثر از افکار چپ و سویالیستی بود و از اقتصاد دولتی حمایت می‌کردند و به مرور زمان تغییر عقیده دادند و دیدند که اقتصاد دولتی مانع بزرگی برای توسعه اقتصاد است، کاملا درست است. بعد از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب می‌بینیم که بسیاری از کشورها مانند ترکیه، مالزی، هند، برزیل، آرژانتین و مکزیک نمونه‌هایی از اقتصاد آزاد هستند. اصولگرایان مثل چپ‌های اول انقلاب شده‌اند که میگویند دولت باید اقتصاد حاکم باشد... .

«وفاء العم» مجری المیادین سخن زیباکلام را با این سوال قطع کرد که مسئله مهم‌تری هم در انتخابات و مسائل اقتصاد هست و آن دخالت خارجی هست و این مسئله به یکی از محورهای تبلیغات انتخاباتی تبدیل شده است، پرسید: چرا چنین اتهاماتی به اصلاح‌طلبان زده می‌شود که از خارج حمایت می‌شوند، و زیباکلام ادامه داد: اینکه اصلاح‌طلبان از خارج از کشور حمایت می‌شوند، اتهام غیراخلاقی است. اصولگرایان هم تریبون‌های زیادی در اختیار دارند مانند نماز جمعه و ... اما اینکه اصلاح‌طلبان چه حمایتی دریافت کرده‌اند یا آمریکا و اروپا عملا چکار کرده‌اند، را نمی‌توانند دلیلی بر آن بیاورند.

دوربین المیادین شنبه در کردستان، سنندج ؛

در ادامه سفر المیادین به شهرهای بزرگ ایران، دوربین این شبکه شنبه، به سنندج رفت. المیادین با به تصویر کشیدن مسجد «دار الاحسان» در سنندج به طور ضمنی به رسانه‌های عربی سعودی‌محور تبلیغ می‌کنند اهل سنت در ایران مسجد ندارند، پاسخ داد.

المیادین گفت که کُردها بخشی از ملت ایران هستند که در جای‌جای شهرشان مجسمه‌های شخصیت‌های تاریخی بسیاری دارند.

مجری المیادین از حبیبی پرسید: چه مسئله‌ای در رویکرد کشورهای غربی اصولگرایان را نگران کرده است، مثل حمایت از اصلاح‌طلبان در رسانه‌هایشان، چه چیزی اصولگران را نگران گرده است؟

حبیبی پاسخ داد: ممنونم که آقای زیباکلام حرف بنده را صحه گذاشت. اصولگرایان نظرشان در خصوص اقتصاد این است که می‌گویند اقتصاد را دولت باید اداره کند [نه اینکه اقتصاد دولتی باشد].

مجری با قطع کلام حبیبی گفت، به موضوع حمایت بیگانگان هم باید اشاره کنیم. حبیبی گفت ما با مراودات اقتصادی با کشورهای دیگر مخالف نیستیم. اما در این مراودات باید مصالح مردم ایران در اولویت باشد . شرکت‌های خارجی طبیعتا اولویتشان منافعشان است اما در این میان ایران نباید جولانگاه این شرکت‌ها باشد. رژیم شاهنشاهی در را روی کشورهای دیگر باز کرده بود. بنابراین شرکت‌های خارجی بودند که روی اقتصاد ما حکومت میکردند. اصولگرایان اساسا با دخالت بیگانگان مخالفند. ما می‌گوییم ایران باید انتخاب کند که چه شرکت خارجی و برای چه کاری به ایران بیاید.

خانم «وفاء العم» از زیباکلام پرسید: چرا به اصولگرایان اتهام میزنید که مخالفت توافق هستند حال آنکه اگر به گذشته نگاه کنیم، اصولگرایان در مذاکره پیشگام بودند؟

زیباکلام گفت: از زمانی که بحران هسته‌ای شروع شد .. در دو سال آخر اصلاح‌طلبان تلاش شد که کج‌دار و مریز تلاش شد مشکل حل شود اما آقای احمدی نژاد وقتی آمد مسئله سیاسی را سیاسی کرد و از همانجا این هسته‌ای مسئله‌ای شد میان ایران و غرب.. ایران سعی کرده به حل و فصل برسد و رسیده ایم اما اصولگرایان میخواهند این مسئله را سیاسی کنند و از آن بهره‌برداری کنند.

این شبکه همچنین به اینکه زبان کردی درسی اختیاری در دانشگاه آزاد و دانشگاه کردستان است نیز اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از حقوق کردها در ایران دانست. نشریه‌های مختلف با زبان کردی نیز از دید دوربین المیادین دور نماند.

بازار سنندج دیگر مکانی بود که دوربین المیادین به آنجا رفت و گفت که جلوه‌های مختلف بازار و رنگ‌های متنوع لباس‌های کردها، امر دیگری است که مایه افتخار کردهاست. کردها نسل اندر نسل سبک پوشش خود را حفظ کرده است اما در زندگی امروز که سختی‌ها خود را دارند.

قهوه‌خانه آخرین جایی بود که دوربین المیادین در سنندج به آنجا رفت؛ جایی که به گفته، حازم کلاس، مردم در آنجا می‌نشینند و با مرور گذشته، وضعیت کنونی را بحث می‌کنند و به آینده امیدوارند.

ارسال نظر: