اذعان سیف به بی تاثیر بودن برجام بر گشایش ال سی و سوئیفت

رئیس بانک مرکزی: قبل از تحریمها هم امکان اتصال به سوئیفت و گشایش ال سی وجود داشت

کدخبر: 2013357

سیف گفت: قبل از رفع تحریم هم بانک‌های تحریم شده بدون سوئیفت، ال‌سی گشایش می‌کردند و بانک‌هایی که تحریم نبودند از طریق سامانه سوئیفت با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و ال‌سی گشایش می‌کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: ولی‌الله سیف در حاشیه همایش تبیین برنامه ششم توسعه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: همه بانک‌ها هم‌اکنون می‌توانند از سامانه سوئیفت استفاده کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی س مبنی بر اینکه با توجه به مشکل بانک‌های رفع تحریم شده برای برقراری روابط کارگزاری، آیا امکان گشایش ال‌سی‌ وجود دارد، گفت: قبل از رفع تحریم هم بانک‌های تحریم شده بدون سوئیفت، ال‌سی گشایش می‌کردند و بانک‌هایی که تحریم نبودند از طریق سامانه سوئیفت با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و ال‌سی گشایش می‌کردند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های تحریمی با برخی بانک‌های خارجی از جمله یکی از بانک‌های چین کار می‌کردند، تصریح کرد: بعد از رفع تحریم‌ها بانک‌ها به دنبال برقراری روابط کارگزاری رفتند و همزمان سوئیفت رفع تحریم شد اما برقراری زیرساخت‌های ارتباطی در بانک‌های ایرانی کمی زمان برد ولی سوئیفت به سرعت مشکل مربوط به خود را حل کرد.

وی تاکید کرد: بانک‌هایی که تحریم بودند بدون سوئیفت، ال‌سی مخابره می‌کردند و هم‌اکنون هم که سوئیفت متصل شده ال‌سی مخابره می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند. بنابراین هم سوئیفت متصل است و هم ال‌سی گشایش می‌شود، این را به صورت کاملاً شفاف اعلام کردم.

سیف در خصوص موانع برقراری ارتباطات کارگزاری بانک‌ها گفت: شبکه کارگزاری به تدریج در حال شکل‌گیری است. در گذشته تعداد زیادی کارگزار در دنیا داشتیم و در حال حاضر به تدریج در حال اضافه شدن هستند.

وی ادامه داد: البته نمی‌توانم بگویم که دقیقاً به تعداد کارگزارهای قبل از تحریم هم‌اکنون کارگزار داریم اما این ارتباط‌های کارگزاری به تدریج افزایش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برخی مقدمات برای ارتباط‌های کارگزاری از جمله مبادله اسناد و فرم‌های مربوطه و گشایش حساب جدید وجود دارد که در حال انجام است.

سیف در خصوص اظهارات رئیس انجمن تولیدکنندگان مبنی بر منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری خرید، گفت: این حرف کاملاً غلط است و بانک‌ها دستورالعمل بانک مرکزی را دارند و می‌توانند کارت صادر کنند.

وی با تاکید بر اینکه از اول هم اعلام نکردیم به همه مردم کارت اعتباری می‌دهیم، گفت: نظر آقای دیانی مبنی بر اینکه همه مردم کارت اعتباری بگیرند تامین نشده اما امیدواریم در آینده همه مردم بتوانند از کارت اعتباری استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: آقای دیانی از تولیدکنندگان خوب ما هستند ولی به این مطلب کم توجهی کردند که دستورالعمل بانک مرکزی محدودیتی برای صدور کارت در نظر نگرفته و بانک‌ها براساس آن دستورالعمل می‌توانند کارت اعتباری صادر کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پول‌های بلوکه شده گفت: کل پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی 28 میلیارد دلار و پول‌های بلوکه شده دولت 5 تا 6 میلیارد دلار است که آزاد شده است.

ارسال نظر: