هانی‌زاده در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آتش بس فراگیر در سوریه، هیچ تضمین عملی ندارد / ترکیه و عربستان کارشکنی خواهند کرد

کدخبر: 2013443

کار‌شناس مسائل خاورمیانه گفت: هیچ کدام از کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه نمی‌تواند تداوم یا برقراری آتش بس را تضمین کند.

گروه بین الملل «نسیم آنلاین» - پس از شکست مذاکرات صلح سوریه موسوم به ژنو ۳ و برقرار نشدن آتش بسی که در جریان اجلاس امنیتی مونیخ بر آن توافق شد، در ‌‌نهایت ایالت متحده آمریکا و روسیه برای برقراری یک آتش بس فراگیر از روز شنبه هفته آینده (۲۷ فوریه) به اشتراک رسیدند.

"حسن هانی‌زاده" کار‌شناس مسائل منطقه درباره این توافق به « نسیم آنلاین » گفت: پس از شکست پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مسکو علیه ترکیه در سازمان ملل متحد، فرصتی برای آمریکا و روسیه فراهم شد تا به این نتیجه برسند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. پس رایزنی‌های فراوان میان واشنگتن و مسکو دو کشور به این نتیجه رسیدند که باید با همکاری تنگاتنگ یک آتش بس فراگیر در سوریه برقرار شود. بدین ترتیب قرار بر این شد که شنبه هفته آینده، آتش بس فراگیر در سراسر سوریه آغاز شود.

وی ادامه داد: اما سوال این است که گروه‌هایی مانند داعش و جبهه‌النصره که از این آتش بس مستثنی شدند چه روشی در پیش خواهند گرفت. شرایط میدانی اینگونه نشان می‌دهد که عربستان و ترکیه به عنوان دو کشوری که عنان این گروه‌ها را در دست دارند اجازه نخواهند داد که داعش و النصره تسلیم خواسته‌های آمریکا و روسیه شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که آتش بس پایدار نخواهد بود و درگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

این کار‌شناس تحولات خاورمیانه اضافه کرد: هیچ تضمین عملی و واقعی برای برقراری و استمرار آتش بس وجود ندارد. عربستان و ترکیه بازندگان اصلی این آتش بس هستند و نمی‌خواهند این موضوع را قبول کنند. حتی اگر آتش بس هم برقرار شود، داعش و النصره که از طرح آن نیز بیرون بودند چون با قطب‌نمای عربستان و ترکیه حرکت می‌کنند به مامورت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر مثلث تخریب رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان به طور مشترک نگران برقراری آتش بس در سوریه هستند زیرا اوباما در صدد است در آخرین سال دوران ریاست‌جمهوری خود به نحوی این بحران را مهار کند.

هانی‌زاده در پایان یادآور شد: علیرغم اینکه نیروهای مسلح دولتی و مردمی سوریه در نقاط مختلف پیروزی‌هایی به دست آورده‌اند اما حوادثی مانند انفجارهای چند روز پیش در حمص و زینبیه دمشق از بحرانی‌تر شدن اوضاع امنیتی در این کشور خبر می‌دهد. این انفجار‌ها پیام روشن گروه‌های تروریستی به بشار اسد و دولت سوریه است مبنی بر اینکه حتی اگر آتش بس هم برقرار شود، آن‌ها به ایجاد ناامنی ادامه خواهند داد.

ارسال نظر: