رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آمریکا اجازه ندهد، سوئیفت و ال‌سی برای ایران باز نمی‌شود

کدخبر: 2013501

فریال مستوفی گفت: بانک‌های بزرگ اروپایی تا از آمریکا اجازه نگیرند با بانک‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص ادعای رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حل مشکل اتصال به سوئیفت اظهار کرد: مدتی که سامانه سوئیفت برای ما تحریم شده بود، با بانکهای خارجی ارتباط نداشتیم، بنابراین انعقاد مجدد قرارداد با طرفهای خارجی قدری زمان‌بر است.

وی افزود: سوئیفت چند بانک عملی شده و چند بانک دیگر هنوز در برقراری ارتباط بانکی از طریق سوئیفت مشکل دارند. در حال حاضر اختلافها بر سر این است که آقای سیف اعلام می کنند که ارتباط با سوئیفت ممکن شده و فعالان اقتصادی اعلام می کنند که این امکان فراهم نشده است. اما هم آقای سیف درست می گوید و از طرفی هم، فعالان اقتصادی درست می گویند.

عضو اتاق بازرگانی گفت: تمام بانکها به یکباره نمی توانند به سوئیفت متصل شوند. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله این است که هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی تمایلی به برقراری ارتباط با ما ندارند.

مستوفی خاطرنشان کرد: آنها منتظر هستند که آمریکایی‌ها برای برقراری ارتباط با بانکهای ایرانی به آنها چراغ سبز نشان دهند. برخی از بانکها مثل HSBC ، Deutsche Bank که قبلا بابت همکاری با ایران در دوران تحریمها جریمه شده اند، حاضر به همکاری مجدد با بانکهای ایرانی نیستند. این بانکها برای همکاری مجدد با ایران از آمریکا مجوز می گیرند. امیدواریم آن بانکها هم بار دیگر بتوانند با ما ارتباط برقرار کنند.

وی درباره امکان بازگشایی ال سی برای بانکهای کشور نیز به نسیم آنلاین بیان کرد: در دوران پسابرجام اگر توانسته باشیم با بانکی ارتباط برقرار کنیم گشایش ال سی برای ما انجام خواهد شد ولی برخی از بانکها تا تضمین‌های لازم را از آمریکا نگیرند از بازگشایی ال سی برای بانکهای ایرانی خودداری می‌کنند.

گفتنی است ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که هم‌اکنون می‌توانند از سامانه سوئیفت استفاده کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد .

ارسال نظر: