مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی:

بستن مالیات بر سیگار باعث کاهش ۷ درصدی مرگ و میر بیماران ریوی می‌شود

کدخبر: 2013615

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی بابیان اینکه کشورهای دنیا از طریق مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان به‌سلامتی مردم، حتی تا ۹۰ درصد از بودجه بخش سلامت خود را تأمین می‌کنند، افزود: اگر بتوانیم مالیات بر سیگار را به میزان ترکیه برسانیم، پس از ۵ سال، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت و حدود ۷ درصد از مرگ و میر بیماران ریوی کاهش می‌یابد.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، دکتر داوود دانش جعفری در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی سال 95 تا 99 که عصر دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، بابیان این مطلب، افزود: منابع خصوصی تأمین منابع حوزه سلامت نیز دارای سه بخش پرداخت از جیب مردم، بیمه‌های تکمیلی و خیریه‌ها است .

وی تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت و بنا به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، 59.6 منابع حوزه سلامت در ایران توسط منابع خصوصی و 40.4 توسط منابع عمومی تأمین می‌شده و به عبارتی دولت 21.3 منابع این حوزه را در قالب بودجه، حدود 19 درصد از راه حق بیمه‌های پرداختی مردم به سازمان‌های بیمه‌گر، 2.5 درصد از راه بیمه تکمیلی، 52.4 درصد از راه پرداخت از جیب مردم و 4.6 درصد نیز از طریق خیریه‌ها تأمین می‌شده است .

دکتر دانش جعفری به تشریح گزارشی از تأمین منابع سلامت در کشورهای مختلف دنیا پرداخت و گفت: در کشور انگلیس 84 درصد منابع بخش سلامت از راه منابع عمومی دولت، 9 درصد از راه پرداخت از جیب مردم، 2.7 درصد از طریق بیمه تکمیلی و حدود 4 درصد نیز از طریق خیریه‌ها تأمین می‌شود. در آمریکا نیز برای تأمین منابع این حوزه، 5.7 درصد از راه بودجه عمومی، 41 درصد از راه حق بیمه‌های پرداختی مردم به سازمان‌های بیمه‌گر، 11 درصد از طریق پرداخت از جیب مردم و 33 درصد نیز از راه بیمه‌های تکمیلی تأمین می‌شود یعنی منابع خصوصی در تأمین منابع حوزه سلامت، سهم زیادی دارند و علاوه بر این، حدود 40 میلیون نفر از مردم این کشور نیز فاقد پوشش بیمه‌ای هستند .

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی اضافه کرد: در کشور پاکستان، در تأمین منابع حوزه سلامت، دولت 35 درصد، حق بیمه 1 درصد، پرداخت از جیب مردم 54 درصد، بیمه تکمیلی حدود نیم درصد نقش دارند و یا در ترکیه، دولت 27 درصد، حق بیمه پرداختی مردم به سازمان‌های بیمه‌ها 49 درصد، پرداخت از جیب مردم 15.38 و خیریه‌ها نیز 7.8 درصد منابع حوزه سلامت را تأمین می‌کنند .

دکتر دانش جعفری از طرح تحول سلامت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های دولت یازدهم یادکرد و گفت: بهتر بود تا در برنامه ششم توسعه نیز این طرح در نظر گرفته می‌شد و به‌عنوان نمونه مشخص می‌شد که قرار است پرداخت از جیب مردم را به چه میزان برسانیم و برای رسیدن به این میزان، منابع باید از چه طریقی تأمین شود اما وقتی‌که در برنامه پرداخت حق بیمه 7 درصد اعلام می‌شود یعنی منابعی که از راه حق بیمه‌های پرداختی در تأمین منابع مالی حوزه سلامت بیشتر از 23 درصد نخواهد بود .

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رتبه‌بندی کشورهای دنیا ازنظر تأمین منابع مالی حوزه سلامت از منابع عمومی، گفت: ایران در رتبه 152 کشورهای دنیا قرار دارد و افرادی که انتقاد می‌کنند که دولت در این چند سال، پرداخت‌های زیادی به بخش سلامت داشته، توجه داشته باشند که ما ازنظر تأمین مالی این حوزه توسط دولت، کشور 152 دنیا هستیم .

دکتر دانش جعفری همچنین در خصوص رتبه‌بندی تأمین منابع مالی سلامت از راه حق بیمه پرداختی مردم به سازمان‌های بیمه‌گر، خاطرنشان کرد: کشور هلند 78، موناکو 87، چک 73 درصد از منابع سلامت را از راه حق بیمه پرداختی مردم تأمین می‌کند درحالی‌که در کشور ما تأمین منابع مالی سلامت از راه حق بیمه پرداختی مردم به سازمان‌های بیمه‌گر 41 درصد است. اما تفاوت حق بیمه و پرداخت از جیب مردم در این است که حق بیمه را فرد از قبل پرداخت می‌کند و در زمان بیماری، دچار فقر و تنگدستی نمی‌شود .

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی به تشریح جایگاه کشورهای دنیا ازنظر پرداخت از جیب مردم پرداخت و از جایگاه 159 ایران در این رتبه‌بندی خبر داد .

دکتر دانش جعفری با اشاره به سفر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به ایران، تصریح کرد: آن‌ها به ما اعلام کردند که اگر بتوانیم مالیات بر سیگار را به میزان ترکیه برسانیم، پس از 5 سال، حدود 11 هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت و وزارت بهداشت به این منابع، چشمداشتی ندارد اما در صورت اجرا، حدود 7 درصد از مرگ‌ومیر بیماران ریوی کاهش می‌یابد .

وی بابیان اینکه کشورهای دنیا از طریق مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان به‌سلامتی مردم ،حتی تا 90 درصد از بودجه بخش سلامت خود را تأمین می‌کنند، افزود: در برنامه ششم توسعه، راهکار تأمین منابع مالی حوزه سلامت، مشخص نیست .

دکتر دانش جعفری به مقایسه بودجه دولت برای بخش سلامت قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و افزود: تأمین منابع از راه بودجه عمومی از 18 به 27،پرداخت از جیب مردم از 51.4 به 40، حق بیمه از 19 به 23، بیمه‌های تکمیلی از 5.8 به 4.2 و خیریه‌ها از 4.6 به 3.2 درصد رسیده است.

ارسال نظر: