انتخابات و تبلیغ کاغذی

کدخبر: 2013734

امروز آخرین روز تبلیغات کاندیداهای انتخابات است، اما هیچ از خود پرسیده‌ایم که این تبلیغات تا چه میزان اثر بخش است؟ ای کاش محاسبه می‌کردیم تا ببینیم چقدر و چه تعداد تن رنجور محیط زیست ما در این ماجرا نحیف و لاغر‌تر شد.

گروه جامعه « نسیم آنلاین » _ اکرم سادات حسینی: تبلیغات کاندیداهای انتخابات پیش رو شهر و مردم شهر و شاید سراسر کشور را احاطه کرده، امروز آخرین روز است و با رسیدن به ساعت صفر فردا طبق قانون دیگر ادامه تبلیغات به هر شکل و روشی ممنوع است. اما هیچ از خود پرسیده‌ایم که این تبلیغات تا چه میزان اثر بخش است؟ شناخت و آگاهی مردم از طریق نصب بنر و چسباندن اعلامیه در جای جای دیوارهای شهر روش مناسبی برای شناخت کاندیدا‌ها و معرفی برنامه‌های آنهاست؟ خوب است صرفا به ابزارهای موثر تبلیغات معطوف بود اما در کلان‌شهر‌ها شناخت افراد بی‌شک معیارهای متفاوت و ویژه‌ای دارد.

خوب جز توجه به روش شناخت و شیوه‌های صحیح تبلیغات، موضوعی چون چهره بصری شهر مورد نظر باشد چرا که در این روزهای تبلیغات بیش از هر زمان دیگری چهره شهرمان را تغییر داده است. کاش کسانی که مشتاقند سکان قوه مقننه را بر عهده گیرند بیشتر به این موضوع توجه داشتند و از سویی با مراجعه و سفارش قابل توجه اعلامیه‌های تبلیغات تا این اندازه از کاغذ و مقوا استفاده نمی‌کردند.

ای کاش محاسبه دقیقی از میزان کاغذهای مصرف شده در این دوران شود تا ببینیم چقدر و چه تعداد تن رنجور محیط زیست ما در این ماجرا نحیف و لاغر‌تر شد. ای کاش حساب کنیم که یک کاندیدا چقدر و چه تعداد کاغذ صرف شناساندن خود کرده و چند درخت را هدف تبلیغات خود قرار داده است؟ تبلیغاتی که اغلب در پیاده‌راه‌ها‌‌ رها می‌شوند و یا در لایه‌های روی دیگر تبلیغات گم می‌شوند.

باید این پرسش را جواب داد و شرمنده زمین و طبیعت بود؟ چقدر از طبیعت هزینه می‌کنیم و در ‌‌نهایت چقدر زباله به این کره خاکی تقدیم می‌کنیم و در دل آن‌ها شعار قانون به فریاد درآمده و از این تناقض، صرفا کُنده خشکیده می‌خندد.

ای کاش قانون انتخابات اصلاح شود و به نفع درختان و طبیعت جهت گیرد تا حیات درختان سرزمین ما دستخوش روش‌های کم فایده تبلیغاتی نباشد.

ارسال نظر: