رحیم پور ازغدی:

انطباق گفتار و رفتار سیاسی افراد با ارزش ها، معیار شناخت شایستگان در انتخابات

کدخبر: 2013761

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هرکس که گفتار و رفتار سیاسی و فرهنگی او با موازین قرآن، عترت، شعارهای انقلابی و ادبیات امام و رهبری سازگاری بیشتری داشته باشد برای انتخاب شدن صلاحیت بیشتری دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رسا نوشت:

حسن رحیم‌پور ازغدی، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز در همایش شاخصه های طلبه و دانشجوی انقلابی، که در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن انتخابات اظهار داشت: برای انتخاب نمایندگان همین که ملاک های مشخص در نامزد باشد کافی است؛ هرکس که گفتار و رفتار سیاسی و فرهنگی او با موازین قرآن، عترت، شعارهای انقلابی و ادبیات امام و رهبری سازگاری بیشتری داشته باشد برای انتخاب شدن صلاحیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به نقش قرآن و حدیث در حوزه علوم انسانی و نظام سازی افزود: این بحث مسأله ای ریشه ای است؛ در نگاه اول دنیای امروز نهضت ما را به عنوان احیای ارزش های انبیایی می داند و بسیاری از مردم به این انقلاب دل بسته اند حتی حسودان و دشمنان هم از نظام اسلامی ما الهام گرفته و تحت تأثیر آن هستند.

نظام اسلامی مبتنی بر قرآن و حدیث

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: نظام اسلامی ما با طرح قرآن و حدیث در مسیر خود انقلاب را عوض کرد؛ بنابراین دین به معنای اعم، اسلام به معنای عام، تشیع به نحو خاص و شیعه نظام ساز انقلابی به نحو اخص در این انقلاب به عنوان مدعی انواع مکاتب سیاسی اجتماعی و فرهنگی خود را صاحب سخن می داند.

وی با بیان این که ما در حوزه نظام سازی مشکلاتی داریم، وظایف مراکز قرآنی و حدیثی را در این امر مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: قرآن و حدیث با سرنوشت اسلام و تشیع گره خورده است؛ فقط بی حجابی و مدینه فاضله نبودن این کشور مشکل اساسی نیست؛ بلکه اشکالات بنیادی تری اعم از ایراد به نظامات مدیریتی در کشور، نوع وضع قوانین مجلس، نظام بانکی، تأمین اجتماعی و خانواده و آمار طلاق، تولید، واردات صادرات و هنر و اشتغال به ماگرفته می شود و قرآن و حدیث در این میان می تواند نقش مهمی ایفا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید برای علاج مشکلات پیش رو در مباحث نظری، عملی، حکومتی و سبک زندگی بر اساس الگوی انقلاب کار ادامه پیدا کند و در جاهایی که موفق نبودیم بدانیم از معیارهای قرآن و حدیث جدا مانده ایم و به همین خاطر باید به سراغ منابع غنی قرآن وحدیث برویم.

رجوع منفصل و پراکنده به قرآن و حدیث آسیبی بزرگ است

وی با بیان این که دو نمونه مراجعه به منابع دین وجود دارد، ابراز داشت: نخست رجوع منفصل و پراکنده به قرآن و حدیث است که در آن بی ارتباطی این دو با هم و بی ارتباطی قرآن و حدیث با عقل و مجموع عقل و قرآن و حدیث با جامعه به چشم می خورد که این نحوه صحیح استفاده از قرآن و حدیث نیست؛ به این گونه که هرکس کار خودرا بکند؛ خانوده ها به سمت طلاق رود، بازارها به سمت ربا و قسم دروغ و کالای بنجل سوق داده شود و نظام آموزشی کارخانه مدرک سازی شود؛ اگر مدرک کارشناسی ارشد قرآن و حدیث به درد خانواده و امت اسلامی بخورد ارزش دارد ولی پایان نامه ومدرک قرآن و حدیث و حفظ همه آیات و احادیث بدون توجه به خانوده، بازار، رسانه، بانک و روابط بین الملل توجه چندانی ندارد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان این که این نوع رجوع به قرآن و حدیث توجه به یک متن مرده است، اظهار کرد: قرآن خود را زندگی بخش معرفی کرده است که این یعنی جامعه بشر مرده است وقرآن و حدیث آن را زنده می کند و این نمونه با توجه ساده به قرآن به دست نمی آید؛ متن قرآن و حدیث مرده میراث مکتوب است و در همه ادیان وجود داشته است که حتی علامه طباطبایی قائل بود که برخی این آثار نوشته های پیامبران الهی است که متن مقدس آن ها دست خورده شده است.

وی افزود: اگر با این متن زنده برخورد مرده داشته باشیم، بود و نبود آن مساوی می شود و روح قرآن و سنت از میان می رود؛ بنابراین باید در مؤسسات قرآن و حدیث به حل این مشکل پرداخته شود؛ احادیث ما همگی دارای روح و معنویت هستند به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) دستور به ثبت نوشتن اعمال خود می کرد چراکه چون اعمال او منشأ مادی ندارد و تجلی های روحانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امور معنوی و وحیانی نزد افراد بی دین هم امری پذیرفته شده است، عنوان کرد: افراد غیرملحد ولی بی دین، ایمان دینی را به عنوان یک تجربه معنوی شخصی می دانند و هرچند در دانشگاه های شرق و غرب دین را به عنوان منشأ الهی قبول ندارند ولی روحانیت را می پذیرند و به عنوان یک تجربه بشری منکر آن نیستند؛ هرچند آن را برای همه معتبر نمی دانند و می گویند تجربه عرفانی و روحی هم در کنار تجارب دیگر، امری انسانی هست؛ حال اسم این را خدا یا هرچه دیگر بگذاری فرق نمی کند؛ اما مشکل آن جا است که اگر به این افراد بگویی ایمان به این خدا در قرآن و حدیث، حق است جلوی شما می ایستند و دراین جا مقاومت آکادمیک و مقدماتی صورت می گیرد اما در مرحله دوم وقتی بگویی ایمان به خداوند مستلزم نفی بسیاری از مناسبات، حکومت های طاغوتی و برخی روابط و اثبات سبک زندگی است در این مرحله مخالفت با شدت بیشتری صورت می گیرد.

در قرآن به جای «وای بر بی نمازان» فرموده است «ویل للمصلین»

وی با بیان این که ایمان به خدا که در قرآن و حدیث بر آن تأکید شده است، لوازمی دارد، تصریح کرد: ایمان باید در خانواده ، بازار، انتخابات، رسانه و روابط قرار داشته باشند هر چند در این موارد معنوی ها و افراد مذهبی دو دسته می شوند؛ دسته ای ملتزم به این لوازم شده و آن را می پذیرند و دسته ای دیگر فقط به ظواهر احکام توجه می کنند؛ اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی از این جا است؛ اسلام آمریکایی می گوید به همه این احکام اعتقاد داریم ولی به لوازم این نماز و روزه غیر آن پایبند نیستیم و به همین خاطر خداوند در قرآن نمی فرماید وای بر بی نمازان بلکه می گوید: «ویل للمصلین» خاک برسر کسانی که فکر می کنند فقط خم و راست شدن مهم است، کسانی که به فقرا توجه نمی کنند روح نماز و عبادات را نفهمیده اند؛ نمازی که نهی از فحشا نمی کند و به ایتام کاری ندارد همان تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پس دو نوع نماز هست، دو نوع منبر هست، دو نوع هیأت وجود دارد؛ خدا می گوید ممن نماز و منبر و هیأتی که کاری به سفره فقرا ندارد نمی خواهم، بنابراین کرامت بندگان خدا باید در کنار نماز باشد نمی توان گفت من روزه و نماز و حج خودم را به جای می آورم و وضعیت مردم و موقعیت همسایه به من ربطی ندارد.

نمازشب خوان ها و حافظان قرآن علی(ع) را کشتند

وی با اشاره به این که قرآن بدون توجه به عقل کفایت نمی کند، خاطرنشان کرد: نماز شب خوان ها با حضرت علی(ع) جنگیدند همان هایی که زانو و پیشانی های شان از فرط عبادت های طولانی زخم شده بود، همین ها حضرت را به شهادت رساندند، این قدر بر آیات مسلط بودند که حضرت علی(ع) وقتی ابن عباس را برای نصیحت به سوی آنها می فرستد به او می گوید با این افراد با قرآن استدلال نکن که اگر یک آیه بخوانی دو آیه به تو جواب می دهند، این ها عقل و عدل نداشتند و بدون این ها به سراغ قرآن رفتند.

رحیم‌پور ازغدی افزود: وقتی امام می گوید والله من هیچ وقت نترسیدم؛ به این معنا است که همین احادیث و قرآن در جان او نمود پیدا کرده است؛ بسنده کردن به بحث از توحید افعالی و بحث های نظری و عدم استقلال موجودات و اینکه افعال همه مظهر فاعلیت حق و اسماء خدا است، کافی نیست بلکه وقتی تأثیر را مخصوص خدا دانستیم باید پایبند به آن باشیم، اگر معتقد شدیم اسباب عالم برای آماده کردن اموری خدایی است، نباید در سیاست از ابرقدرت ها ترسید که این نتیجه گیری را 95 درصد مردم توجه ندارند که اگر واقعا توحید افعالی را قبول داریم به لوازم آن پایبند باشیم.

توجه مدرکی به قرآن و حدیث نشود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که دو جور قرآن و حدیث خوانده می شود، ابراز داشت: نخست این که این ها گزاره های مبارکی است و مقدمه برای شغل و مدرک دانسته شود و دوم این که بفهمیم این سخنان پیام خدا است؛ وقتی خداوند در قرآن می فرماید ما بودیم که همه شما را خلق کردیم ازاین سخن منظوری دارد؛ این آیه در فلسفه حقوق پیام دارد یعنی شما همه برابرید که نتیجه حقوقی آن مساوی بودن است، از لحاظ اخلاقی این که با هم رابطه خوب داشته باشید، از دروازه سیاسی یعنی هیچ نژادی حق حاکمیت بر نژاد دیگر ندارد، و نتیجه اقتصادی هم دارد که کسی گرسنه نماند و از این جا است که مذهبی بودن خطرناک می شود.

وی عنوان داشت: قبل از اسلام آریایی هایی به ایران و هند مهاجرت کرده و تمدن سازی کردند و از جمله قوانین آنها طبقه بندی مردم به چهار دسته برهمائیان و روحانی ها، افراد نظامی، اطرافیان دولت و مردم خودشان که غیر این چهار دسته بقیه را برده خود می پنداشتند و دلیل مبارزه این ها با اسلام همین بود که اسلام این طبقات را قبول نداشت و این افراد با دیدگاه قرآنی مخالف بودند و قائل بودند که بدبختی ها و فقر هرکسی ذاتی و طبیعی است و نباید به او کمکی کردکه جمله لا اله الا الله با این نوع متافیزیک درگیر می شود و معیار رفتار را خدایی کرده و همه را برابر می داند و کاری به طبقه او در جامعه ندارد.

ترس از غیر خدا مصداق ظلم و شرک

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ترس از کسی غیر خدا مصداق ظلم و شرک است، ابراز کرد: وقتی در روابط بین الملل کسی بگوید ما نمی توانیم در برابر ابر قدرت ها تحمل کنیم این شرک خفی است چرا که کسی که از آمریکا می ترسد یعنی از خدا نمی ترسد؛ کسی که موضع گیری برای خوش آمد استکبار می کند توحید ندارد و قرآن را هرقدر بخواند قبول ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: عبارت «فاعتبروا» بارها در قرآن آمده است که این یعنی نظام تاریخ و طبیعت هر دو قوانین دارد؛ برخی مادی و محسوس و برخی معنوی و غیبی ولی واقعی است، هم معجزه واقعی است و هم فیزیک و شیمی کسانی که فقط ایمان به عالم شهود دارند، کافرند؛ فرمول های عالم باید فهیمده شود هم غیبی و هم شهودی؛ ان تنصروالله فرمول است و در زمان خودمان هم این مطلب را با انقلاب امام دیدیم.

ارسال نظر: