رحیم پور ازغدی:

انقلاب اسلامی سادیست نبود؛ کسانی که دم از آشتی با دنیا می زنند مازوخیست هستند

کدخبر: 2014349

برخی می گویند می خواهیم با جامعه جهانی آشتی کنیم، این حرف مبین این است که به مردم بگوییم ما تا الان دچار سادیسم بودیم و با جهان دعوا داشتیم. انقلاب اسلامی دچار سادیسم و دگر آزاری نبود، شما دچار مازوخیسم و خود آزاری هستید و این ملت را آزار می‌دهید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

انقلاب سادیست نبود، شما مازوخیست هستید!

حسن رحیم پور ازغدی در نشست تخصصی «رسانه اسلامی؛ خبرنگار مسلمان» در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: برخی می گویند می خواهیم با جامعه جهانی آشتی کنیم، این حرف مبین این است که به مردم بگوییم ما تا الان دچار سادیسم بودیم و با جهان دعوا داشتیم. کسی که با جهان دعوا دارد جایش در دیوانه خانه است، انقلاب اسلامی اگر با جهان دعوا داشت جایش در تیمارستان بود نه اینکه تشکیل حکومت بدهد. انقلاب اسلامی دچار سادیسم و دگر آزاری نبود، شما دچار مازوخیسم و خود آزاری هستید و این ملت را آزار می‌دهید.

آیا جامعه جهانی فقط چند کشور غربی هستند؟

وی در ادامه افزود: آیا جامعه جهانی چند کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و... محسوب می‌شوند ولی 120 کشور غیر متعهد که در مسائل هسته ای به نفع ما موضع می‌گیرند جزو جهان نیستند؟ در مذاکرات هسته‌ای به جایی رسیده بودیم که عملا با 5-1 یعنی فقط آمریکا مذاکره می‌کردیم و بقیه کشورها عملا حذف شده بودند.

ازغدی با اشاره به خاطره‌ای به نقل از حاج عیسی خادم امام (ره) گفت: یک وقت امام با مرحوم سید احمد داشتند قدم میزدند و من چایی آوردم، دیدم سید احمد می‌گوید که در دنیا دو ابر قدرت آمریکا و شوری... که امام حرفش را قطع کرد و گفت: نخیر سه ابر قدرت، آمریکا، شوروی و ایران و ما ابرقدرت اسلام هستیم که جلوی دو ابر قدرت دیگر خواهیم ایستاد.

وی در ادامه تصریح کرد: کسی یک وقت با ملتش این طور حرف می‌زند و می‌گوید این آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و در وصیت نامه‌اش از جوانان مسلمان کشورهای اسلامی می‌خواهد که حکومت‌هایشان را سرنگون کنند. اما عده‌ای در داخل را می بینید که می‌گویند، ما که کسی نیستیم، هر چه هستند آن‌ها، یعنی جامعه جهانی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نگاه مادی غربی‌ها به رسانه و استفاده از روش‌های اقناع‌سازی مخاطب برای جلوه دادن دروغ‌ها به عنوان حقیقت گفت: هدف رسانه‌ها اقناع است و زیاد حرف زدن و بمباران خبری مخاطب دلیلی بر اقناع نیست گرچه این ایدئولوژی، تاکتیک و صداقت رسانه‌هاست که باعث اقناع‌سازی می شود.

وی با تاکید بر اصل صداقت افزود: حتی کسانی که نگاه مادی دارند بر روی صداقت تاکید ویژه‌ای دارند. این ها نمی‌گویند دروغ نگو بلکه می‌گویند جوری دروغ بگو که مخاطب احساس کند حقیقت است. اینجاست که در یک اقناع‌سازی خوب، تمام ضد ارزش‌ها به ارزش تبدیل می‌شوند.

ازغدی در ادامه به تبیین نگاه ماکیاولیستی و مقایسه آن با نگاه ارزشی و انقلابی در رسانه‌ها پرداخت و گفت: ماکیاول می‌گوید، کسی که بد است و می‌خواهد خوب به نظر برسد باید خود را چنان نشان دهد که انگار مجبور به انجام کار بد شده است. روانشناسی جامعه می‌گوید که مردم، عمل بد را با نتایج خوب می‌بخشند که با این روش می‌شود کاری کرد که مردم راست راست در چشم هم نگاه کنند و باطل را حق نشان دهند.

در نگاه اسلامی ذات ژورنالیسم، سینما و ... خراب نیست

وی در ادامه به تشریح نگاه اسلامی پرداخت و گفت: امام آمد و همه این ها را رد کرد و به دنبال تمدن‌سازی به دور از تمام بدی‌ها بود. در نگاه اسلام ذات ژورنالیسم یا سینما و هر چیز دیگری خراب نیست و فرق بین اسلام کفر دقیقا در همین جاست.

وی افزود: برخی می‌پرسند مگر می‌شود در رسانه دروغ نگفت و تهمت نزد. بله می‌شود. اصلا انقلاب به همین دلیل است که بگوید می‌شود.

رحیم پور با تشریح ویژگی‌های رسانه اسلامی و خبرنگار مسلمان اضافه کرد: روزنامه نگار و رسانه صادق بودن خیلی سخت است اما به همین دلیل است که با ارزش است. طبق قرآن و فرمایش پیامبر(ص) بدون تحقیق نباید خبری را پذیرفت و آن را منتشر کرد و این رسانه مسلمان است که باید به این‌ها توجه داشته باشد و بداند که بدی‌ها به ذات رسانه ربطی ندارد و مبارزه با آن ها نیاز به جهاد اکبر و آموزش دارد.

وی در ادامه به جلوتر بودن رسانه‌های غربی در بحث آموزش و تکنیک‌ها اشاره کرد و افزود: چرا باید رسانه‌های خارجی ما را تحت تاثیر قرار دهند اما رسانه‌های داخلی ما با تشکیلات گسترده‌تر و نیروی انسانی بیشتر در این موضوع عقب افتاده باشند. ما می‌توانیم رقابت بین رونامه‌نگاران و رسانه‌ها داشته باشیم و از آن برای افزایش تاثیر و آموزش خود استفاده کنیم.

رسانه ها تفکر جامعه را شکل می دهند

ازغدی با بیان اینکه ما کجا حاضر باشیم یا نباشیم می‌تواند سرنوست جامعه را عوض کند افزود: اینکه جامعه ای احساس بدبختی یا احساس قدرت بکند در گرو عملکرد و چگونگی بار آوردن مردم توسط رسانه هاست و این رسانه است که نحوه تفکر جامعه را شکل می دهد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه عملکرد رسانه و تاثیر آن بر جریانات کشور افزود: در 28 مرداد 1332 اتفاقاتی افتاد که مردم و جریانات مخالف شاه، مائویس و از هم گسسته شدند طوری که صبح مردم آمدند و درود بر مصدق گفتند و ظهر عده ای آمدند و شعار درود بر شاه را سر دادند. که این نتیجه آگاهی کم مردم و نبود رسانه ای قوی برای ایجاد اراده جمعی بین آن ها بود.

وی در ادامه به نقش فتوای امام و رسانه‌های مردمی در به سرانجام رسیدن انقلاب 57 اشاره کرد و گفت: اگر امام فتوا نداده بود و مردم به صورت خودجوش با پخش اخبار و اعلامیه‌ها شکست حکومت نظامی را منتشر نمی‌کردند در واقع انقلابی رخ نداده بود که این خود نشان دهنده قدرت رسانه است.

رحیم پور با نگاه به نقش رسانه و تاثیر آن بر عملکرد حاکمان گفت: اگر رسانه‌ها قوی باشند می‌توانند بر حاکمان هم تاثیر بگذارند طوری که الان صبح به صبح همه مقامات گزارشی را دریافت می‌کنند که در آن به اخبار منتشر شده رسانه‌های موافق و مخالف راجع به آن‌ها پرداخته شده و این قطعا بر عملکرد آن‌ها در واقعیت تاثیرگذار خواهد بود.

رسانه، بزرگترین ابزار امر به معروف و نهی از منکر است

وی به کارکرد رسانه‌ها در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: رسانه بزرگترین ابزار امر به معروف و نهی از منکر یعنی نقد و نظارت است. یک رسانه باید بتواند در لحظه مناسب سوال مناسب را مطرح کند و به موافقان و مخالفان جهت بدهد. اگر رسانه‌ها هوشیار و قوی باشند و در زمان مناسب موضع بگیرند جلوی بسیاری از فسادها گرفته می‌شود و یا حداقل فسادها به این راحتی پیش نمی‌روند.

این مدرس حوزه و دانشگاه به کارکرد دیگر رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: وظیفه دیگر رسانه‌ها بسیج نیروهای مردمی و یا بر هم زدن سازماندهی نیروهای جبهه مخالف است.

ازغدی در قسمت دیگری از سخنرانی خود با مطرح کردن سوالی در باب امکان تقسیم رسانه‌ها به حق و باطل پاسخ داد: در مبنای اسلامی ما هیچ عرصه‌ای از اراده انسانی در بعد جمعی یا فردی نداریم که قابل تقسیم به حق و باطل نباشد.

وی ادامه داد: همان‌طور که سینما و همه عرصه‌های هنری، سیاست، اقتصاد و بانکداری، روابط بین‌الملل و... نظام‌های درست و نادرست داریم که گفتمان‌هایش به حق و باطل تقسیم می‌شود، رسانه هم جزء آن‌هاست و قابل تقسیم به دو تفسیر است. تفسیری که رسانه در آن به حق توجه دارد و تفسیری که محورش منافع صاحب رسانه است و توجهی به حق ندارد.

وی با بیان مثالی در این باب افزود: بین حق و باطل حالت دیگری وجود ندارد. یا حق هستی یا باطل و چیزی بین این دو نداریم. مثلا رسانه‌ای که در باب تفریح هم فعالیت می‌کند به دو قسمت حق و باطل تقسیم می‌شود. زیرا تفریح حق‌مدار داریم که بدون اینکه کسی را نارحت کند مردم را شاد می‌کند و تفریح در راستای دعوت به باطل هم داریم که با حمله به فضایل اخلاقی بر روی بخش نفسانی انسان‌ها سرمایه گذاری میکند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد امکان موجودیت رسانه‌های بی‌طرف تاکید کرد: ما خودمان بلدیم که چطور می‌شود آن‌طور که می‌خواهیم یک واقعه را گزارش دهیم و هیچ کدام از گزارش‌ها هم یک نوع نیست پس در واقع چیزی به اسم رسانه بی‌طرف و رسانه‌ای که نشان دهنده واقعیت باشد نداریم و این دروغ است.

وی همچنان متذکر شد: متاسفانه جبهه دشمنان ما در این قضیه از ما قوی‌تر هستند و بلدند که چطور خبرسازی کنند در حالی که ما در جاهایی که دستمان هم باز است خوب عمل نمی‌کنیم.

رحیم‌پور ازغدی به عناوین کلی در حوزه رسانه اسلامی اشاره کرد و گفت: معرفت‌شناسی، اخلاق رسانه، استراتژی و تاکتیک رسانه، راست و دروغ، اهمیت و عدم اهمیت، گزینش اخبار، تفسیر خبر، روان شناسی رسانه، اقتصاد رسانه از بحث‌هایی در حوزه رسانه اسلامی هستند که باید به آن‌ها توجه شوند.

رحیم‌پور در باب اخلاق رسانه افزود: ماکیاول اخلاق را به دو دسته تقسیم کرد. اخلاق شخصی و اخلاق سیاسی. او پای‌بندی به فضیلت‌ها را در اخلاق شخصی خوب دانسته اما در بخش اخلاق سیاسی اکثر فضایل اخلاقی مثل دوری از دروغ، افترا و تهمت را زیر پا گذاشته و برای رسیدن به اهداف آن‌ها را مجاز دانسته است. درحالی که در رسانه‌های اسلامی اخلاق شخصی و اخلاق سیاسی از هم تفکیک ناپذیرند.

وی در باب استراتژی رسانه گفت: رسانه‌ای که برنامه و استراتژی نداشته باشید قطعا هدر رفته و مورد مصرف دیگران قرار می‌گیرد.

ازغدی همچنین در باب روانشناسی رسانه گفت: رسانه‌ها می‌توانند با تکرار بر روی اخبار بی‌ارزش آن را برای مردم به مسئله مهمی تبدیل کنند و یا بلعکس با رد شدن از کنار مسائل مهم آن‌ها را بی‌اهمیت جلوه دهند. همین کاری که رسانه‌های غربی با شلوغ کردن و مانور دادن بر روی سایر مسائل بی‌اهمیت انجام می‌دهند.

وی در پایان به اقتصاد رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه باید مستقل باشد و گرنه رسانه‌ای که از نظر تامین منابع وابسته باشد قطعا از مردم فاصله می‌گیرد و تبدیل به بلندگوی حامیانش می‌شود.

ارسال نظر: