گزارش «نسیم آنلاین» از روند آتش بس سوریه؛

"میانه‌رو"هایی که آتش بس را نقض می‌کنند

کدخبر: 2014716

پیش از آغاز آتش‌بس، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه شماره ۲۲۶۸ به اتفاق آرا از تمامی طرف‌ها درگیر در سوریه خواسته بود به توافق مسکو - واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در سوریه پایبند بمانند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - آتش بس توافقی مسکو و واشنگتن که به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز راه یافت، از بامداد روز شنبه آغاز شد و دومین روز خود را پشت سر گذاشت. گزارشی که در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای از روند آتش بس فراگیر در سوریه است. آتش بسی که گروه‌هایی مانند داعش و جبهه النصره را شامل نمی‌شود.

آغاز آتش بس

بنابر توافقات قبلی بین آمریکا و روسیه، قرار بود "توقف خصومت‌ها" میان طرف‌های درگیر در سوریه از ساعت ۲۴: ۰۰ جمعه به وقت دمشق (۲۲ جمعه به وقت گرینویچ و ۰۱: ۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران) آغاز شود.

" خبرگزاری فارس " در زمان آغاز این رویداد مهم گزارش داد که در صورتی که این توافق آتش‌بس با موفقیت اجرایی شود، این اولین بار در طول جنگ ۵ ساله سوریه است که قدرت‌های جهانی با مذاکره موفق به توقف درگیری‌ها در این کشور می‌شوند. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و گروه‌های اصلی معارضان مسلح این کشور قبلاً با این توافق اعلام موافقت کرده‌اند.

پیش از آغاز آتش‌بس، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه شماره ۲۲۶۸ به اتفاق آرا از تمامی طرف‌ها درگیر در سوریه خواسته بود به توافق مسکو - واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در سوریه پایبند بمانند. همچنین چند ساعت پس از آغاز رسمی آتش بس در سوریه، "تلویزیون المیادین لبنان" به نقل از وزارت دفاع روسیه از تماس ۱۷ گروه مسلح با مرکز آشتی در حمیمیم استان حمص و در امان بودن آنان خبر داد. بنابر این گزارش، ارتش دموکراتیک سوریه و عقاب‌های صحرا از جمله این گروه‌ها بودند.

توقف حملات روسیه به منطقه سبز

خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه بعد از ظهر روز آغاز آتش بس، از توقف حملات هوایی ارتش روسیه به مناطق مشمول آتش بس (منطقه سبز) خبر داد. طبق گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، بمب‌افکن‌های این کشور بمباران ۳۴ شهر و روستا را متوقف کردند. ضمن توقف بمباران‌ها، محموله‌های کمک‌های بشردوستانه روسیه نیز به مناطقی در حمص و لاذقیه ارسال شد.

مقامات ارشد سوریه بار‌ها بر این نکته تاکید کردند که عملیات هوایی در مناطق حضور گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره کماکان ادامه خواهد داشت.

نقض آتش بس

روز شنبه ساعاتی پس از برقراری آتش بس در سوریه، هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفت. منابع سوری گفتند که ۱۰ گلوله خمپاره به منطقه "العباسیون" شهر دمشق اصابت کرد که در این حملات تعدادی زخمی شدند.

عصر روز گذشته نیز "مرکز روسیه برای آشتی طرف‌های درگیر در سوریه"، که توسط دولت روسیه ایجاد شده، از ۹ بار نقض آتش بس به دست گروه‌های مسلح خبر داد. گروه‌های ناقض توافق معرفی نشدند و خبرگزاری اینترفکس روسیه اعلام کرد که در کنار تمام این نقض آتش بس‌ها، طرف‌های مختلف به توافق توقف درگیری‌ها عمل می‌کنند.

آتش بس در روز دوم به دست نیروهای گروه تروریستی جیش الاسلام نیز نقض شد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، نیروهای گروه تروریستی " جیش الاسلام " روز گذشته با چندین گلوله خمپاره مناطق مسکونی دمشق را هدف قرار دادند.

جیش الاسلام که از سوی ترکیه و عربستان پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌شود، از متحدان گروه تروریستی جبهه النصره بوده و برخی از مناطق حاشیه دمشق را در دست دارد.

ارسال نظر: