وزیر جهاد کشاورزی:

خواهان توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستیم/ در حریم تنها یک رأی داریم

کدخبر: 2015111

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود ۱۰۰ هزار ساخت‌وساز غیرمجاز در کشور با اجازه دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است که شکایت از این اقدام در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، محمد حجتی در جلسه امروز شورای شهر تهران حضور یافت و به مباحث میان منابع طبیعی و شهرداری تهران درباره مدیریت اراضی و پارک‌ها اشاره کرد و گفت: در ارتباط با اختیارات وزارت جهاد و کشاورزی شورای عالی انقلاب مواردی را به این بخش واگذار کرد .

وی بابیان اینکه مشکلات و محدودیت‌هایی برای دخل و تصرف نسبت به اراضی و منابع طبیعی وجود دارد که یکی از دغدغه‌های جدی ما هست گفت: درنهایت در چارچوب قوانین به این نتیجه رسیدیم که اراضی داخلی شهرها و برخی از اراضی اطراف شهر تهران به شهرداری واگذار شود تا علاوه بر نگهداشت آ> فضای مناسبی در آن ایجاد شود اما قرار است هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آن اعمال نشود که نمونه آن می‌توان به جنگل‌کاری منطقه جاجرود و اراضی شمال و شمال غرب شهر نمونه آن است .

وی درباره میدان‌ها میوه و تره‌بار نیز اعلام کرد: در این زمینه نیز دغدغه‌های جدی وجود دارد اگرچه رسیدگی به وضعیت میدان‌ها بر اساس قوانین ابتدای انقلاب به این وزارت واگذار شد اما بعدها بر اساس قوانین میدان‌ها میوه و تره‌بار از زیرمجموعه وزارت جهاد و کشاورزی خارج شد بااین‌وجود معتقدم باید سازوکار مشترک با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود .

حجتی بابیان اینکه در بخش تولید توسط کشاورزان نیز دغدغه دیگری نیز مطرح است گفت: هم‌اکنون بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته بهره تولیدکننده محصولات 30 درصد از مبلغ تمام‌شده آنان است و 70 درصد آن برای هزینه حمل‌ونقل و واسطه‌ها می‌شود. به همین دلیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا سازوکاری ایجاد شود تا محصولات به‌صورت مستقیم عرضه شود تا اجحافی در حق کسی صورت نگیرد .

وی ادامه داد: اگرچه سازوکار کنونی این امکان را به ما نمی‌دهد اما می‌تواند با حمایت از اتحادیه‌ها عرضه مستقیم محصولات را داشته باشیم .

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در بخش اراضی حریم حرف اول را ما نمی‌زنیم گفت: جهاد کشاورزی در محدوده حریم حضوری ندارد و در محدوده حریم نیز یک رأی از چند رأی را می‌توانیم داشته باشیم متأسفانه در این بخش حساب‌وکتابی در سطح ملی وجود ندارد برای نمونه یک شهر هزارنفری 170 برابر محدوده قانونی تصویب کرده است .

حجتی همچنین از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده‌های منابع طبیعی انتقاد کرد و گفت: مشکلات حریم باید ریشه‌یابی شود و وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد و کشاورزی و استانداری تهران باید این موضوع را در اولویت کار خود قرار دهند. ما به دنبال آن هستیم که ساخت‌وسازهای غیرقانونی متوقف شود .

وی در پایان گفت: کشاورزی ازجمله دغدغه‌های اصلی این وزارتخانه است و برای اینکه بتوانیم فضای موجود را حفظ کنیم بدون شک اقدامات لازم را انجام خواهیم داد .

ارسال نظر: