تحلیل نشریه "هیل"؛

سایه سنگین جنایات آمریکا علیه ایران بر روی روابط تهران-واشنگتن

کدخبر: 2015682

نشریه کنگره نوشت: گرچه با توجه به روی کار آمدن نسل جوان در ایران تلاش برای بهبود روابط تهران-واشنگتن ادامه می یابد اما طی دو دهه آینده نیز آمریکا باید جوابگوی تصمیمات دولت‌های قبلی خود به خاطر اقدامات علیه ایران باشد.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - نشریه کنگره موسوم به «هیل» در مقاله‌ای به قلم «توماس بونومو» در توضیح ریشه‌های نگرش منفی به آمریکا و آینده روابط تهران-واشنگتن، نوشت:

رهبر ایران، آیت الله خامنه‌ای نسبت به آمریکا خشمگین است؛ این خشم ریشه در اتاق‌های شکنجه دوران شاه دارد که بازرسان از آمریکا تعلیم دیده بودند، در بمباران سال ۱۹۸۱ که نهادتحت همایت و هماهنگی دولت آمریکا آن را انجام داد، با جنگ هشت ساله عراق که آمریکا حمایت بی‌قید و بندی از صدام حسین و برنامه تسلیحات شیمیایی وی داشت .

آمریکا زمانی که در مرز افغانستان و پاکستان حضور داشت، چشمانش را به روی تاسیس اسلام رادیکال از سوی عربستان و پاکستان بست، پیروان این مکتب فکری، القاعده را شکل دادند، مکتب فکری که این دو کشور ایجاد کردند، ده‌ها هزار نفری که امروز در عراق و سوریه می‌جنگند را به همراه داشته است تا قوانین بدوی خود را ایجاد کنند .

علاوه بر این‌ها، حمایت آمریکا از معارضان سوری و شاخهٔ القاعده یعنی جبهه النصره توضیح می‌دهد که چرا مقامات ایرانی بر این باورند که آمریکا علیرغم توافق هسته‌ای و تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما‌‌ همان شیطان بزرگ است

مقامات آمریکایی با دانستن این تاریخچه می‌توانند ریشه بدبینی رهبر ایران به آمریکا را بفهمند و تلاش کنند تا راهی برای حل درگیریهای سوریه و عراق پیدا کنند. این درگیری‌ها به دلیل دشمنی عمیق آمریکا و ایران تشدید می‌شود .

مواجهه با این تاریخچه خصومت پر هزینه است. مقامات آمریکایی ممکن است بگویند که آمریکا هم اکنون نیز اعتراف کرده‌اند که واشنگتن تلاش کرده است دولت مصدق را سرنگون کند، متاسفانه اعتراف به این کودتا بخش کوچکی از اقدامات واشنگتن علیه ایران است، بنابراین جای تعجب نیست که رهبر ایران این اعترافات را ناکافی و غیر صادقانه بداند .

در واقع، حتی اگر آمریکا به همه اقدامات بدش علیه ایران اعتراف کند، رسما عذر خواهی کند و حتی ایران را دعوت کند تا فصل جدیدی در رابطه با آمریکا باز شود، احتمال خوشبینی و امیدواری در ایران کم است .

دولت اوباما و دولت‌های بعدی آمریکا ممکن است به تلاش خود برای مهار قدرت منطقه‌ای ایران ادامه دهند و امیدوار باشند رهبران آتی ایران نسبت به قبل سختگیری کمتری داشته باشند. اما طی دو دهه آینده نیز احتمال می‌رود که آمریکا باید همچنان جوابگوی تصمیمات دولت‌های قبلی خود (به خاطر اقدامات علیه ایران) باشد .

در این میان، ممکن است ایران حداقل یک بار علیه اسرائیل اقدامی داشته باشد، البته اگر نایبان این کشور درگیر حمایت از اسد نباشند. از طرف دیگر ساعت هسته‌ای منطقه نیز برای ده سال تنظیم شده است و توقف آن به تلاش‌ها برای بهبود رابطه طی دهه آینده بستگی دارد .

در سال آخر ریاست جمهوری اوباما، به تلاش‌های خود برای دنبال کردن صلح با روی کار آمدن و شکل گرفتن نسل جوان ایران و آمریکا ادامه خواهد داد .

ارسال نظر: