۴۵ روز از اجرای برجام گذشت؛ عسگراولادی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

مشکل سوئیفت حل نشده/ بانک‌های اروپایی از ترس آمریکا با ایران همکاری نمی‌کنند

کدخبر: 2015746

عضو اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر بانک‌های ما قادر هستند که از طریق سوئیفت پیامی را ارسال کنند ولی این امکان فایده چندانی ندارد، زیرا بانک‌های اروپایی هنوز به ما اعتماد ندارند.

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص امکان اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال سی با گذشت 45 روز از اجرای برجام اظهار کرد: در حال حاضر بانکهای ما قادر هستند که از طریق سوئیفت پیامی را ارسال کنند ولی این امکان فایده چندانی ندارد، زیرا بانکهای اروپایی هنوز به ما اعتماد ندارند.

وی افزود: هنوز اعتماد سازی لازم میان بانکهای ما و بانکهای اروپایی ایجاد نشده، به همین دلیل بانکهای اروپایی حاضر به پذیرش اعتبارات اسنادی ما نیستند.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بانکهای ما و بانکهای خارجی باید قراردادی را امضا کنند که طریقه ارتباط پولی بین آنها مشخص شود، اما بانکهای اروپایی از امضای این قرارداد با بانکهای ما سرباز می زنند، به همین دلیل اتصال به سوئیفت در حال حاضر فایده ای برای اقتصاد ما نداشته است.

عسگراولادی تصریح کرد: بانکهای مرکزی کشورها باید تضمین های لازم را بدهند که اگر سوئیفت بازگشایی شد بانکهای خارجی بتوانند پولشان را بگیرند. اما بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی چنین تضمینی را نمی دهند، چون با درخواست هریک از کشورهای 5+1 ممکن است تحریمها برگردد.

وی بر همین اساس گفت: بنابراین بانکهای اروپایی از همکاری با بانکهای ما واهمه دارند ولی فکر می کنم این مشکل ظرف سه ماه آینده حل خواهد شد و مشکل سوئیفت تا خرداد ماه حل شود.

عضو اتاق بازرگانی در خصوص تاثیر اجرای برجام بر اقتصاد کشور با گذشت 45 روز از اجرایی شدن آن به نسیم آنلاین عنوان کرد: برجام به دلیل جو انتخاباتی حاکم بر کشور در 45 روز گذشته اثری بر اقتصاد کشور نگذاشته است و اگر بخواهیم منتظر اثری از اجرای برجام باشیم باید از 15 فروردین ماه آن را مشاهده کنیم.

عسگراولادی تاکید کرد: در حال حاضرهای کارهای مقدماتی انجام شده، صحبت زیاد شده، هیاتهای تجاری زیادی به ایران آمدند و مذاکراتی انجام شده است. قراردادهای موقتی هم امضا شده که البته دائمی نیست. بعد از برجام بخشی از اعتمادها جلب شده، مسافرتهایی انجام شده و ویزا به برخی از کشورها راحتتر صادر می شود، اما مهم ترین کار نقل و انتقال پول است که هنوزانجام نشده است.

وی در خصوص همکاری بانکهای آمریکایی و اروپایی بعد از اجرای برجام به نسیم آنلاین بیان کرد: بانکهای آمریکایی به هیچ وجه با ما همکاری نخواهند کرد زیرا به دلیل تحریم داماتو اجازه همکاری اقتصادی با ما را ندارند. برای همکاری بانکهای ما با بانکهای آمریکایی باید تحریم داماتو برداشته شود .

عضو اتاق بازرگانی افزود: در حال حاضر مسئولان به خصوص در وزارت خارجه به دنبال این هستند که این تحریم برداشته شود تا بانکهای آمریکایی هم بتوانند با بانکهای ما همکاری کنند. بانکهای اروپایی قانونا می توانند با ما همکاری کنند ولی از ترس اینکه کاخ سفید آنها را جریمه کند با بانکهای ما همکاری نمی کنند و فعلا احتیاط را در دستور کار خود قرار داده اند.

عسگراولادی با بیان این مطلب که مشکلات تجار ما در دوران پسابرجام همچنان ادامه دارد بیان کرد: مشکلات تجار ما در خارج از کشور برطرف نشده است و بازرگانان کشور برای واردات و صادرات کالا از طریق بانکهای اروپایی ترکیه، امارات و چین پول مبادله می کنند و هنوز امکان انتقال پول برای تجار ما وجود ندارد.

ارسال نظر: