رییس سازمان محیط زیست خبر داد:

کاهش ۱۲ درصدی گازهای سمی تا سال ۲۰۲۰ توسط ایران/ ردپای کربن تولیدات سنجش می‌شود

کدخبر: 2015885

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: تا سال ۲۰۲۰ ایران ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را کم می‌کند و این نشان از مسئولیت اجتماعی است و صیانت از محیط زیست را با پایش آثار و رد پای کالاهای تولیدی از منظر رد پای اکولوژیک و ردپای کربن ارزیابی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، در نشست هم اندیشی نشان مسئولیت اجتماعی که به همت سازمان بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: اقدام بسیار ارزشمندی است و کشور ما تاریخ طولانی از حضور خیریه‌ها و مشارکت مردم به عنوان مسئولیت پذیری در حوزه اجتماعی دارد.

معصومه ابتکار گفت: این گفتمان می‌تواند جریان سازی اجتماعی خوبی را در بین سازمان‌هایی که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند اثر بخش باشند ایجاد کند و برای کشورمان دستاوردهای خوبی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع مسئولیت اجتماعی در خارج از مجموعه‌های دولتی چند سالی است در دنیا مطرح است، اظهار کرد: این موضوع که آیا بخش خصوصی مسئولیتی فرا‌تر از بنگاه داری دارد و آیا نسبت به مسئولیت خودش می‌توان در حوزه‌های دیگر برای او مسئولیت ایجاد کرد و یا باید این را به مسئولیت و وجدان بشر دوستی خود بنگاه‌ها سپرد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخشی از سخنانش خاطر نشان کرد: مسئولیت اجتماعی امروزه در معادلات فعالیت‌های اقتصادی شاخص گذاری کرده و انتظار می‌رود بنگاه‌ها در این زمینه فعالیت داشته باشند.

ابتکار تصریح کرد: نیازهای انسانی که در جامعه خودمان داریم یک نیاز کلیدی نیز که موضوع پایداری است مورد توجه ماست که به دلیل اهمیت پایداری توسعه و حفظ محیط زیست موضوع مهمی جهان ماست و از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۳۰ محور مشترک پایداری و توجه به محیط زیست را در کنار موضوع مهم گرم شدن زمین و تغییر اقلیم که در حدود ۲۵ سال گذشته به تجربه ۸۵ درجه گرمای دما رسیده و ایران نیز ۱. ۵ درجه گرما را تجربه کرده و اهمیت آن فشار بیشتر به منابع آب در حوزه کشاورزی و صنعت است.

وی در ادامه با بیان این موضوع که کشور ما در موضوع آب همزمان با سیاست‌های کلی محیط زیست که از سوی رهبری ابلاغ شد، عنوان کرد: سیاست‌های دولت یازدهم در جهت گیری‌های جدی در برنامه ششم توسعه در حوزه محیط زیست ارائه کردند جهت، خط مشی و نقشه راه کشور در رابطه با محیط زیست تعریف شده و امروز این آگاهی در همه آحاد جامعه به ویژه بخش اقتصادی ما کاملا شکل گرفته است.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه امروز مسئولیت محیط زیست برای تک تک افراد جامعه روشن است، اظهار کرد: ما ایرانیان می‌خواهیم برای خود و فرزندانمان آینده روشن و بهتری را تعریف و ترسیم کنیم و شاخص‌هایی مثل مسئولیت اجتماعی و شاخص‌های استانداردهای محیط زیست را برای بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی تعریف کردیم.

ابتکار تأکید کرد: علاوه بر اینکه قوانین بازدارنده‌ای در مقابله با تخریب کنندگان محیط زیست داریم مشوق‌هایی را نیز برای حامیان محیط زیست و مراعات کنندگان محیط زیست داریم و در فضای پسا برجام نیز اعمال می‌کنیم.

وی به شاخص ردپای اکولوژیک در طبیعت و اموری چون ردپای کربن اشاره کرد و افزود: هر فعالیتی که انجام می‌دهیم یک ردپایی در طبیعت دارد و عناصر مختلف طبیعت امروزه قدرت تحمل و بازسازی خود را از دست داده و باید کاری کنیم که ردپای اکولوژیک ما و ردپای کربن ما به حدالاقل برسد و ما در توافق پاریس چهاردرصد کاهش کربن و هشت درصد کاهش گازهای گل خانه‌ای را تا سال ۲۰۲۰ پس از اجرای کامل برجام توافق کردیم.

رییس سازمان محیط زیست همچنین گفت: از مجموعه‌های اقتصادی دعوت کردیم تا رد پای زیست محیطی و کربن را سنجش کنیم تا بدانیم هر کالا چه میزان به طبیعت آسیب زده تا بتوانیم در بحران آلودگی‌های زیست محیطی اقتصادمان را به عنوان اقتصاد سبز پایه گذاری کنیم و با جامعه جهانی در عرصه رقابت به عنوان یک عنصر موفق رقابت کنیم.

ابتکار همچنین گفت: رویکرد امروز کشورما در مسیری است که از محیط زیست و طبیعت کشورمان به درستی صیانت کنیم و دین خود را به آیندگان نیز بپردازیم.

ارسال نظر: