۴۶ روز از اجرای برجام گذشت؛ عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با نسیم آنلاین:

تجار ایرانی هنوز نمی‌توانند ال‌سی باز کنند/ کارمزد ۵ درصدی بانک‌های خارجی از ایران برای اتصال به سوئیفت!

کدخبر: 2016046

ریاحی گفت: امکان بازگشایی ال‌سی برای بانک‌های ما وجود ندارد و ال‌سی به شکل جدی برای تجار و بازرگانان ما باز نشده است.

ناصر ریاحی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: اتصال به سوئیفت برقرار است اما برخی از بانک‌های بزرگ اروپا به شکل داوطلبانه‌ای تمایل ندارند که با بانکهای ایرانی کار کنند. بانکهای ما مجبورند برای اتصال به سوئیفت از طریق بانکهای واسطه کار کنند، که از این طریق هم اتصال به سوئیفت بی اثر می شود.

وی افزود: این به این معناست که بانک ما باید به یک بانک کوچک در آلمان متصل شود تا کارهای سوئیفت را برایش انجام دهد و باقی مراحل هم باید از طریق چک و حواله انجام شود.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تفاوت مبادلات تجاری در دوران پسابرجام با قبل از اجرای برجام به نسیم آنلاین عنوان کرد: نسبت به دوران تحریمها تفاوتهایی درمبادلات حاصل شده است. همین که از طریق یک بانک خارجی دیگر به سوئیفت وصل می شویم خود قدم مثبتی است اما از لحاظ سرعت عمل نقل و انتقال پول با دوران تحریمها تفاوتی نکردیم.

ریاحی تصریح کرد: در حال حاضر در هر کشور اروپایی یک بانک کوچک همکاری خود را با بانکهای ما آغاز کرده و همکاری خود را با ما در زمینه سوئیفت انجام می دهد اما بانکهای بزرگتر که با آمریکا ارتباط مالی دارند، تمایل زیادی به همکاری با ما نشان نمی دهند، چون خود بانکهای آمریکایی با ما همکاری نمی کنند.

اتصال به سوئیفت برای بانکهای ما از طریق چک و حواله انجام می شود

وی گفت: ما در گذشته وقتی می خواستیم پولی را از چین به کشوری مانند امارات بفرستیم چند روز طول می کشید، چند دست می چرخید و در نهایت هم باید کار خلاف قانون انجام می دادیم. در حال حاضر کار خلاف قانونی انجام نمی شود و به عنوان مثال بانک ملی برای اتصال به سوئیفت از طریق شعبه خودش در امارات و یا آلمان اقدام می کند اما برای این که بخواهند به سوئیفت متصل شوند باید از روشهای سنتی اقدام کنند.

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: دلیل این مسئله این است که بانکهایی که قرار است با این شعبات ارتباط داشته باشند قبول نمی کنند که تضمینهای لازم برای ارتباط با سوئیفت را ارائه دهند. روشهای سنتی یعنی استفاده از چک یا حواله بانکی که اتصال به سوئیفت را چند روز به تاخیر می اندازد. این چک و حواله بعد از چند روز به دست بانکی می رسد که همکاری با بانکهای ایرانی را قبول دارد و بعد آن بانک با بانکهای بزرگ اروپا مانند دویچه بانک آلمان ارتباط برقرار می کند.

امکان بازگشایی ال سی برای بانکها وجود ندارد

ریاحی در خصوص امکان بازگشایی ال سی نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: بانکهایی که شرایط بازگشایی ال سی برای ما را قبول می کنند بانکهای کوچکی هستند در این شرایط طرف معامله ما هم باید در این بانک حساب باز کند. اما شرکتهای بزرگ برای بازگشایی ال سی در این بانکها با مشکل رو به رو هستند. اگر در یک جمله بخواهم پاسخ دهم امکان بازگشایی ال سی برای بانکهای ما وجود ندارد و ال سی به شکل جدی برای تجار و بازرگانان ما باز نشده است.

وی گفت: در دوران پسابرجام در سفر تجار و بازرگانان ما به اروپا تغییری ایجاد نشده است زیرا در دوران تحریمها هم این سفرها انجام می شد. ولی تغییری که بازرگانان ما انتظار داشتند محقق نشد زیرا همه بازرگانان ما بعد از اجرای برجام سفارشات خود را افزایش دادند، قیمتهای خود را نیز با فرض کاهش هزینه های بانکی کم کردند اما عملا هیچ کدام از وعده های دولت بعد از اجرای برجام محقق نشد.

بعد از برجام نه در هزینه مبادلات تجاری و نه در زمان آنها تغییری ایجاد نشد

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: بعد از اجرای برجام نه صرفه جویی در هزینه مبادلات تجاری انجام شده نه سرعت عملی در مبادلات بانکی در پیش گرفته شده و نه می توان برنامه ریزی برای آینده انجام داد.

هالک بانک ترکیه برای اتصال به سوئیفت 4 تا 5 درصد کارمزد می گیرد

ریاحی تصریح کرد: با توجه به این که برای نقل و انتقال پول هنوز باید با چند واسطه همکاری کنیم تغییری در کاهش هزینه مبادلات تجاری اتفاق نیفتاده است. بانکهای کوچک هم به طمع همین هزینه های بالا با ما همکاری می کنند. در حالت معمولی بازگشایی یک ال سی یا یک تراکنش بانکی زیر یک درصد هزینه دارد. اما به عنوان مثال هالک بانک ترکیه بین 4 تا 5 درصد از دو طرف معامله پول می گیرد تا پولی را از ایران به اروپا انتقال دهد.

وی خاطرنشان کرد: بانکهای اروپایی کوچکی که بعد از برجام با بانکهای ما همکاری می کنند، هزینه بالایی را از بانکها و یا تجار ما دریافت می کنند و پول ما هم با صرف زمان زیادی به اروپا می رسد.

ارسال نظر: