واکنش سخنگوی شواری نظارت بر نشر به مصاحبه محسن پرویز:

تا کنون ۴۱ جلسه شورای نظارت بر نشر برگزار شده است

کدخبر: 2016165

حجت الاسلام مهدوی‌راد گفت: اگر خطایی رخ داده باشد، ارشاد آمادگی تصحیح آن را دارد. شش ماه پیش یکی از مراجع عالی‌قدر تذکر بسیار پدرانه‌ای به ارشاد دادند. تذکر دیده شد و واقع و صادق تشخیص داده شد و کتاب مد نظر ایشان جمع آوری شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد؛ رئیس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب کودک، نوجوان و بزرگسال عنوان کرد: از اردیبهشت 1393 تا به امروز هیات نظارت 41 جلسه برگزار کرده است.

حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد؛ سخنگوی شواری نظارت بر نشر با اشاره به برگزاری منظم جلسات هیات نظارت بر نشر کودک، نوجوان و بزرگسال گفت: در آبان ماه 1392 با نامه آقای جنتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای نشر معرفی شدند و پس از یکماه در آذر 1393 اسامی هیات های نظارت کودکو بزرگسال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. حسب این مصوبه، 16 نفر به عنوان اعضاء هیات نظارت بر نشر بزرگسال و 5 نفر نیز به عنوان اعضاء هیات نظارت بر نشر کودک انتخاب شدند.

وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اوایل سال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ گردید و اولین جلسات هیات نظارت در اردیبهشت 1393 برگزار شد. در همان جلسات اولیه به منظور چابک سازی هیات ها و تسهیل در اجرای جلسات، کمیته ای به نام کمیته تخصصی هیات نظارت مرکب از 6 عضو هیات بزرگسال و یک عضو هیات کودک شکل گرفت. از اردیبهشت 1393 تا به امروز نیز هیات نظارت بر نشر بزرگسال 4 جلسه، هیات نظارت بر نشر کودک و نوجوان 11 جلسه و کمیته تخصصی متشکل از دو هیات 23 جلسه برگزار کرده اند. همچنین دو هیات نظارت بر نشر کودک و بزرگسال 3 بار جلسه مشترک داده اند. به طور کلی در طول نزدیک به این دو سال، این دو هیات 41 جلسه داشته اند.

رئیس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر با اشاره به علاقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت به برگزاری این جلسات گفت: در دولت گذشته اساسا هیات نظارت بر نشر بزرگسال تشکیل نشد و جلسات هیات نظارت بر نشر کودک نیز از 3 جلسه فراتر نرفت.

حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد با اشاره به انتقاد صورت گرفته از سوی محسن پرویز؛ معاون اسبق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد اندک برگزاری جلسات هیات نظارت گفت: من موضع آقای پرویز و مطالب ایشان در مصاحبه با نسیم آنلاین را از اساس تکذیب می کنم و برای وی متاسف هستم. من آقای پرویز را دوست دارم و ایشان زمانی که در معاونت ارشاد حضور داشتند، به ما لطف داشتند و ما هم با وی همکاری می کردیم. در نگاه کلان هم من و برخی از دوستان با برخی از جریان های موجود مخالف بودیم اما به دلیل نیک نفسی آقای پرویز با او همکاری و همدلی داشتیم.

وی افزود: در یکسال اخیر آقای پرویز مصاحبه هایی کرده است که من همانطور که در مصاحبه قبلی هم عنوان کردم، برای او اظهار تاسف می کنم. پیش از این هم من در یکی از مصاحبه ها به آیه « و لا تقف ما لیس لک به علم» ( چیزی را که آگاهی دقیق ندارید، از آن پیروی نکنید) اشاره کرده ام. آقای پرویز ضمن مصاحبه با خبرگزاری مذکور، عنوان می کند که اطلاعات دقیقی درباره برگزاری جلسات هیات نظارت بر نشر ندارد؛ اگر این طور است چرا درباره موضوعی که اطلاعات دقیقی درباره آن ندارد اظهار نظر می کند؟

رئیس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر درباره شکل گیری این هیات در دوره جدید گفت: کمیته تخصصی هیات نظارت در دولت جدید به منظور سرعت بخشیدن به مسائل، موضوعات و مشکلات با 7 نفر جلسات عدیده تشکیل داده است. آقای پرویز به خوبی می داند که در اداره کل کتاب کتاب چگونه کتاب عرضه می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. جلسات هیات نظارت بر ضوابط نشر در طبقه سوم وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل می شود و همه اعضاء در آن شرکت می کنند. در اینجا حقا و انصافا باید از دوستان عزیزی که بنده را به عنوان مسئول این هیات انتخاب کردند، تشکر کنم.

وی افزود: اعضاء هیات دارای مشغله های فراوان هستند و به رغم این گرفتاری ها به طور منظم در جلسات شرکت می کنند. آقای دکتر گلزاری، آقای دکتر افروغ و آقای چینی فروشان با آن همه گرفتاری و مشغله در جلسات مختلف شرکت می کنند. آقای خاموشی با همه مشغله ها مرتب در این جلسات حضور داشته اند. آقای دکتر کچوئیان به رغم بیماری در جلسات حضور دارد. همچنین دیگر اعضای دو هیات بزرگسال و کودک و نوجوان. به نظر من ظلم است که این گونه درباره دوستان قضاوت می کنند. جلسه 7 نفره که به ریز آیین نامه ها، جابجایی نیروها، استانی شدن ممیزی و... می پردازد، به طور مرتب هر دو هفته یکبار تشکیل شده است مگر در مواردی که به مناسبت هایی برخورد کرده باشد.

وی با اشاره به آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد برای شنیدن نقدها گفت: بارها عنوان کرده ام که وزارت فرهنگ و ارشاد و مجموعه های آن، آمادگی شنیدن نقدها و نظرات را دارند اما در بیان نظرات خود باید حزم اندیشی کنیم زیرا کشور نیاز به آرامش و خردمندی دارد. اگر آنچه گفته می شود از سر تامل و دقت باشد، مطمئنا ارشاد به آن توجه خواهد داشت و اگر خطایی رخ داده باشد، ارشاد آمادگی تصحیح آن را دارد. برای نمونه شش ماه پیش یکی از مراجع بسیار عالی قدر تذکر بسیار پدرانه‌ای از سوی حجت الاسلام معراجی به ارشاد دادند. تذکر دیده شد و واقع و صادق تشخیص داده شد و کتاب مد نظر ایشان جمع آوری شد.

حجت الاسلام مهدوی راد در پایان ضمن تشکر دوباره از اعضاء هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب گفت: نه بنده، نه آقای پرویز و نه شخص آقای صالحی ادعای بی خطا بودن نداریم. آن چه آموزه های دینی اقتضا می کند این است که ما زحمات دیگران را پاس بداریم و اگر لغزشی احساس می کنیم، از سر صدق گزارش کنیم.

ارسال نظر: