ادامه حاشیه‌‌های این روزهای وزارت آموزش‌ و پرورش/ خصوصی‌ سازی یقه تیزهوشان را هم گرفت!

کدخبر: 2016169

در شرایطی که کار‌شناسان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت پیش از این بار‌ها درباره ارائه طرح‌ها و برنامه‌های متعدد مانند خصوصی‌سازی مدارس یا دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی که از سوی مدیران این وزارتخانه دنبال می‌شود هشدار داده بودند این‌بار حذف آزمون سمپاد از برنامه‌های خبرساز وزارت آموزش‌وپرورش شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از جهان نیوز ، براساس بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش آزمون تکمیل ظرفیت ورودی به دبیرستان‌های سمپاد تهران در سال تحصیلی جاری برگزار نمی‌شود. این موضوعی است که می‌توان آن را به فهرست حواشی وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد. در شرایطی که کار‌شناسان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت پیش از این بار‌ها درباره ارائه طرح‌ها و برنامه‌های متعدد مانند خصوصی‌سازی مدارس یا دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی که از سوی مدیران این وزارتخانه دنبال می‌شود هشدار داده بودند این‌بار حذف آزمون سمپاد از برنامه‌های خبرساز وزارت آموزش‌وپرورش شده است.

این در حالی است که مواردی مانند سند تحول بنیادین که از جمله مهم‌ترین برنامه‌های بلندمدت برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت است چندان که باید جایی برای خود در برنامه‌ریزی‌های مدیران پیدا نکرده و مواردی مانند خصوصی‌سازی مدارس و تضعیف مدارس دولتی در کانون توجه قرار گرفته است. موضوعاتی که هر از گاهی با ارائه طرح یا بخشنامه‌ای نو رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد. حذف آزمون مدارس سمپاد نیز نمونه دیگری از برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است که به نظر می‌رسد قربانی دیگر طرح خصوصی‌سازی مدارس باشد چرا که به باور ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تعطیلی این مدارس نتیجه‌ای جز تضعیف مدارس دولتی در پی نخواهد داشت و به منظور بازارگرمی برای مدارس غیردولتی به مرحله اجرا درآمده است.

پشت‌پرده تعطیلی مدارس سمپاد

خبرهایی که این روز‌ها درباره مدارس سمپاد دنبال می‌کنیم حکایت از یک برنامه از پیش تعیین شده برای هدایت دانش‌آموزان این قبیل مدارس یا دیگر دانش‌آموزان متقاضی و داوطلب ورود به مدارس استعدادهای درخشان به مدارس غیردولتی دارد. ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب اظهار داشت: در حقیقت تصور می‌کنم همه این صحبت‌ها زمینه‌ساز و بسترساز این تفکر است که بازار مدارس غیردولتی را گرم کنند و روز به روز بر تضعیف مدارس دولتی افزوده شود. به گفته سحرخیز، هم در سند تحول آموزش‌وپرورش آمده و هم عقل و منطق حکم می‌کند که دانش‌آموزان در ۲ طیف به آموزش‌های ویژه نیاز دارند؛ گروه اول دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و گروه دوم دانش‌آموزان تیزهوش هستند که آموزش‌های ویژه‌ و بالا‌تر از سطح معمولی را نیاز دارند و برای رشد و بالندگی آن‌ها، مدارس سمپاد ایجاد شده است و نباید این مدارس تعطیل شود.

البته این نکته را هم نباید از یاد برد که عدالت آموزشی تنها به منزله دسترسی به امکانات نیست و باید زمینه شکوفایی استعدادهای درخشان را هم برای همه دانش‌آموزان مستعد در سراسر کشور به صورت یکسان فراهم آورد.

عزم جزم دولت برای تضعیف مدارس دولتی

اصرار دولت برای هدایت دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی از دیگر نکاتی است که مشاور کمیسیون آموزش به آن اشاره کرده است. سحرخیز در این باره به فارس گفته است: «در 2-3 ‌سال گذشته حس می‌کنم آموزش‌وپرورش با تمام توان، عزمش را جزم کرده است که مدارس دولتی را تضعیف کرده و از استعدادهای خاص خالی کند و این قبیل دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی هدایت کند».

گسترش دامنه انتقاد‌ها

این در حالی است که مسعود ثقفی، سخنگوی اداره ‌کل آموزش‌وپرورش شهر تهران از حذف آزمون تکمیل ظرفیت ورودی به دبیرستان‌های سمپاد تهران در سال تحصیلی جاری خبر داده است که رؤسای انجمن اولیا و مربیان نمونه دولتی، نتیجه این اقدام را کاهش شانس دانش‌آموزان نمونه‌ دولتی برای ورود به مدارس تیزهوشان عنوان کرده‌اند. بر این اساس دامنه انتقاد‌ها درباره طرح تازه آموزش‌وپرورش به مدارس نمونه دولتی هم رسیده است. پیش از این در ۲ مقطع راهنمایی و دبیرستان آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان برگزار شده بود که با ابلاغ بخشنامه جدید دانش‌آموزان تنها با شرط معدل وارد وارد دوره دوم دبیرستان خواهند شد و دانش‌آموزان مدارس نمونه‌دولتی شانس کمتری برای ورود به این مدارس خواهند داشت.

ارسال نظر: