محمد عبداللهی

قرائت‌های ۴ گانه از "مدل توسعه" در اتاق فکر دولت

کدخبر: 2016192

سردبیر مجله خردنامه نوشت: وجود قرائت‌های ۴ گانه از "مدل توسعه" در اتاق فکر دولت و چندپارگی نظریه پردازان دولتی که هر کدام تابع یک مکتب فکری غربی هستند، آینده‌ای پرابهام را برای کشور به نمایش گذاشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد عبداللهی سردبیر مجله خردنامه همشهری در یادداشتی با عنوان "راننده لوکوموتیو دولت کیست؟" نوشت:

پس از روی کار آمدن دولت روحانی و به ویژه بعد از توافق هسته ای، مجددا چهره های اصلاح طلب و اعتدال گرای نزدیک به دولت، درصدد بازبینی و بازپروری الگوی "توسعه" برای اداره کشور برآمده اند. با این وصف ، تردیدی در این مساله نیست که مسیر انتخابی دولت برای آینده کشور همان الگوی دولت های بعد از جنگ تحمیلی است . حال چنانچه موقتا و با تسامح از نقد الگوی توسعه صرف نظر کنیم پرسش اول این است که توسعه با کدام الگو ملاک عملیات اجرایی دولت است؟ آیا یک الگوی نظری واحد پشتوانه عمل دولت قرار گرفته است ؟ پاسخ این است که خیر!

نتیجه تشریحی این پرسش آنست که وجود قرائت‌های 4 گانه از "مدل توسعه" در اتاق فکر دولت و چند پارگی نظریه پردازان دولتی که هر کدام تابع یک مکتب فکری غربی هستند، آینده‌ای پرابهام را برای کشور به نمایش گذاشته است. این چهارالگو اجمالا بدین شرح‌اند:

الف) از سویی، راست مدرن که در حزب لیبرال کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه تعریف می شود، توسعه گرایی اقتدارگرای بوروکراتیک (مدل توسعه اودانلی و ایوانسی) را پیش روی دولت یازدهم می نهند و توسعه اقتصادی را " مقدمه " و یا "مقدم بر" توسعه سیاسی می‌دانند. آنها بدین منظور برای ایران، الگوی توسعه چین و کشورهای اقتدارگرای آسیای پاسیفیک را پیشنهاد می‌دهند.

ب) و از سویی طیف مقابل، خصوصا اصلاح طلبان رادیکال (به صورت مصداقی مشارکتی های سابق و لاحق، نیروهای اپوزیسیون، سبزها و...)

ارسال نظر: