ادعای دیپلمات سابق آمریکا:

ملاقات‌های پنهانی ظریف با مقامات آمریکایی در سال ۲۰۰۳

کدخبر: 2016388

سفیر سابق آمریکا در عراق مدعی شد: نشست‌های محرمانه که با حضور محمد جواد ظریف نماینده وقت ایران در سازمان ملل با مقامات آمریکایی در ژنو برگزار شده بود و پس از اشغال عراق نیز ادامه داشت.

به گزار ش گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین »، به نقل از روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز"، بنا بر ادعای کتاب جدید "زلمای خلیل‌زاد" سفیر سابق دوران ریاست‌جمهوری "جرج بوش" در عراق، افغانستان و سازمان ملل، برخی مقامات ارشد آمریکایی، قبل از حمله 2003 آمریکا به عراق، با مقامات ایرانی درباره آینده عراق رایزنی‌های محرمانه‌ای داشتند.

این مقام آمریکایی در کتاب خود مدعی شد که این نشست‌های محرمانه که با "محمدجواد ظریف" نماینده سابق ایران در سازمان ملل و وزیر خارجه کنونی ایران در «ژنو» برگزار شده بود، حتی بعد از آنکه ارتش آمریکا عراق را در آوریل 2003 اشغال کرد، ادامه داشت.

خلیل‌زاد در کتاب خود تحت عنوان "فرستاده ویژه" که قرار است در ماه جاری میلادی به چاپ برسد، نوشته است: «ما می‌خواستیم ایران متعهد شود که اگر هواپیمای آمریکا به صورت تصادفی در قلمرو ایران پرواز کند، تهران به سمت این هواپیما شلیک نمی‌کند».

سفیر سابق آمریکا در عراق ادامه داد: ظریف موافقت کرد. ما همچنین امیدوار بودیم که ایران شیعیان عراق را ترغیب کند تا مشارکت سازنده‌ای در ایجاد یک دولت جدید در عراق داشته باشند.

اما آمریکایی ها و ایرانی ها درباره شکل گیری دولت جدید عراق و حمایت ایران از تروریسم اختلاف نظرهای عمده ای داشتند. در ماه می سال 200، دولت بوش گفتگو ها را متوقف کرد و ایران را متهم کرد رهبران القاعده را پناه داده اند که مقصر اصلی حملات تروریستی هستند که هشت آمریکایی را در ریاض کشته است.

پس از یک دهه، خلیل‌زاد میگوید شکست در کانال ارتباطی مستمر با ایران یکی از اما و اگر های جنگ عراق بود و می نویسد: معتقدم اگر ما همکاری دیپلماتیک را با اقدامات قاطعانه می گرفتیم، می توانستیم رهبری ایران را شکل دهیم.

خلیل زاد با کروکر به ظریف اطلاع دادند که دولت بوش می خواهد دولت دموکراتیکی در بغداد ایجاد کند که با همسایگانش در صلح باشد، فرمولی که هدف از آن ارسال پیام عدم نیت واشنگتن برای توسعه فعالیت های نظامی در خاک ایران باشد.

ظریف اما ایده های خودش را درباره شرایط پس از جنگ عراق داشت. او می گفت دستگاه امنیتی عراق باید باید از ابتدا بازسازی شوند، خواستار خروج نیروهای بعث و آمریکا بود.

از آن جایی که به نظر یمرسید این استراتژی می تواند نقوذ ایران در عراق را افزایش دهد، با استراتژی خلیل زاد شامل تشکیل دولت موقت بااستفاده از باقی مانده های رژیم بعث بود.

ارسال نظر: