در اجلاس معاونان حقوقی دستگاه‌ها مطرح شد؛

عراقچی: طرف مقابل اگر اراده کند برجام را نقض کند این کار می‌کند

کدخبر: 2016694

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه طرف مقابل اگر اراده کند برجام را نقض کند این کار می‌کند مگر این که هزینه‌ها و تبعات آن نگران باشد گفت: ما هم تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود به آن پایبند هستیم و اگر نشود دلیلی ندارد به برجام پایبند باشیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در چهل و نهمین نشست اجلاس معاونان حقوقی دستگاه‌ها گفت: مذاکرات هسته‌ای تبلور توانمندی دپیلماتیک جمهوری اسلامی ایران بود.

عراقچی برجام را دستاورد بزرگ ملت ایران و ثمره 12 سال مقاومت و پافشاری بر اصول و ایستادگی بر شعار معین انرژی هسته ای حق مسلم ماست، عنوان کرد.

وی با بیان این که نتیجه مذاکرات برای دو طرف برد ـ برد است، اظهارداشت: از نظر من برد به این معناست که ما به خواسته هایمان رسیده ایم و طرف مقابل هم به خواسته های خود رسید، ضمن این که خواسته های طرف مقابل در تناقض خواسته های ما نبود.

به گفته عراقچی خواسته های ما این بود که برنامه هسته ای صلح آمیز ما از جمله غنی سازی توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شود و به کار خود ادامه دهد و تحریم ها برداشته شود که این خواسته ها محقق شد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: خواسته طرف مقابل بعد از چندین مرحله جرح و تعدیل این بود که جلوی بمب هسته ای ایران را گرفته باشد و ادعا کنند که بدون جنگ به این هدف دست یافته اند.

عراقچی اظهار داشت: ما اعتمادسازی کردیم ضمن این که این از نظر ما امتیازی محسوب نمی شود چرا که سلاح هسته ای در دکترین ما جایی ندارد و ما در این زمینه فتوا داریم و استفاده از سلاح هسته ای را حرام می دانیم. ما اعتماد ایجاد کرده ایم که سراغ سلاح هسته ای نمی رویم و محدودیت هایی را پذیرفتیم که هیچ نیاز ضروری ایران را تعطیل نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل سیاست های گذشته خود از جمله غنی سازی صفر، عدم فعالیت آب سنگین و تعطیلی فوردو را کنار گذاشت، قطعنامه های خود را لغو کرد و رضایت داد که ایران ترتیباتی اتخاذ کند و اطمینان بدهد که اگر دنبال سلاح هسته ای رفت یک سال طول بکشد و آنها می گویند که به این خواسته رسیده اند.

رییس ستاد پیگیری برجام در ادامه گفت: دستاورد و خواسته اصلی ما که به آن دست پیدا کردیم تحمیل اراده به 6 قدرت برتر جهانی بود که در مدت 12 سال هر چه داشتند، انجام دادند ولی نتوانستند سیاست خود را به ما تحمیل کنند در واقع اولین دستاورد ما تحمیل اراده به طرف مقابل بود.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امورخارجه دستیابی به این موفقیت را نتیجه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهارداشت: اولین توانمندی؛ توانمندی علمی و هسته ای ما بود. اگر توانمندی های هسته ای ما به موقعیتی نرسیده بود که از نظر آن برگشت ناپذیر باشد دلیلی نداشت پای میز مذاکره بیایند.

عراقچی افزود: اگر تعداد سانتریفیوژهای ما به 20 هزار دستگاه نمی رسید، کارخانه اراک تا مرز راه اندازی نمی رفت و مواد غنی شده ما تا 10 تن نمی رسید، آنها پای میز مذاکره نمی آمدند.

وی توانمندی دفاعی را عامل دیگر حضور طرف مقابل پای میز مذاکره عنوان کرد و اظهارداشت: اگر آنها نگران عواقبت اقدامات خود نبودند، شک نکنید که آنها از طریق نظامی تلاش می کردند برنامه هسته ای ما را از بین ببرند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: با اطمینان می گویم که اگر توانمندی دفاعی ما نبود آنها سعی می کردند به طریق نظامی این مساله را حل کنند و ما این را مدیون تمامی نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، ارتش و توانمندی موشکی هستیم.

عراقچی توانمندی اقتصادی و مقاومت در برابر تحریم ها را مولفه دیگری عنوان کرد که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد و اظهارداشت: من نمی گویم تحریم ها هزینه و فشاری برای ما نداشت ولی ما را به زانو درنیاورد.

وی تصریح کرد: سیاست آنها این بود که ایران را فلج کنند اما با مقاومت مردم نتوانستند اثرگذاری جدی داشته باشند و طرف مقابل به این نتیجه رسید که تحریم راه حل مناسب نیست و اگر هم ادامه دهد، مشکل حل نخواهد شد.

معاون وزیر امورخاجه توانمندی دیپلماتیک و حقوقی در عرصه بین المللی را چهارمین عامل موفقیت در مذاکرات هسته ای عنوان کرد و اظهارداشت: دیپلمات هایی موفق هستند که با پشتوانه قدرت های داخلی خود می توانند مذاکره کنند.

عراقچی اظهار داشت: هیچ مذاکره ای با دست خالی به سرانجام نمی رسد. ابزار مذاکره کننده حرف و کلام است و اگر پشتوانه قدرت نظامی، اقتصادی و فرهنگی نباشد، دیپلمات نمی تواند به اهداف خود برسد و منافع کشور را تامین کند. از سوی دیگر قدرت های داخلی هم بدون دیپلماسی قوی نمی توانند به سرانجام برسند.

وی افزود: مذاکرات هسته ای تبلور توانمندی دیپلماتیک و حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود. در این مذاکرات همه توانمندی ها و تجربیات سی و چند ساله کشور انباشته شد و خود را نشان داد؛ به طوری که در این مذاکرات حقوقدانان ما پا به پای حقوقدانان آمریکایی جلو می آمدند و ریز مسائل را دنبال می کردند. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: توانمندی دیپلماتیک در کنار توانمندی های قدرت بود که در مذاکرات ما را به نتیجه رساند و توانستیم به خواسته های خودمان برسیم.

عراقچی یادآور شد: نتیجه آن این بود که 6 قدرت بزرگ دنیا در مقابل یک کشور مذاکره کنند، قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت را حتی بدون یک ساعت اجرا رفع کنند و برنامه هسته ای ایران به برنامه هسته ای مشروع تبدیل شد.

به گفته وی تا وقتی که ما این توانمندی ها را حفظ کنیم برجام تضمین شده است، تضمین اجرای برجام، توانمندی های ما از جمله توانمندی های حقوقی، دیپلماتیک، دفاعی، علمی و اقتصادی است وگرنه اگر این قدرت جمهوری اسلامی نباشد به تضمین دیگری برای برجام نمی شود اتکا کرد.

رئیس ستاد پیگیری برجام اضافه کرد: طرف مقابل اگر اراده کند برجام را نقض کند این کار می کند مگر این که هزینه ها و تبعات آن نگران باشد و ما هم تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود به آن پایبند هستیم و اگر نشود دلیلی ندارد به برجام پایبند باشیم.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه گفت: تیرماه امسال برجام به سرانجام رسید و 26 دی ماه هم اجرایی شد و در این فاصله دو طرف آماده اجرای برجام شدند.

عراقچی ادامه داد: مهم ترین اقدام در این مدت این بوده است که زیرساخت های حقوقی تحریم ها برچیده شده است که این امر خیلی مهم است.

به گفته عراقچی 6 قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل رسما لغو شده و قطعنامه جدیدی صادر شده است که علیرغم همه بحث هایی که وجود دارد فصل هفتمی نیست. بعضی موارد فصل هفتمی دارد که آن هم بیشتر به نفع ماست.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، قطعنامه جدید شورای امنیت اذعان می کند که دوران جدیدی در روابط بین ایران و شورای امنیت سازمان ملل شروع شده و تغییر بنیادین صورت گرفته است.

عراقچی ادامه داد: مهم ترین پایه تحریم های ایران قطعنامه های شورای امنیت است چرا که قطعنامه های یکجانبه آمریکا و اروپا هم به واسطه مشروعیت قطعنامه شورا بنا شده بود.

وی لغو 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: حتی زیرساخت های قطعنامه های شورای امنیت، قطعنامه شورای حکام و بحث PMD بود که نگرانی ها را به شورای امنیت ارجاع داد. در حال حاضر 12 قطعنامه شورای حکام لغو شده و قطعنامه جدیدی صادر شده است که به آینده و اجرای برجام نگاه می کند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: چه قطعنامه 2231 و چه قطعنامه آخر شورای حکام فقط به آینده نگاه می کند و این که توافق برجام چگونه اجرا شود و به گذشته کاری ندارد که این یک دستاورد حقوقی و سیاسی بود که موضوعات گذشته و PMD حل شد.

عراقچی گفت: مقام معظم رهبری هم در تایید توافق هسته ای آن را منوط به بسته شدن PMD کرده بودند و کسی باور نمی کرد که این پرونده بسته شود در حالی که PMD پایه مشروعیت قطعنامه های شورای حکام بود که می گفت ایران به دنبال برنامه هسته ای غیرصلح آمیز است.

وی اضافه کرد: سال ها اسناد را جمع آوری و بنای PMD را ایجاد کرده بودند که ایران به دنبال سلاح هسته ای است و به عنوان تهدید امنیتی به شمار می رود.

عراقچی اظهار داشت: مستندات زیادی که عمده آنها جعلی و داستان پردازی بود و مقداری از آن هم ناشی از بی تجربگی ما بود؛ پایه مشروعیت همه اتهامات علیه ما شده بود که با بسته شدن PMD این اتهامات رفع شد.

رییس ستاد پیگیری برجام، لغو زیرساخت های تحریم های آمریکا و دستورات اجرایی رییس جمهوری آمریکا در خصوص تحریم های ایران را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: اگرچه تحریم های کنگره لغو نشده است ولی رییس جمهوری آمریکا در برجام متعهد شده است که اینها را اجرا نکند و در واقع تعهد برجامی قوی برای روسای جمهور آمریکا است و اگر این تحریم ها را اجرایی کنند، به مثابه لغو برجام تلقی می شود.

عراقچی تصریح کرد: رییس جمهور آمریکا طی یادداشتی به وزیر خارجه اختیار داده اند که تحریم های ایران را متوقف کند و همه کارهایی که طبق برجام، رییس جمهور و دولت آمریکا برای رفع تحریم ها باید انجام می دادند، انجام داده اند و اسناد آن در کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا وجود دارد. ضمن این که راهنمای لغو تحریم ها و حتی پرسش های محتمل پاسخ داده شده و در سایت خزانه داری آمریکا موجود است.

**ورود ایران به بازارهای بین المللی مواد هسته ای

رئیس ستاد پیگیری برجام اضافه کرد: همین کار را اروپایی ها هم با تصمیمات شورای وزیران اجرایی کردند و مصوبه جدیدی داشتند که قوانین قبلی را لغو کردند، بنابراین در سه سطح شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا تمام تحریم هایی که باید برداشته می شد، برداشته شد و تعهدات خود را عمل کردند.

عراقچی با بیان این که باید مشکلاتی که در صحنه عمل به وجود می آید و تاثیرهایی که بعدا صورت گرفته را تفکیک کرد، افزود: تاکنون که حدود 50 روز از اجرای برجام گذشته است، زیرساخت های تحریم برچیده شده و ما دستاوردهای عملیاتی هم داشته ایم به طوری که برنامه هسته ای ما سر جای خود است و ما توانسته ایم وارد بازارهای بین المللی مواد هسته ای شویم.

وی گفت: ما 140 تن کیک زرد از روسیه و 60 تن از قزاقستان خریداری کرده ایم و 10 تن مواد غنی شده به روسیه فروخته ایم و به عنوان صادرکننده مواد هسته ای وارد بازارهای بین المللی شدیم.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، علاوه بر این، ما 32 تن آب سنگین به آمریکا فروختیم و ایران امروز به عنوان فروشنده مواد غنی شده و آب سنگین در بازارهای بین المللی شناخته شده است.

**دستاوردهای اقتصادی برجام

عراقچی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی برجام اظهار داشت: تا قبل از روز اجرای برجام 12 میلیارد دلار از منابع کشور وارد شد، بطوری که طبق توافق ژنو مقرر شده بود ماهانه 700 میلیون دلار ارز آزاد شود که انجام شد. علاوه بر این تا قبل از روز اجرای برجام، 13 تن طلا که در کشورهای آفریقایی بلوکه شده بود وارد کشور شد.

وی ادامه داد: بعد از برجام همه پول های ما در خارج کاملا آزاد شده و اختیار خرج کردن آن دست بانک مرکزی است. اینکه رقم دقیق آن چقدر است، بانک مرکزی می تواند بگوید؛ چرا که پول های مختلف با صاحبان مختلف داریم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام توضیح داد: بخشی از آن متعلق به خود دولت است ، قسمت اعظم آن مربوط به بانک مرکزی است و بخش از آن هم مربوط به وزارت نفت است که قبل از واریز به بانک مرکزی بلوکه شده است.

عراقچی یادآور شد: علاوه بر این، بخشی از پول هم در چین سپرده شده است که از قبل بوده است. بنابراین جمع این رقم ها ممکن است رقم بالایی باشد اما مهم این است که همه این پول ها آزاد شده و در اختیار آن دست صاحبان آن ها است.

وی ادامه داد: علیرغم حرفهایی که می زنند سوئیفت به طور کامل آزاد شده و امکان ارتباط بانکی برای نقل و انتقال پول وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سوئیفت شرکتی خصوصی است که مقر آن در بروکسل مستقر است، اظهار داشت: بلافاصله از فردای اجرای برجام سوئیفت اظهار داشته بانک های ایرانی می توانند برای اتصال به آن اقدام کنند و تنها چهار بانک ایرانی که مهمترین آن بانک صادرات است به سوئیفت متصل نشده اند.

عراقچی اضافه کرد: 36 بانک به سوییفت متصل شده اند و قراردادهای خود را امضا کرده اند و نرم افزارهای مربوط هم در بیشتر بانک ها نصب شده است، اتصال آن برقرار شده به طوری که بانک ها می توانند از طریق سوییفت پول های خود را انتقال بدهند اما اینکه به لحاظ فنی عملکردهای بانک مربوطه چگونه است، بحث دیگری است و گرنه سوییفت متصل شده و عملیات آن انجام می شود.

وی یادآور شد: ارتباط بانک ها ارتباط پیچیده ای است اما با اطمینان می گویم سوییفت به طور کامل برقرار شده است اما این که آیا در مدت 50 روز گذشته ارتباطات بانکی به طور کامل برقرار شده است یا نه همکاران بانکی اذعان دارند که کار زمانبری است و باید بانک ها روابط کارگزاری ایجاد کنند و کدهای مربوطه را مشخص کنند تا ارتباط برقرار شود .

عراقچی اضافه کرد: طرف ما بانک های خصوصی هستند و خودشان تصمیم می گیریند که چگونه کار کنند. در هر صورت ارتباطات کم کم باز می شود.

وی اضافه کرد: در این مدت چندین میلیارد دلار مبادله شده است اما برای رسیدن به حالت قبلی باید این را مد نظر داشته باشیم که شبکه بانکی شبکه بسیار گسترده ای است و این شبکه در سال های اخیر از همه جا قطع شده بود.

رییس ستاد پیگیری برجام ادامه داد: بر اساس گزارشات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تبادلات مالی در سطح قابل قبولی برقرار شده و این مبادلات کماکان انجام می شود.

عراقچی با اشاره به مشکل پیش آمده در بیمه نفتکش ها، اظهار داشت: در حال حاضر بیمه ها برقرار شده، مشکل بیمه اتکایی برای نفت کش ها وجود داشت که آن هم برطرف شد و مجوزهای لازم از طرف آمریکایی گرفته شده است و در گفت و گویی که در طی روزهای اخیر با شرکت ملی نفتکش داشتیم، مشکل بیمه آن ها حل شده و بدون مشکل کار می کنند.

معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: علاوه بر این 800 نفر حقیقی و حقوقی از لیست تحریم های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا خارج شده اند و تعاملات خود را شروع کرده اند.

عراقچی صدور مجوز فروش هواپیما به ایران و صادرات فرش و مواد غذایی به آمریکا را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر این، آمریکایی ها مجوز کار شعبات غیرآمریکایی دولت آمریکا را هم صادر کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اولین محموله فرش ایران به آمریکا صادر شده است، گفت: علاوه بر این، توافقات اولیه برای خرید 118 فروند هواپیما انجام شده است.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه در خصوص همکاری های اقتصادی با کشورهای دیگر اظهار داشت: همکاری های اقتصادی هم با حضور هیات های مختلف کشورها شروع شده است و تنها در سفر ریاست جمهوری به ایتالیا و فرانسه 40 میلیارد دلار یادداشت تفاهم با این دو کشور امضا شده است.

عراقچی خاطرنشان کرد: زمانی که دو کشوری همچون فرانسه و ایتالیا رقمی بالای 40 میلیارد دلار یادداشت تفاهم منعقد می کنند، مسیر مبادلات بانکی را هم خودشان هموار می کنند.

**مشکلات و چالش های پیش روی اجرای برجام

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه از مشکلات و چالش های پیش روی اجرای برجام گفت و اظهار داشت: بخشی از این مشکلات فنی و تکنیکی است و برطرف کردن آن ها زمانبر است.

عراقچی افزود: فروش نفت ما تا قبل از تحریم ها دو و نیم میلیون بشکه در روز بود که این رقم در اثر تحریم به یک میلیون بشکه رسید و با توافق ژنو در این سطح متوقف شد و اگر توافق ژنو انجام نمی شد، قرار بود صادرات نفت ایران به صفر برسد.

وی ادامه داد: در این مدت مشتریان ما از دست رفته اند و شما باید بازاریابی کنید، چرا که قراردادهایی که در این زمینه منعقد می شود، طولانی مدت است و گرنه طرف مقابل به تعهد خود در زمینه لغو تحریم های نفتی ایران عمل کرده است.

وی با بیان اینکه در فاصه 50 روز اخیر توانسته ایم 500 هزار بشکه از بازار نفت را احیا کنیم، اظهار داشت: در این مدت بین یک میلیون و 400 هزار تا یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر شده است.

عراقچی با بیان اینکه در مدت یک سال، می توانیم به ظرفیت قبل از تحریم ها برگردیم، اضافه کرد: ظرفیت تولید نفت کشور در این مدت 400 هزار بشکه افزایش یافته است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از چالش هایی که با آن مواجه هستیم، تداخل تحریمهایی است که برداشته شده با تحریمهایی که باقی مانده است. برخی از تحریمهای مربوط به حقوق بشر و تروریسم باقی مانده است. علاوه بر این، تحریمهای اولیه که از اول انقلاب وجود داشته، لغو نشده اند و بر اساس این تحریمها، اتباع آمریکایی حق تعاملات اقتصادی با ایران را ندارند.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، تحریمهای ثانویه به خاطر پرونده هسته ای اعمال شده که بر اساس آن هر کسی با ایران همکاری می کرد، مشمول این تحریمها می شد. تحریمهای اولیه هنوز باقی است و هر کسی با ایران همکاری کند، جریمه می شود اما تحریمهای ثانویه لغو شده است.

عراقچی اضافه کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که در عرصه عمل بالاخره اتباع آمریکایی سهامدار یا از مدیران شرکت ها هستند که این هم مشکلاتی در زمینه عدم اعتماد ایجاد کرد و باید این افراد به خزانه داری مراجعه کنند؛ این هم در حال حل شدن است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: مثال بارز در این زمینه بیمه نفتکش هاست. یکی از 13 شرکت بیمه، آمریکایی است که برای حل این مسئله رفت آمدهای زیادی انجام شد اما چون 1+5 متعهد شده بود تحریمهای نفت ایران را رفع کنند، باید مقدمات آن از جمله بیمه را هم برمی داشت که مجوز مربوطه به آن شرکت بیمه داده شد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: یکی از چالش هایی که وجود دارد، شرکتها و بانکهایی است که با آمریکایی ها توافق هایی دارند و در زمان تحریم با ایران همکاری کردند و آمریکایها با استناد به تحریم های ثانویه این شرکتها را تهدید کرده بود در صورت همکاری با ایران حق دسترسی به بازار آمریکا را ندارند.

عراقچی تصریح کرد: برخی از شرکت ها برای اینکه بازار آمریکا را از دست ندهند حدود هشت یا 9 میلیارد دلار به آمریکا جریمه پرداخت کردند، چرا که در غیر این صورت بازار آمریکا را از دست می دادند.

به گفته وی، این شرکت ها با وزارت دادگستری و وزارت خزانه داری آمریکا وارد مذاکره شده و تعهد دادند و توافقنامه ای امضا کردند که با ایران همکاری نکنند که دوره زمانی برخی از این توافقات سپری شده و برخی دیگر هم طی یک سال آینده تمام می شود.

رییس ستاد پیگیری برجام ادامه داد: مشکل دیگر به کشورهایی مربوطه می شود که ما در دوران تحریم منابع خود را در آن کشورها نگه داشته ایم و یا بلوکه شده اند. در حال حاضر این منابع باید آزاد شوند و لزومی ندارد پول ما در این کشورها بماند اما چون در این مدت این کشورها از این منابع استفاده کرده اند زیر بار نمی روند که منابع را آزاد کنند و بهانه تراشی می کنند.

عراقچی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که برخی از بانکهای ایرانی آمادگی لازم را ندارند. باید قوانین داخلی اصلاح شود. مسائل بودجه ای و انشعابات غیر قانونی وجود داشته است که قطع کردن آن سخت است و زیر بار نمی روند.

رئیس ستاد پیگیری برجام کمبود اعتماد را مهمترین چالش پیش رو عنوان کرد و گفت: خیلی از بنگاه های اقتصادی، شرکت ها و بانک هایی که به دنبال حضور در ایران و همکاری با ایران هستند ،نیازمند اعتماد هستند. طبیعی است هر کس قصد شروع فعالیتی دارد باید اطمینان و اعتماد داشته باشد و طبیعی است صبر کنند تا ببینند در عمل چه پیش می آید و آیا مشکلی ایجاد نمی شود و آیا ایران و آمریکا به تعهدات خود پای بند می مانند .

به گفته وی در سالهای گذشته تصویری از ایران ارائه شده که تغییر این تصویر زمانبر است خیلی از این شرکت ها که بر اثر همکاری با ایران جریمه شده اند، با احتیاط پا پیش می گذارند.

عراقچی تصریح کرد: برای غلبه بر این فضا باید ابتدا رقابت ایجاد کنیم تا کسانی که برای حضور در ایران احتیاط می کنند، ببینند که تعلل آنها ممکن است به نفع رقبای آنها باشد و احتیاط را کنار بگذارند البته در مواردی هم بوده که با حضور شرکتها رقبای آنها هم به ایران آمده اند.

**برخی سخنان، زمینه حضور دیگران در اقتصاد ایران را تخریب می کنند

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: بحث دیگر این است که باید فضای کشور را برای سرمایه گذاری و تعامل اقتصادی مطلوب نشان دهیم، دوستانی که مرتب می گویند چرا تحریمها رفع نشد، تحریم بانک ها باقی مانده و اثرات برجام در زندگی مردم چه بود؟ نمی دانند با این حرفها زمینه حضور دیگران در اقتصاد ایران را تخریب می کنند و همین امر باعث تعلل شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در ایران می شود.

عراقچی گفت: در خیلی از موارد ال سی باز شده و بانکها همکاری می کنند، در بعضی جاها هم باز نشده است. وقتی مرتب خودمان می گویم ال سی باز نشده و تحریم ها برداشته نشده ،اینها باعث می شود آنها احتیاط کنند بنابر این همه باید مراقبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برجام یک چیز است و فضای مثبت ناشی از آن یک چیز دیگر؛ اگر این فضا را تخریب کنیم از بسیاری از دستاوردهای برجام اجتناب کرده ایم .

معاون وزیر امور خارجه گفت: زمان تحریمها هم فضای تحریم بسیار تاثیرگذار بود؛ به طوری که در حالی که سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی تحریم نبود خیلی از شرکتها حاضر نبودند به هواپیماهای ایرانی سوخت بدهند و این به خاطر فضای تحریم علیه ایران بود.

عراقچی با بیان اینکه اکنون فضا مثبت شده و سفر هیئتهای سیاسی و اقتصادی به ایران هم این فضا را تقویت می کند، افزود: اینکه حرفهایی بزنیم که مثلا تحریمها برداشته نشده است، اینها باعث می شود به دست خودمان منافع ناشی از برجام را از بین ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیش بینی کانال خرید برای اقلام دو منظوره اظهار داشت: در برجام کانالی برای خرید اقلام دو منظوره پیش بینی شده است در حالی که در قطعنامه 1929 خرید این اقلام از سوی ایران به طور کامل ممنوع بود اما در برجام کانالی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در حال تنظیم مصوبه ای هستیم که باید در کمیته اقتصادی هیئت دولت به تصویب برسد تا دستگاه هایی که با این اقلام سرو کار دارند، نحوه تهیه این اقلام را بدانند، مطلع باشند و مسیرها را بشناسند.

عراقچی در عین حال گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از این کانال مستثنی است و به همان شیوه ها و مسیرهای قبلی کار می کنند و این نقض برجام نیست ولی دستگاهای دیگر اگر از طریق این کانال اقدام نکنند، این نقض برجام به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه هر چه بیشتر جلو می رویم، نتایج برجام بهتر و بیشتر می شود و نگرانی ها و دلواپسی ها کمتر می شود، گفت: زمانی همه نگران بودند که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ها را لغو می کند یا نه و یا پی ام دی بسته می شود یا نه، در واقع بزرگترین دلواپس برجام خود ما بودیم. حتی شب قبل از بسته شدن پی ام دی برخی می گفتند ما اطلاع موثق داریم که پی ام دی بسته نمی شود و اصرار می کردند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: موشک عماد را تست کردیم و آمریکا و اروپا با وجود ابراز نگرانی گفتند که برجام نقض نشده است و بنابر این هر چه جلوتر می رویم نگرانی ها کمتر می شود.

**به تعهداتشان عمل نکنند ما هم عمل نمی کنیم

عراقچی اضافه کرد: اگر طرف مقابل تعهدات خود را انجام داده است به علت اعتماد به ما نیست بلکه مجبور است انجام دهد به همان دیلی که مجبور شدند توافق کنند. الان هم مجبور هستند به تعهدات خود عمل کنند اگر نکنند ما هم به تعهدات خود عمل نمی کنیم .

منبع: ایرنا

ارسال نظر: