اشتغال در مناطق محروم نیازمند توجه جدی‌تر دولت است

کدخبر: 2016821

یک مقام مسئول در اداره کل کار استان ایلام گفت: برای حل مشکل اشتغال جوانان در مناطق محروم دولت می‌تواند از با مدیریت صحیح از پتانسیل این مناطق استفاده کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » نعمان برفی‌زاده رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهران در باب اقدامات صورت گرفته در رابطه با وضعیت اشتغال و کار در شهرستان مهران گفت: شهرستان مهران با برخورداری از موقعیت استراتژیک و اقتصادی این قابلیت را دارد که به یکی از قطبهای تجاری و دروازه صادرات کالا به کشور عراق تبدیل شود. آنچه که در سالهای اخیر شهر مهران را سر زبان‌ها انداخته است پس از موضوع زیارت اربعین وجود بازارچه مرزی و صادرات کالا از طریق این مرز بوده است. به طور متوسط روزانه پانصد کامیون حامل بار کالا از این بازارچه به عراق صادر می‌شود..

وی افزود: وجود منابع عظیم نفت و گاز در شهرستان مهران نیز فرصت بسیار استثنایی را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار داده است که با توسعه و بهره برداری از این منابع، سرمایه‌های لازم برای تقویت ملی و با تکیه بر این قابلیت، هزینه‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این شهرستان را فراهم کنند. میادین نفتی آذر و چنگوله در استان ایلام می‌توانند در صورت توسعه، آینده اقتصادی این استان را تضمین کند و علاوه بر اشتغالزایی، می‌تواند توسعه پایدار در استان را فراهم کند.

برفی‌زاده ادامه داد: راه اندازی منطقه آزاد مهران نیز از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری و اشتغال شهرستان است که در صورت تحقق آن هزاران نفر از جوانان بیکار را مشغول می‌کند. راه اندازی منطقه آزاد و جذب سرمایه گذاری در سال‌های آینده زمینه اشتغال سه هزار نفر را در سال مهیا می‌کند. این شهرستان با توجه به موقعیت مکانی، وجود بازارچه و وجود نیروی کار تحصیلکرده یکی از مراکز مستعد استان در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

شهرستان مهران همچنین از فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در عرصه‌های دامپروری، زراعت و باغداری، برخوردار است. این شهرستان مرزی با داشتن زمین‌های هموار که طی سالهای گذشته مطالعات برخی از سد‌ها برای تامین آب آن‌ها شروع شده است ایجاد اشتغال و خودکفایی در محصولات راهبردی خواهد شد.

رییس اداره کار رفاه و تعاون مهران گفت: با نگاهی به ظرفیتهای این شهرستان مرزی می‌توان دریافت که پتانسیل‌های موجود در حال حاضر اگرچه نقش زیادی در اشتغال جوانان مهرانی نداشته اما هر یک از آن‌ها به عنوان یک ابزار برای توسعه اقتصادی، اجتماعی در سطح ملی و فراملی با توجه به رویکرد امنیت ملی و ایجاد اشتغال می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

برفی‌زاده ضمن اشاره به موانعی بر سر راه اشتغال جوانان این منطقه افزود: به رغم پر تردد بودن و عبور و مرور زیاد متاسفانه مرز مهران و شهرستان از لحاظ حمل و نقل دارای مشکلات زیادی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نبود فرودگاه است. هم اکنون به دلیل غیر استاندارد بودن فرودگاه ایلام و کم بودن پرواز‌ها و البته بحث لغو شدن پروازهای این فرودگاه متاسفانه زائران و مسافران کمتر از این فرودگاه استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: عدم تمایل تجار و سرمایه گذاران یکی دیگر از موانع پیشرفت و کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان است؛ از جمله مشکلاتی که بر سر تجار و سرمایه گذاران منطقه وجود دارد می‌توان به قوانین دست و پا گیر گمرکی و نبود اطمینان به آینده فروش محصولات خود در منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و حل این مشکل جز با تبدیل شهرستان مهران به یک منطقه آزاد تجاری امکان پذیر نمی‌باشد.

برفی‌زاده همچنین از اقدامات ضروری برای رشد و توسعه در جهت افزایش رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در سطح شهرستان به موارد چهارده گانه زیر اشاره کرد:

۱. راه اندازی مراکز خدماتی و رفاهی جهت توسعه صنعت توریسم متناسب با ظرفیت‌های موجود

۲. حمایت از احداث مراکز خدمات درمانی و بهداشتی

۳. تقویت ناوگان حمل و نقل

۴. حمایت از متولیان ایجاد اشتغال در بخش مسکن

۵. احداث واحدهای توزیع سوخت به ویژه جایگاههای عرضه CNG

۶. احداث سیلوی ذخیره سازی غلات

۷. حمایت از احداث انبارهای ذخیره سازی کالا

۸. حمایت از صادرکنندگان و تشکل‌های خدماتی مرتبط با امر تجارت

۹. حمایت از ایجاد طرح‌های اقتصادی با رویکرد تولید کالاهای صادراتی در منطقه آزاد مهران

۱۰. احداث واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی

۱۱. احداث واحدهای پالایش نفت و صنایع پتروشیمی

۱۲. احداث کارخانه جات سیمان، گچ، آجر و..

۱۳. حمایت از صنایع دستی شهرستان در کلیه رشته‌ها

۱۴. اخنصاص سهمیه ویژه برای اشتغال افراد بومی در شرکتهای نفتی مستقر در منطقه

وی همچنین در ارزیابی وضعیت تعاونی‌ها در شهرستان مهران گفت: با توجه به وجود اراضی ملی و دشت‌های گرمسیری هجدانه و مهران و استعداد بالقوه مردم منطقه در بخش کشاورزی الحمد الله شاهد حضور فعال تعاونی‌ها در تمام بخش‌ها بخصوص در بخش کشاورزی هستیم. هم چنین وجود مرز بین المللی مهران که محل مناسبی جهت صادرات به کشور عراق می‌باشد زمینه مناسبی برای تشکیل تعاونی‌ها در این حوزه هست که خوشبختانه این مهم تحقق یافته است.

وی در پایان افزود: تعاونی‌های فعال مرزنشینان چالاب و چنگوله و شهرک اسلامیه و تعاونی‌های صادرات واردات کالا نمونه‌های بارز از اینگونه تعاونی‌ها هستند. هم چنین با توجه به فاصله اندک شهرستان تا بازارچه مرزی شاهد رونق بیش از پیش تعاونی‌های بخش صنعت جهت صدور محصولات آن‌ها به کشورهای همسایه هستیم.

ارسال نظر: