جهانگیری در همایش قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران:

در مبارزه با فساد نباید بگوییم آن مدیر یا برادر خط قرمز من است

کدخبر: 2016825

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مبارزه با فساد نباید بگوییم آن مدیر و یا برادر و یا هر وابسته دیگری خط قرمز من است، گفت: اگر کسی از نزدیکان یا وابستگان مسئولی دستش به ناحق به بیت المال آلوده شده باشد، باید برخورد شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در سومین همایش قضات دادسرای عمومی انقلاب و تهران که در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: کشور در سال 92 در شرایط ویژه‌ای قرار داشت بخصوص در بخش اقتصادی یک شرایط خاصی حاکم بود در حالی که انتظار عمومی مردم آنطور بود که شرایط باید با توجه به درآمدهای حاصله بهتر می‌شد اما برعکس آن اتفاق افتاد و در اقتصاد وضع ما خوب نبود.

وی افزود: همچنین در عرصه سیاست داخلی ما شاهد تقابل جناح‌ها و گروه‌ها با یکدیگر بودیم و در بخش بین‌الملل هم شرایط آن قدر هم خوب نبود و در همین سال‌ها سند چشم انداز 20 ساله برای کشور تدوین شد که اجرای آن از سال 84 آغاز شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در سند چشم انداز 20 ساله که رهبر انقلاب آن را ابلاغ کردند جایگاه ایران در سال 1404 در ابعاد مختلف معین شد که نشانده اهمیت این برنامه است، افزود: الان 10 سال از اجرای برنامه سند چشم انداز گذشته و هنگامی که عملکرد این 10 سال گذشته را ارزیابی می‌کنیم می‌بینیم که شرایط بسیار خوب نبوده و در حالی که ما باید به رشد اقتصادی 8 درصد بریم و یا اینکه بهره‌وری را به 30 درصد برسانیم آمارها نشان می دهد که ما عقب هستیم و باید جبران گذشته کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: هنگامی که در چنین شرایطی مسئولیت می‌پذیریم سنگینی کار بیشتر احساس می‌شود و در این شرایط همه باید احساس تکلیف کنند و وارد عمل شوند و کارها را سروسامان دهند.

وی افزود: با گذشت دو و نیم سال از دولت یازدهم ما به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده‌ایم و خوشبختانه تعامل بسیار خوبی هم بین قوا و نهادهای مختلف وجود دارد تا بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌ها را یک به یک جلو ببریم و هیچ موضوع مهمی وجود نداشت که بخواهیم آن را اجرایی و عملیاتی کنیم و احساس شود که قوای دیگر یا نیروهای مسلح همکاری نمی‌کنند که خوشبختانه همه با یکدیگر تعامل داشتیم و کارها را یک به یک جلو ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه پس از دو سال مذاکرات فشرده شاهد لغو تحریم‌ها هستیم، تصریح کرد: برخی انتقاداتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه تحریم‌های نظام بانکی به طور کامل رفع نشده است که باید تاکید کنم شاید امکان دارد بخش کوچکی از تحریم‌های نظام بانکی همچنان پا بر جا باشد اما بخش اعظمی از این تحریم‌ها رفع شده‌‌ و کارها تسهیل شده‌ است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در فضای اقتصادی کشور شاهد یک ثبات و پایداری هستیم ادامه داد: از سال 89 تا 91 ارز را از داخل کشور به دبی و استانبول بردند تا بفروشند و بازار ثبات پیدا کند و در این میان 22 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد اما در این دو ساله که از عمر دولت یازدهم گذشته علیرغم تمام تحریم‌ها و مسئله کاهش قیمت نفت ما شاهد ثبات در بازار اقتصادی کشور هستیم که بخش اعظمی از آن نتیجه سیاست گذرای ها و اعتماد مردم به سیستم است.

معاون اول رئیس جمهور با مهم خواندن اولویت بندی در اجرای برنامه‌ها در کشور خاطرنشان کرد: از دوره دولت آقای هاشمی بحث مهار آبهای مرزی وجود داشت و همیشه تاکید داشتیم که باید برای این مسئله فکری شود که ما در دولت یازدهم خدمت رهبر معظم انقلاب رفتیم و از ایشان اجازه برداشت 8 میلیارد دلار از سند توسعه ملی را گرفتیم و برای اجرای طرح‌های مهار ‌آبهای مرزی اختصاص دادیم که با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام گرفته حداکثر تا پایان سال 95 طرح مهار آب‌های مرزی به سرانجام می‌رسد.

وی با بیان اینکه اولویت در اجرای طرح‌های نفتی و گازی در گذشته رعایت نشد که این مسئله باعث تحمیل ضررهای فراوان به کشور و مردم شد ادامه داد: در یکی از طرح‌های مهم گازی و میادین مشترک بین ایران و قطر متاسفانه سرمایه گذاری‌های خوبی صورت نگرفت و ما نتوانستیم به اندازه طرف مقابل از این میدان مشترک گازی برداشت کنیم به طوری که در سال 92 سهم برداشت ما 450 میلیون مترمکعب و سهم برداشت طرف مقابل 700 میلیون مترمکعب بود که ما توانستیم در دو سال اخیر 200 میلیون مترمکعب مقدار برداشت خود را افزایش دهیم و البته سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت و گاز کشور باشتاب بیشتری انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها ایران آمده است گام بلندی بردارد که لازمه برداشتن این گام انسجام و وحدت میان تمامی مسئولان است گفت: ما نیازمند اقتدار قدرتمند اقتصادی هستیم و باید شرایط و زمینه کافی برای خیزش اقتصادی فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: ما سالانه یک میلیون فارغ التحصیل داریم همچنین چند میلیون بیکار در کشور وجود دارد که همگی از ما کار طلب می‌کنند و باید شرایطی ایجاد کنیم که راه سرمایه گذاری تسهیل شود تا بتوان اشتغال بیشتری ایجاد کرد البته لازمه سرمایه گذاری تضمین امنیت آن است که قوه قضائیه نقش بسیار ویژه و پر اهمیتی دارد.

جهانگیری با بیان اینکه در دولت اهتمام و عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد اظهار داشت: فساد می‌تواند اساس و توسعه کشور را متوقف و موجب بی عدالتی شود. البته اراده بسیار خوبی در قوه قضائیه و مجریه شکل گرفته است تا این مسئله را از کشور دور کند.

جهانگیری تاکید کرد: البته پیشگیری هم باید به طور جدی انجام بگیرد و در دولت این حساسیت وجود دارد.

وی ادامه داد: در مبارزه با فساد نباید بگوییم آن مدیر و یا برادر و یا آن وابسته خط قرمز من است هیچ کس نباید احساس کند که خط قرمزی دارد البته این جمله و سیاست نباید بهانه‌ای شود که هر کس احساس کند می‌تواند مسئولان را بی آبرو کند و به آبروی آنان لطمه بزند لذا ما هم باید از آبروی مسئولان حفاظت کنیم و بی جهت اتهام نزنیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اگر کسی از نزدیکان و وابستگان مسئولی دستش به ناحق به بیت المال آلوده شده باشد باید برخورد قانونی صورت بگیرد و اگر بتوانیم این توازن را ایجاد کنیم کارها راحت‌تر پیش می‌رود.

جهانگیری با اشاره به افزایش میزان تولید نفت کشور در شرایط پسابرجام گفت: انشاءالله میزان تولیدات نفت کشور در فروردین ماه به 2 میلیون بشکه می‌رسد.

وی با بیان اینکه با همکاری دولت و قوه قضائیه اقدامات مناسبی در کاهش معوقات بانکی صورت گرفته است افزود: البته وجود 93 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی قابل قبول نیست و این میزان باید تقلیل پیدا کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بنده از قوه قضائیه می‌خواهم تا پرونده‌های مربوط به زمین را در زمان کوتاه تری به سرانجام برساند و البته فهرستی را در این رابطه تهیه کرده و به رئیس دستگاه قضا داده است.

ارسال نظر: