گروه‌های حقوق بشری:

توافق ترکیه و اتحادیه اروپا درباره مهاجران "غیرقانونی" است

کدخبر: 2016972

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری هشدار دادند، توافق موقت اتحادیه اروپا با ترکیه برای بازگرداندن تمام مهاجران غیرقانونی به این کشور در ازای مزایای سیاسی و مالی احتمالا "غیر قانونی" است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "فیلیپو گراندی" کمیسیونر عالی پناهجویان سازمان ملل در پارلمان اروپا گفت: ما به شدت نگران انتقال مهاجران از یک کشور به یک کشور دیگر بدون رعایت قوانین بین‌المللی در خصوص امنیت آنها هستیم.

این سخنان ساعاتی پس از آن مطرح شد که 28 رهبر اتحادیه اروپا و احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در بروکسل درباره تخصیص کمک مالی به آنکارا برای نگه‌داشتن پناهجویان و در ازای آن اعطای سفرهای بدون ویزا به اروپا برای شهروندان ترکیه‌ای و تسریع روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا توافق کردند.

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز پیشنهاد بازگشت مهاجران به ترکیه را "ضربه‌ای مهلک به حق پناهجویی" توصیف کرد.

سازمان "پزشکان بدون مرز" نیز این حرکت را "غیر انسانی و بد" دانستند. با این حال نخست‌وزیر ترکیه گفته است که توافق مذکور شامل حال پناهجویانی که قانونی به اروپا رفته‌اند، نمی‌شود.

سیاستمداران منتقد در آلمان نیز گفته‌اند که ترکیه از مساله مهاجران و پناهجویان برای "اخاذی" از اروپا استفاده می‌کند.

با وجود توافق اولیه ترکیه - اتحادیه اروپا جزئیات مهم همچنان حل نشده باقی مانده و 28 رهبر عضو اتحادیه اروپا گفته‌اند که کارهای بیشتری باید بر روی بسته "جاه‌طلبانه" ترکیه انجام شود تا این توافق نهایتا به سرانجام برسد و بررسی آن را به نشست آتی که 17 و 18 مارس (27 و 28 اسفند) برگزار می‌شود، موکول کردند.

نخست‌وزیر ترکیه در ازای توقف ورود مهاجران به اروپا خواسته است تا کمک مالی این اتحادیه تا سال 2018 دو برابر شود تا آوارگان سوری بتوانند در ترکیه بمانند. بر طبق سندی که به دست رویترز رسیده است، اروپا در ازای هر مهاجری که از جزایر یونان به ترکیه بازگردند، یک آواره سوری را مستقیما از ترکیه تحویل می‌گیرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: