قلیچدار اوغلو: چهار فصل قانون اساسی ترکیه تغییر نمی‌کند

کدخبر: 2017012

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه بر موضعش مبنی بر حفظ چهار فصل نخست قانون اساسی این کشور تاکید کرده و گفت: نمی‌گذاریم این مفاد تغییر کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه "حریت"، "کمال قلیچداراوغلو" رهبر حزب اصلی اپوزیسیون مردم جمهوری خواه در جریان حضور در مراسم روز جهانی زن در استانبول گفت: آنها می‌گویند به دنبال یک قانون اساسی جدید هستند. می‌خواهند قانون را تغییر دهند. آنها ما را مقصر می‌دانند. ما معتقدیم که چهار فصل قانون اساسی کشور قابل مذاکره برای تغییر نیستند. در فصل اول آمده که کشور ترکیه یک جمهوری است. چگونه می‌خواهید آن را تغییر دهید؟

وی ادامه داد: چهار فصل نخست قانون اساسی کشور می‌گوید جمهوری ترکیه کشوری با قانون اجتماعی، سکولار و دموکراتیک است و با توجه به ملت و کشورش اتحاد ناگسستنی دارد و زبانش ترکیه‌ای است. پرچمش قرمز با ستاره و هلال است. سرود کشور نیز "مارچ استقلال" است. پایتخت ما آنکارا است. ما کدام یک از این‌ها را می‌خواهیم تغییر دهیم؟ ما اینها را فصل‌های اولیه و بنیادی می‌دانیم. ما می‌گوییم نمی‌توانیم اینها را تغییر دهیم.

سه فصل نخست قانون اساسی ترکیه به اولویت‌ها اشاره دارد و چهارمی می‌گوید این سه فصل نخست را نمی‌توان تغییر داد.

قلیچداراوغلو با اشاره به فصلی از قانون اساسی ترکیه بابت تساوی بین زن و مرد به دولت تاکید کرد که باید از این فصل تبعیت کند و آن را در قانون اساسی جدید نیز لحاظ کند: "در قانون اساسی زنان و مردان مساوی و برابر هستند. دولت ترکیه مسئول به رسمیت شناختن چنین تساوی است. هرگز نباید اجازه داد که این حق ضایع شود. اگر کسی به شما بگوید که زنان و مردان برابر نیستند، باید پاسخ دهید که چنین مساله‌ای صحت ندارد چون در قانون اساسی نیامده است. شما نباید از حق خود بگذرید."

منبع: ایسنا

ارسال نظر: