اذعان آژانس بین‌المللی انرژی به ناتوانی وزارت نفت در فروش نفت در دوران پسابرجام

روند افزایش صادرات نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها، کندتر از پیش‌بینی‌هاست/ صادرات روزانه نفت ایران به ۱.۴ میلیون بشکه رسید

کدخبر: 2017360

گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی هرچند از افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران خبر داده، اما تأکید کرده است که روند افزایش صادرات ایران بعد از رفع تحریم‌ها، کندتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد میزان افزایش صادرات نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها، «کمتر» از حد مورد انتظار این نهاد بوده است.

بنا بر اعلام این سازمان مستقر در پاریس، میزان تولید نفت ایران در ماه فوریه با افزایش 300 هزار بشکه‌ای، به 3.2 میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم بالاترین میزان تولید روزانه نفت در ایران از سال 2012 به بعد است.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، این رقم کمتر از میزان افزایش 400 هزار بشکه‌ای است که پیشتر خود ایران اعلام کرده بود. این پایگاه نوشته است که ایران با وجود رفع تحریم‌ها، همچنان برای صادرات نفت به اروپا، که پیش از اعمال تحریم‌ها در سال 2012، یکی از مقصدهای اصلی صادرات نفت این کشور بود، با مشکل مواجه است.

در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «بازگشت ایران به بازار کمتر از آنچه ایرانی‌ها گفته بودند، سریع بوده است. نگرانی بانک‌ها و مالکان کشتی‌ها برای انجام تجارت با ایران، پیشرفت ایران به سمت افزایش فروش نفت خام را کند کرده است.»

بنا بر این گزارش، میزان صادرات نفت ایران در ماه فوریه به بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این میزان پیش از رفع تحریم‌ها 1.15 میلیون بشکه در روز بوده است.

به گفته این آژانس، داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت خاک ایران در ماه مارس (ماه جاری میلادی) 150 هزار بشکه دیگر در روز افزایش می‌یابد.

تا پیش از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران در سال 2012، تهران روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، که از این رقم 600 هزار بشکه در روز به اروپا می‌رفت.

بنا بر اعلام گزارش آژانس، ایران در ماه فوریه توانسته برای اولین بار از سال 2012، به اروپا نفت صادر کند. میزان این صادرات 150 هزار بشکه در روز اعلام شده است. پالایشگاه‌هایی چون «توتال» فرانسه، «اسپانولا د پترولئوس» اسپانیا و «لوکویل» روسیه از جمله خریداران نفت از ایران در ماه گذشته میلادی بوده‌اند.

بنابر این گزارش، خریداران آسیایی نفت ایران، که برخی از آن‌ها در طول تحریم‌ها نیز اجازه واردات نفت ایران را داشته‌اند، بعد از رفع تحریم‌ها میزان خرید نفت از ایران را افزایش داده‌اند. کره جنوبی در دو ماه گذشته حدود 200 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که این رقم دو برابر سطح واردات این کشور از ایران در سال 2015 است.

ارسال نظر: