جهانگیری در نشست شورای عالی پیشکشوتان اتاق بازرگانی:

سال ۹۴ سخت‌ترین سال اقتصادی دولت بود/ برای پرداخت حقوق کارمندان وزارت نفت وام بانکی گرفتیم

کدخبر: 2017671

معاون اول رئیس جمهور گفت: من تقریبا در بیشتر سال‌های اقتصادی کشور بوده‌ و شرایط را دیده‌ام، هیچ سالی به سختی سال ۹۴ نبود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، اسحاق جهانگیری در سومین جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی در محل ریاست جمهوری اظهار کرد: سرمایه‌های کشور تنها منابع طبیعی و فیزیکی آن نیستند بلکه ما دارای سرمایه‌های بسیار ارزشمند، مفید و مهمتر در بخش انسانی هستیم که باید از آنها حراست شود.

وی با اشاره بهره‌برداری از سد سیمره در ایلام افزود: وقتی بنده برای افتتاح این سد حضور یافتم و پیمانکار توضیح می‌داد که این سد به چه صورتی ساخته شده است انسان احساس غرور می‌کند و فکر می‌کند که توان مهندسی کشور به چه صورتی شکل گرفته است که کارهای به این بزرگی انجام می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در واقع این شرکت‌ها سرمایه‌ و ذخایر ملی کشور هستند که ما وظیفه خود می‌دانیم از آنها حفاظت و حراست کنیم.

جهانگیری با اشاره به شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی تصریح کرد: این مجموعه نیز، مجموعه‌ای ارزشمندی است. در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا دارای شیب و فرازهایی در اقتصاد خود هستند و کشوری مانند آمریکا نیز دچار رکود می‌شود و حتی شرکت‌ها ورشکست می‌شوند اما باید زیر پر و بال آنها را گرفت تا دوباره شروع کنند.

وی افزود: ما هم دوره سختی داشته و داریم و خود را باید آماده کار کنیم.

معاون اول دولت یازدهم ادامه داد: در حرف‌های خود بخش خصوصی و دولتی یکدیگر (در خصوص عدم واگذاری مسئولیت‌ها به بخش خصوصی) یکدیگر را متهم می‌کنند. اما باید اذعان کرد که امروز شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است و با افتخار گفته می‌شود که بخش خصوصی باید محور اقتصاد کشور شود.

جهانگیری تاکید کرد: دولت وظیفه دارد که شرایط لازم را برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد فراهم کند و در شرایط فعلی کشور تمام بخش‌ها به این مهم اهمیت می‌دهند و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع (اصل 44 قانون اساسی) اشاره می‌کنند.

در سیاست‌های اصل 44 سقفی برای بزرگ شدن بخش خصوص وجود ندارد

وی یادآور شد: در سیاست‌های اصل 44 سقفی برای بزرگ شدن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در شرایط فعلی این که زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شده است بحث دیگری است، اما در بحث فرهنگی این موضوع در تمام ارکان نظام اتفاق نظر برای خصوصی سازی وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود گفت: برخی بخش خصوصی‌ها یک شبه ایجاد می‌شوند که این امر نقطه خطر خصوصی سازی است.

جهانگیری تاکید کرد: برای مثال مه‌آفرید وام چند هزار میلیاردی دریافت کرد که هیچ صنعت‌گری که پدر و پسر آن وی نیز صنعتگر باشد سابقه نداشته که از نظام بانکی 200 یا 300 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند و این امر نشاندهنده زد و بند در این خصوص است.

وی تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم که بخش خصوصی باید به میدان آمده و در اقتصاد کشور حضور داشته باشد و امروز نیز با تمام توان خود از بخش خصوصی حمایت می‌کنم تا این بخش به صورت سالم میدان‌دار اقتصاد کشور شود.

معاون اول دولت یازدهم افزود: بنده تا زمانی می‌توان از این موضوع حمایت کنم که خودم آن طرف میز نشسته باشم (فعالیت اقتصادی انجام ندهم).

جهانگیری تاکید کرد: هنر ما (بخش خصوصی) این است که همه گزینه‌ها را روی میز داشته باشیم. اتاق بازرگانی باید گزینه‌ اصلاح نظام بانکی را داشته باشد تا در مواقعی که به وضعیت نظام بانکداری ایراد گرفته می‌شود آن را روی میز گذاشته و ارائه دهد.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور در مقطعی از ریل خارج شد هرچند که قبل از آن نیز روند کندی داشت، اکنون ما قصد داریم که اقتصاد کشور را به ریل بازگردانیم و سرعت آن را بهبود ببخشیم.

میلیون‌ها نفر بیکار در کشور داریم

جهانگیری با بیان این که بیکاری در کشور ما زیاد و یک چالش است گفت: وقتی مشاهده می‌شود که جوانان تحصیل کرده در خانه‌ها بیکار هستند همه ناراحت می‌شوند و می‌خواهند که برای آنان کاری بکنند. ما میلیون‌ها نفر بیکار در کشور داریم و از سال آینده سالی یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.

قدرت خرید مردم شهری 15درصد و روستای 29 درصد در سال گذشته کاهش یافت

معاون اول دولت یازدهم گفت: طی سال گذشته قدرت خرید مردم شهری 15 درصد و روستایی 29 درصد کاهش پیدا کرده و در واقع رفاه مردم ما کاهش یافته است و ما برای معیشت و رفاه مردم کاری باید انجام دهیم.

وی تاکید کرد: رقبای ما در آسیا و منطقه معلوم است و آنها رشد کرده‌اند و ما در سند چشم‌انداز قرار بود با رشد 8 درصد در منطقه آقایی کنیم اما در 10 سال اول با آن حجم منابع ارزی تنها 2.5 درصد رشد داشته‌ایم.

نیروهای مسلح اقتدار امنیتی ایجاد کرده‌اند و ما باید اقتدار اقتصادی ایجاد کنیم

جهانگیری تاکید کرد: ما نباید بگذاریم ایران در میانه کشورهای منطقه ضعیف شود. ممکن است برخی از شما به فلان کار نیروهای مسلح اشکالی بگیرید اما باید اذعان داشت که نیروهای مسلح ما امروز سرفراز هستند و باید انصاف داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: نیروهای مسلح با اقتدار می‌گویند در منطقه ناامن که هر گوشه‌ آن بمبی منفجر می‌شود کانون ثبات ایجاد کرده‌ایم. ما باید قدردان آنها باشیم، آنها اقتدار امنیتی را فراهم کرده‌اند و ما باید اقتدار اقتصادی را فراهم کنیم.

برجام نقطه پایان کار نیست

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که برجام آغاز کار بود نه نقطه پایان، گفت: در برجام شرایطی به وجود آمد که سرمایه‌گذاران بتوانند کار کنند.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص پیامدهای رفت و آمدهای هیئت‌های خارجی به کشور اظهار کرد: ایشان پیام خود را برای خارجی‌ها بیان داشتند و به آنها منتقل شد که فکر نکنند با یک کشور اقتصاد و آدم‌های ساده‌ای روبرو هستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر آنها اهل کار هستند بیایند سریع با بخش خصوصی تفاهم کرده و کار خود را شروع کنند.

وی تاکید کرد: برخی از آنها فکر می‌کردند که ما صنعت نداریم و باید بیایند همه چیز را از ابتدا شروع کنند، اما ما نیاز به انتقال تکنولوژی و منابع مالی داریم.

سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی دولت بود

جهانگیری با بیان این که سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی کشور از نظر من بود، گفت: من تقریبا در بیشتر سال‌های اقتصادی کشور بوده‌ و شرایط را دیده‌ام، هیچ سالی به سختی سال 94 نبود. در این سال فروش 2 میلیون بشکه‌ای نفت به یک میلیون بشکه کاهش یافت و نفت 100 دلاری 30 دلار شد. جور کردن حقوق کارمندان دولت در کنار پرداخت یارانه‌ها کار دشواری بود.

برای پرداخت حقوق کارمندان وزارت نفت در اسفند ماه وام بانکی گرفتیم

معاون اول رئیس جمهور افزود: برای حقوق کارمندان دولت باید فکری بکنیم. ما باید در اسفند ماه برای پرداخت حقوق کارمندان وزارت نفت وام بانکی گرفتیم.

بانک مرکزی در روزهای اخیر اقدامی برای کاهش نرخ ارز نکرده است

وی در خصوص کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: بانک مرکزی در این خصوص هیچ اقدامی نکرده است همچنین ما در پایین آمدن قیمت روبل روسیه نیز تاثیری نداشته‌ایم.

جهانگیری تصریح کرد: اطمینان مردم به کشور باعث شده است که دست به کارهای عجله‌ای نزنند در صورتی که یک ذره بی‌اعتمادی ایجاد شود نرخ ارز به صورت فنروار بالا می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: محور اصلی توسعه صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که دولت در سال آینده این موضوعات را در دستور کار خود دارد و موانع موجود را بطرف می‌کند که نظام بانکی و صندوق توسعه ملی نقش مهمی در پیشبرد کار دارند.

93 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم

وی با بیان این که نظام بانکی در سال 95 باید اصلاح شود گفت: حداقل کار لازم افزایش قدرت تسهیلات دهی آنها است، اکنون 93 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و منابع بانک‌ها در وام‌هایی که به دولت داده‌اند و معوقاتی که شرکت‌های دولتی بازنگردانده‌اند یا جاهای دیگر حبس شده و قدرت نظام بانکی کشور کاهش یافته است.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به لزوم اصلاح نظام اداری کشور، گفت: با تحقق این امر خدمات بهتر به مردم ارائه داده و رضایت‌مندی کسب می‌کنیم.

نرخ ارز در سال 95 به شکل غیر دستوری مشخص می‌شود

معاون اول رئیس جمهور افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز در دستور کار دولت در سال 95 قرار دارد اما ما به دنبال تعیین دستوری آن نیستیم و این بازار است که نرخ ارز را مشخص کند.

500 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام نیاز داریم

وی با بیان این که طرح‌های نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: 500 هزار میلیارد تومان برای اتمام‌ طرح‌های نیمه تمام نیاز داریم که با بودجه‌های عمرانی 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی قابل انجام نیست. بنابراین طرح‌های موجود باید واگذار شوند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: آئین‌نامه‌هایی در این خصوص در یکمین سال گذشته تصویب کرده‌ایم اما به نظر نمی‌رسد که جواب داده‌اند و در این خصوص از دوستان دولتی باید حساب‌کشی شود که چرا این اتفاق افتاده است، که به نظر می‌رسد گیرهایی در طرح‌ها وجود دارد.

جهانگیری گفت: دولت باید بیرون آمده و خرید خدمت کند. همچنین بهبود فضای کسب و کار جزو اولویت‌های دولت در سال 95 است.

وی با بیان این که 2 هزار مجوز شناسایی شده است که 400 مورد آن تا به امروز حذف شده و برخی از آنها نیز در سیکل حذف شدن قرار دارند، تصریح کرد: میادین مشترک گازی باید تکمیل شود و ما در سال 95 باید فعالیت بیشترین در این زمینه داشته باشیم. همچنین در بخش صنعت آب و برق کشور نیز نیازمند کارهای جدی‌تر هستیم که همه این امور ذیل اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازار روسیه گفت: این بازار فرصت استثنایی برای ما به حساب می‌آید اما آنها می‌گویند که شما صادر کنندگان بزرگ ندارید و ما نمی‌توانیم با چندین نفر وارد معامله شویم.

جهانگیری افزود: برای رفع این مشکل باید شرکت‌های بزرگ شکل‌گیرد تا این فرصت از دست نرود که بیشتر مواردی که امکان صادرات به روسیه دارد در بخش کشاورزی است و مسئولیت مستقیم آن با آقای حجتی‌ است و نیازمند رفع گیرها و موانع هستیم.

ارسال نظر: