اسی نیک نژاد در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

"بادیگارد" یک اثر سینمایی حرفه‌ای است/ در آمریکا هم اثری مثل "ایستاده در غبار" ندیدم

کدخبر: 2017784

در فیلمهای موجود فیلمی "بادیگارد" حاتمی کیا را یک اثر سینمایی استاندارد دیدم. یک فیلم سینمایی حرفه ای  که سعی کرده بود با اصول سینمایی کلاسیک ژانرهای اکشن و ماجرایی و حتی جاسوسی ساخته شود.

اسی نیک نژاد کارگردانی که در یک سال آخر دولت دهم درگیر تولید پروژه ای به نام "لاله" شده بود و تغییر دولت سبب ساز آن شد که این پروژه به ناگاه معلق شود در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره برنامه های آینده اش برای تولید فیلم بیان داشت: مسأله این است که دلم می خواهد ابتدا تکلیف "لاله" مشخص شود و بعد فیلمنامه دیگری را در دستور کار قرار دهم.

وی ادامه داد: زمانی است که کارگردانی فیلمی را می سازد و بعد از ساخته شدن، فیلم توقیف می شود و کارگردان پیش خود می گوید به هر حال فیلم باقی خواهد ماند تا بهبود شرایط و اکران اما در مورد "لاله" پروژه نیمه کاره معلق شده است درست مانند بچه ای که نه به دنیا آمده و نه سقط شده است! طبیعی است که این وضعیت پادرهوا باعث می شود نتوانم پروژه های دیگر را هم پیش ببرم.

*جشنواره ای متوسط را پشت سر گذاشتیم

این کارگردان که در دهه 60 سریالهایی چون "پاییز صحرا" را هم کارگردانی کرده بود و جزو مخاطبان جدی سینمای ایران در سالهای اخیر است با اشاره به اینکه سعی کرد در جشنواره سی و چهارم حضور داشته باشد و اغلب فیلمها را رصد کند به نسیم آنلاین گفت: همه جای دنیا برخی سالها کیفیت محصولات سینمایی خیلی خوب است و برخی سالها متوسط و برخی سالها خیلی بد. امسال هم در جشنواره کیفیتی متوسط به پایین از محصولات دیدم.

*اکران عمومی است که تکلیف آثار را مشخص می کند و نه آرای داوران

وی درباره اعتراضات به داوریهای جشنواره بیان داشت: این داوریها در جلب نظر مخاطبان در اکران عمومی تأثیر چندانی ندارد. این مردم و مخاطبان عام هستند که به هنگام اکران فیلم و با دیدن یا ندیدن فیلمها درباره آنها قضاوت می کنند وگرنه اینکه فیلمی چند جایزه بگیرد و دیگری نگیرد ملاکی برای ارزیابی قطعی نیست.

*"بادیگارد" یک اثر سینمایی حرفه ای است

اسی نیک نژاد در پاسخ به این پرسش که کدام یک از آثار جشنواره را از نظر خود برگزیده می داند به نسیم آنلاین گفت: در فیلمهای موجود فیلمی "بادیگارد" حاتمی کیا را یک اثر سینمایی استاندارد دیدم. یک فیلم سینمایی حرفه ای که سعی کرده بود با اصول سینمایی کلاسیک ژانرهای اکشن و ماجرایی و حتی جاسوسی ساخته شود. "بادیگارد" یک سینمای حرفه ای بود و طبیعتا مخاطبانی که پیگیر سینمای روز دنیا هستند قطعا از این فیلم استقبال خواهند کرد.

*کارگردانهایی که ناراحتی روحی شان را تعمیم می دهند به جامعه

این کارگردان ادامه داد: البته فیلمهای آپارتمانی که قصد دارند به زعم خودشان هم زشتیهای اجتماع را نشان دهند در جشنواره فراوان بودند. در برخورد با این فیلمها من بیشتر از آن که به دنبال واقع گرایی باشم به حال و هوای روحی کارگردان حین اجرا پی می برم یعنی کارگردان کاملا مشخص است که از وضعیتی ناراحت بوده که سعی کرده همه بدیها را یکجا جمع کند...

*در آمریکا هم اثری مانند "ایستاده در غبار" ندیده بودم

نیک نژاد با اشاره به "ایستاده در غبار" محمدحسین مهدویان فیلم برتر جشنواره امسال اظهار داشت: "ایستاده در غبار" در نوع خودش یک فیلم پسندیده است. این فیلم را می توان در گونه docu-dram قرار داد یعنی اثری کاملا داستانی که سعی می کند از ویژگیهای ژانر مستند الهام گیرد.

وی ادامه داد: کارگردان جوان "ایستاده در غبار" به شدت پیگیر استایل و روشی بود که برای کار انتخاب کرده بود و همین پیگیری باعث شده بود زحماتش به بار بنشیند.

نیک نژاد که سالها در آمریکا زندگی و کار کرده با اشاره به اینکه حتی در سینمای هالیوود هم چنین سبک فیلمسازی را ندیده بود به نسیم آنلاین گفت: در آمریکا هم اثری مانند "ایستاده در غبار" ندیده بودم و اصلا روشی که کارگردان این فیلم رویش کار کرده روش نو و بدعتی است که شاید بتوان جدی تر روی آن سرمایه گذاری کرد.

*قصه گویی "اژدها..." لنگ می زد اما فضاسازیهایش زیبا بود.

این کارگردان یکی از عجیب ترین آثار جشنواره گذشته را هم "اژدها وارد میشود" مانی حقیقی دانست و درباره آن بیان داشت : "اژدها..." فارغ از آن که داستانش ایراد داشت و در قصه گویی لنگ می زد اما به واسطه فضاسازیهایی که داشت و البته طراحی دکور و صحنه آرایی اش اثر زیبا استانداردی بود.

نیک نژاد که سالها در آمریکا زندگی و کار کرده با اشاره به اینکه حتی در سینمای هالیوود هم چنین سبک فیلمسازی را ندیده بود به نسیم آنلاین گفت: در آمریکا هم اثری مانند "ایستاده در غبار" ندیده بودم و اصلا روشی که کارگردان این فیلم رویش کار کرده روش نو و بدعتی است که شاید بتوان جدی تر روی آن سرمایه گذاری کرد.

اسی نیک نژاد در پایان گفتگوی خود با « نسیم آنلاین »، با بیان اینکه همچنان امیدوار است به حل مشکل "لاله" و به نتیجه رساندن آن بیان داشت: شخصا اگر به دنبال نفع شخصی خود بودم بی توجه به نتیجه نهایی کار قید آن را می زدم اما چون برای بودجه ای که صرف تولید فیلم شده ارزش قائلم ترجیح می دهم تمام تلاشم را برای به نتیجه رساندن آن انجام دهم. در یک سال اخیر بارها درباره کمک به امتداد تولید پروژه با مقامات مختلف سینمایی دیدار داشته ام و تا اینجا که نتیجه ای حاصل نشده است.

ارسال نظر: