"بلومبرگ" نوشت:

عدم موافقت ایران با فریز نفتی، باعث کاهش قیمت نفت شد

کدخبر: 2017958

بهای طلای سیاه در معاملات امروز، به تأثیر از افزایش سقف تولید نفت ایران و امتناع از پیوستن به توافق فریز نفتی کاهش یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ «بلومبرگ» در گزارشی نوشت: "بهای نفت در معاملات امروز به علت افزایش عرضه از سوی ایران و کندی رشد اقتصادی کاهش یافت. بهای هر بشکه نفت در 3 ماه گذشته افزایش تدریجی داشت و بهای آن از 20 دلار به 40 دلار افزایش یافت. این در حالی است که سخنان «بیژن نامدار زنگنه» - وزیر نفت ایران - به کاهش 2.5 درصدی بهای نفت منجر شده است."

باشگاه خبرنگاران گزارش داد: بلومبرگ در ادامه نوشت: بر این اساس، وزیر نفت ایران روز گذشته اعلام کرد، این کشور قصد دارد تا سال آینده حجم صادرات نفت خود را به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. با انتشار این خبر احتمال لغو جلسه اوپک برای کاهش میزان تولید نفت قوت گرفت. نمایندگان 4 کشور اوپک در نظر داشتند طی جلسه‌ای نظر ایران را برای فریز نفتی و ثابت نگه‌داشتن حجم تولید در سطح ماه ژانویه جلب کنند. این در حالی است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ژانویه 2016، این کشور نه تنها تصمیمی برای کاهش تولید نفت خود ندارد بلکه با بی‌میلی نسبت به توافق ریاض - مسکو، سعی دارد در دوران پساتحریم بار دیگر بازارهای از دسته رفته نفتی را به دست آورد.

«مایکل پولسن» -- تحلیلگر مدیریت بحران جهانی -- می‌گوید: ایران کشور مهم در میان تولیدکنندگان نفت و بازیگر اصلی در این عرصه است و نظر این کشور همیشه بر بازار تأثیر می‌گذارد.

این تحلیلگر ادامه می‌دهد، نقطه‌نظر ایران برای افزایش حجم تولیدات کاملاً منطقی است چراکه این کشور به‌تازگی از بند تحریم رها شده است و نیازمند جلب بازار به هر روش ممکن است. ایران برای جبران کمبود بودجه روی درآمد نفت حساب باز کرده است. بنابراین سیاست ممانعت از کاهش تولید نفت کاملاً منطقی است.

بهای نفت در فوریه 2016 به کمترین میزان در 12 سال گذشته رسید. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است در روز 11 مارس (21 اسفند) نفت اوپک در 3 ماه گذشته پایین‌ترین بها را در هر بشکه تجربه کرده است. به نظر می‌رسد افزایش حجم تولید نفت ایران به کاهش بیشتر بهای نفت اوپک منجر شود.

در معاملات عصر روز دوشنبه بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (نفت پایه آمریکا) با 25 سنت کاهش، به 37 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز با 52 سنت کاهش، 40 دلار و 39 سنت داد و ستد شد.

بانک «مورگان استنلی» در گزارش امروز خود اعلام کرد بهای نفت اکنون به کف خود رسیده است و روند ملایمی را تا پایان سال طی می‌کند و از سال 2017 روند افزایشی آن آغاز می‌شود.

ارسال نظر: