در دیدار با وزیر بهداشت، رفاه و ورزش هلند صورت گرفت

تاکید رحمانی فضلی بر تقویت همکاری‌های ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر

کدخبر: 2018075

وزیر کشور در دیدار با وزیر بهداشت، رفاه و ورزش هلند بر تقویت همکاری‌های ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه پنجاه و نهمین اجلاس مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش با مارتین فان‌رین، وزیر بهداشت، رفاه و ورزش هلند دیدار و بر تقویت همکاری‌های ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

در این نشست موضوعات زیر از سوی طرفین مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت؛

اهم موارد مطروحه از سوی رحمانی‌فضلی به شرح زیر است:

١- تشریح اخرین راهبردها و برنامه های مبارزه با مواد مخدر کشورمان. ٢- اشاره به برنامه‌های نوین و گسترده ایران، در خصوص درمان معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد. ٣- اشاره به هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی که جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر و بالاخص ممانعت از انتقال مواد مخدر با منشأ تولید در افغانستان، به مقصد کشورهای اروپایی واقع در مسیر موسوم به بالکان متحمل می‌شود. ٤- گلایه از عدم حمایت و پشتیبانی حداقلی کشورهای غربی و بویژه اروپایی، از برنامه‌های داوطلبانه جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از مسیر بالکان به اروپا، همچون تأمین تجهیزات کشف و شناسایی مواد و حتی تبادل اطلاعات مربوط به فعالیت‌های قاچاقچیان مواد مخدر و رابطین آنان، به بهانه‌های واهی و غیر قابل قبولی چون تحریم‌های ظالمانه. ٥- تاکید بر این نکته مهم که چنانچه کشورهای اروپایی در قبال معضل جهانی مواد مخدر نیز، همان مواضع چندگانه و مشابهی که در قبال مبارزه با تروریسم اتخاذ کردند را در پیش بگیرند و در رویکرد خود تجدید نظر نکنند، به همان نحوی که اکنون با برخی از آثار و تبعات ناشی از توسعه ناامنی‌ها و همچنین موج مهاجرت پناهندگان کشورهای درگیر در جنگ مواجه هستند، در آینده نه چندان دور نیز، بدلیل شیوع و تنوع انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها، گسترش دامنه و سازمان‌یافتگی فعالیت قاچاقچیان و همکاری آنان با گروه‌های تروریستی، کشورهای اروپایی نیز با گسترش شیوع اعتیاد و فعالیت‌های بیش از پیش قاچاقچیان در ان قاره مواجه خواهند شد. ٦- اشاره به این نکته که بازار پرسود مصرف مواد در اروپا و در نتیجه طمع و انگیزه قاچاقچیان فعال در کشورهای واقع در مسیر بالکان، موجب شده است تا ایران بدلیل قرار گرفتن در ابتدای مسیر ترانزیت ٣١ کشور موسوم به مسیر بالکان ( از افغانستان به عنوان کشور تولید کننده و مبدأ، تا کشورهای غرب اروپا بعنوان بازار نهائی مصرف)، هزینه‌های بی‌حد و حصر و غیر قابل تصور مادی و معنوی را متحمل شود. ٧- تاکید بر این نکته که مبارزه با پدیده پیچیده‌ای چون مواد مخدر و حصول توفیق در این راستا، مستلزم همکاری صادقانه، عملی و جدی تمامی کشورهای جهان، به منظور مبارزه همه‌جانبه و فراگیر با این معضل جهانی است. ٨- اشاره به إعلام امادگی کشورمان به منظور طراحی و برگزاری اجلاس مقامات عالیرتبه مبارزه با مواد مخدر کشور‌های واقع در مسیر بالکان، با هدف اجرای دو طرح مهم بین‌المللی حمل تحت نظارت ( کنترل دلیوری) و مبارزه با پولشویی، با هدف شناسایی سران و شبکه های بین‌المللی قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق در این مسیر که بالغ بر (٢٨) میلیارد دلار است. ٩- ارائه پیشنهاد طراحی برنامه‌های منظمی در راستای گسترش روابط و فعالیت‌های دوجانبه ( ایران- هلند) در زمینه مبارزه با مواد مخدر و انواع روان‌گردان‌ها، از طریق تهیه و امضای اسناد همکاری. ١٠- اشاره به اهمیت مقابله با پولشویی، با هدف ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی و شاهرگ حیاتی قاچاقچیان مواد مخدر و عدم همکاری کشورهای غربی و اروپایی در این خصوص ، برای امکان ردیابی پول‌های کثیف ناشی از فعالیت‌های مجرمانه و در نتیجه زمینگیر کردن آنان.

نکات مهم مطروحه از سوی وزیر بهداشت، رفاه و ورزش هلند نیز به شرح زیر است:

١- تقدیر از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر. ٢- اشاره به اهتمام هلند جهت اجرای تعهدات خود برای کمک و تأمین مالی اجرای برنامه‌های مصوب UNODC در ایران، در قالب تفاهمات سال‌های ٢٠١٩- ٢٠١٥. ٣- اشاره به اینکه ،در اتحادیه اروپا، موضع متوازنی برای برخورد و مقابله سخت در قبال بروز جرائم مربوط به مبارزه با مواد مخدر و تأمین کننده منابع مالی گروه‌‎های تروریستی و تأمین و ارائه خدمات درمانی و کاهش اسیب برای معتادان وجود دارد. ٣- تاکید بر انجام رایزنی با اتحادیه اروپا ، به منظور افزایش و توسعه همکاری‌ها و تحکیم بخشیدن به روابط ایران با اتحادیه مذکور. ملاحظه: هلند در شش ماهه اول سال ٢٠١٦ ، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. ٤- درخواست از جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات موفق مربوط به درمان معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد. ٥- تاکید بر ضرورت تبیین و ترسیم مسیر همکاری‌های دو جانبه ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر، از طریق امضا و مبادله اسناد همکاری مرتبط.

ارسال نظر: