معاون وزیر امور خارجه:

کل وزارت امورخارجه تبدیل به معاونت اقتصادی شده است

کدخبر: 2018169

رحیم‌پور با بیان اینکه در حال حاضر کل وزارت خارجه تبدیل به معاونت اقتصادی شده گفت: ظریف در سفری که به جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه داشت به جد، مسائل اقتصادی را پیگیری کرده و در حال حاضر به معاونت‌های منطقه‌ای در وزارت خارجه تکلیف شده که به مسائل اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در برنامه "بدون خط خوردگی" رادیو گفتگو با بیان اینکه به زودی نهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تهران برگزار خواهد شد اظهار کرد: در حال حاضر کل وزارت خارجه در نقش معاونت اقتصادی ایفای وظیفه می‌کند.

وی با اشاره به سفر روز یکشنبه رئیس‌جمهور ویتنام در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی و دیدارش در روز دوشنبه با رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: این سفر بعد از ۱۳ سال انجام شد و رئیس جمهور ویتنام در جریان اقامت سه روزه خود در ایران با تعدادی دیگر ازمقامات کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ویتنام مثل ایران یک جنگ تمام عیار و همچنین دوران تحریم را تجربه و پشت سر گذاشته است و اکنون به صورت نسبی در دوران شکوفایی خود قرار دارد، خاطر نشان کرد:‌ مقامات دو کشور برای گسترش روابط، دارای عزم جدی و علاقه‌مند هستند که این روابط بیش از گذشته افزایش پیدا کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه رئیس جمهور ویتنام روز دوشنبه مذاکرات خوبی با آقای روحانی داشت و در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی بین مقامات دو کشور رایزنی صورت گرفت گفت : در سال ۲۰۱۴ میزان تجارت بین دو کشور حدود ۳۳۲ میلیون دلار بوده و این روند در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسیده که بیش از ۹۰ درصد آن صادرات ایران به ویتنام است.

رحیم‌پور با بیان اینکه با توجه به رفع تحریم‌ها این پتانسیل‌ وجود دارد که سطح تبادلات دو کشور بیش از گذشته افزایش پیدا کند و در این راستا هدف گذاری دو میلیارد دلاری تعیین شده است گفت: با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دو کشور به نظر می‌رسد که این هدف قابل دسترسی باشد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه با اشاره به علاقه‌مندی ویتنامی‌ها برای سرمایه گذاری در پروژه‌ «نفت دانان» در ایلام به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار تصریح کرد:‌ نهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور به زودی در تهران برگزار می‌شود.

وی به جایگاه ویتنام در «آ سه آن» اشاره و تاکید کرد: ایران در تلاش است که روابط خود را با کشورهای حوزه‌ شرق آسیا و همچنین عضو آ سه آن که دارای اقتصادی پویا و بزرگ هستند، در زمینه‌های مختلف از جمله نفت و گاز گسترش دهد.

رحیم‌پور با اشاره به صادرات ماهی ایران به ویتنام و برخی دیگر از کشورهای آن منطقه تصریح کرد: یکی از مهمترین هدف گذاری‌های سیاست خارجی کشور اقتصاد است.

وی همچنین با بیان اینکه ویتنامی‌ها طالب قیر ایران هستند و این یکی از اقلام مورد نیاز آنها برای راه سازی است گفت: آنها علاقه‌مند به صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورشان هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با بحث احیای معاونت اقتصادی در وزارت خارجه خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر کل وزارت خارجه تبدیل به معاونت اقتصادی شده است. آقای ظریف در سفری که به جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه داشتند به جد، مسائل اقتصادی را پیگیری کرده و در حال حاضر به معاونت‌های منطقه‌ای در وزارت خارجه تکلیف شده است که به مسائل اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر: