عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

گفتار و عمل دولتمردان در اجرای اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد/ دولت انتظارات از برجام را خیلی بالا برد

کدخبر: 2019100

رهبری معظم انقلاب، سال هاست که بحث اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داده اند اما دیگران فقط آن را تکرار کرده اند درحالیکه باید به سمت عملی کردن آن حرکت می کرده اند.

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین »، از ناهمخوانی گفتار و عمل دولتمردان در اجرای اقتصاد مقاومتی انتقاد کرده و اعلام داشت که در حال حاضر، بحث اقتصاد مقاومتی تا سطوح پایین بخش های مختلف اجرایی هم تکرار شده اما متاسفانه عملیاتی نشده است.

"رهبری معظم انقلاب در پیام نوروزی، شعار سال 95 را "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند و تاکید داشتند که گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان می‌دهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ آنچه که لازم است ادامه یابد، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ ما است"

درهمین رابطه ، عباس آرگون،خواستار آن شد تا دولتمردان شعارها را به عمل و اقدام تبدیل سازند و تصریح کرد که رهبری معظم انقلاب، سال هاست که بحث اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داده اند اما دیگران فقط آن را تکرار کرده اند درحالیکه باید به سمت عملی کردن آن حرکت می کرده اند.

وی، اظهارداشت: در شرایط کنونی 60 درصد بنگاههای تولیدی کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده اند و ادامه داد که باید به سمت عمل و اقدام حرکت کرد که متاسفانه به میزانی که حرف زده شده، اقدامات عملی صورت نگرفته است.

آرگون گفت:باید گرایش ها در اقتصاد به سمت تولید حرکت کند و نه واسطه گری و افزود که هم اکنون، بازده تولید 10 درصد بوده که با نرخ سود سپرده بانکی بالا، هیچ فردی تمایلی به درگیر شدن با تولید را نخواهد داشت.

به گفته وی، کاهش نرخ سود سپرده بانکی امری بدیهی بوده که برای تحقق آن باید از سپرده های بانکی با ارقام بالا مالیات اخذ شود.

این فعال بازرگانی، با بیان اینکه اقتصاد کشور از گذشته تا اکنون، همواره به نفت وابسته بوده است ، اذعان داشت که مشکلات کنونی کشور توسط یک فرد یا دولت ایجاد نشده بلکه ریشه ای بلند مدت دارد. وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصاد در داخل کشور ربطی به برجام و رفع تحریم نداشته، گفت که باید انتظارات از برجام در حد همان باشد و نه بیشتر و افزود که باید انتظارات از برجام را کاهش داد زیرا این مشکلات را باید خودمان در داخل حل کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، قاچاق وفساد را دو پدیده ای دانست که متاسفانه نهادینه شده و افزود که رفع آنها نیازمند برخورد جدی با عوامل آن است.

آرگون، اذعان داشت که با نرخ سود سپرده بالای بانکی، هیچ فردی پول خود را به سمت تولید نخواهد برد و افزود که سپرده گذاری در بانک فاقد هرگونه ریسک است اما در تولید ریسک ها بالا است.

وی، تصریح کرد که دولتمردان همواره به اقتصاد دولتی انتقاد داشته اند اما در عمل اتفاقی دال بر کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد مشاهده نمی شود.

ارسال نظر: