میرسلیم: دل‌ بستن بیش از حد به برجام وقت‌کشی علیه اقتصاد مقاومتی است

کدخبر: 2019107

عضو مجمع تشخیص گفت: اگر خیلى امیدوارانه به برجام دل ببندیم ممکن است وقت زیادى را در انتظار اجرایى شدن عملى برجام از دست می‌دهیم که براى ما همچون سم مهلک است ولى اگر بخواهیم مستقل از برجام کار را شروع کنیم الزاماتى دارد که یک شبه آماده نمى‌شود زیرا زیر ساخت کشور مهیاى آن نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با تسنیم،با اشاره به نامگذاری 1395 "سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" توسط مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مقام معظم رهبرى اولین نامگذارى اقتصادى را 17 سال پیش مطرح فرمودند و بتدریج موضوع مقاومت اقتصادى و اقتصاد مقاومتى را همزمان با تحریم‌هاى ظالمانه‌اى که بر کشور ما اعمال شد تصریح کردند تا اینکه سه سال پیش سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى تصویب و ابلاغ شد.

وی به نقش دولت در اجرای صحیح سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى اشاره کرد و گفت: دولت تجزیه و تحلیل جامعى از اقتصاد مقاومتى انجام داده و نمودارى را از فرآیندهایى که براى پیاده کردن اقتصاد مقاومتى لازم است تدوین و با امضاء معاون اول ئیس جمهور به دستگاه‌هاى اجرایى ابلاغ کرده است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: این‌ بررسی‌هاى ارزشمندى است که در سال پس از تصویب سیاست‌ها انجام گرفت و امیدهاى فراوانى را بوجود آورد. در کنار دولت اعضاى مجمع تشخیص مصلحت نظام در گروه‌هایى به همه استان‌ها اعزام شدند و جلسات متعدد هم اندیشى و آموزشى با دعوت از مدیران استانى تشکیل دادند تا مقدمات اجرا با انگیزه‌هاى استانى و با توجه به مزیت‌هایى که هر استان دارد فراهم شود.

میرسلیم تصریح کرد: اجراى سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى کار ساده اى نیست و برنامه ریزى مستقلى مى‌طلبد که امیدواریم در چهارچوب برنامه پنج ساله ششم این کار به طور دقیق انجام گیرد. همین موضوع تا حدودى در آغاز کار، به برداشت‌هایى که از برجام و اجرایى شدن آن وجود دارد، بر مى‌گردد.

وی ادامه داد: اگر خیلى امیدوارانه به برجام دل ببندیم ممکن است وقت زیادى را در انتظار اجرایى شدن عملى برجام از دست می‌دهیم که براى ما همچون سم مهلک است ولى اگر بخواهیم مستقل از برجام کار را شروع کنیم الزاماتى دارد که یک شبه آماده نمى‌شود زیرا زیر ساخت کشور مهیاى آن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به الزامات اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کشور ما در شرایط کنونى هنوز وابسته به درآمد حاصل از فروش نفت خام است؛ البته دولت براى کاهش این وابستگى تلاش‌هایى را آغاز کرده اما واقعیت این است که تا استقلال بودجه جارى از درآمدهاى فروش نفت خام هنوز فاصله داریم.

میرسلیم تاکید کرد: اگر بخواهیم خود را از درآمدهاى حاصل از فروش نفت خام مستقل کنیم ناگزیریم به فکر جایگزین مناسب براى آن باشیم و اصل آن‌ جایگزینى اتکا به مالیات است و در اینجا دو مشکل وجود دارد یکى شرایط رکود است که مانع تولید محسوب مى شود و باید با تدبیر مناسب از آن خارج شد و دیگرى نشت مالیاتى است که مانع تحقق درآمدهاى مالیاتى مى شود و سازوکار کنونى اخذ مالیات، مناسب کشورى که مى‌خواهد از فروش نفت خام مستقل شود نیست. هنوز بسیارى گمان مى‌کنند که فرارکردن از پرداخت مالیات کار هنرمندانه اى است!.

وی در ادامه افزود: نفت و گاز از مزایاى کشور ما محسوب مى شود ولى امروز سرنوشت غمبارى پیدا کرده است. تصور عمومى این است که نفت و گاز سوخت است و باید از آن به عنوان منبع تأمین انرژى استفاده کنیم و 95 درصد ساختار نفتى کشور بر همین مبنا تأسیس شده است و فقط 5 درصد‏ از نفت استخراجى براى تولید صد‌ها کالاى واسطه اى و محصول نهایى با دوام صرف مى شود که ارزش افزوده و اشتغال وابسته به آن معتنابه است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: مزیت واقعى نفت و گاز در کشور ما به طورى که اگر به جاى استفاده سوختى از نفت، آن را تبدیل به محصولات با دوام کنیم با کمتر از یک دهم استخراج مقدار کنونى به ارزشى بیشتر از آنچه از صادرات نفت خام امید داریم مى رسیم و بعلاوه امکان اشتغال تخصصى و نیمه تخصصى فراوانى بوجود مى آید. در نتیجه هم صیانت از مخازن صورت گرفته و هم درآمد ملى افزایش یافته و بعلاوه گامى اساسى در جهت خروج از رکود و بیکارى مزمن برداشته شده است این یک جهت گیرى مهم است که حرکت به سمت آن طراحى و سرمایه گذارى مى طلبد و کار و کوشش نیاز دارد و با توجه به ساختار کنونى صنعت نفت و عادات مردم چندان ساده نیست ولى اگر محقق شود نتیجه درخشانى که سازگار با اهداف اقتصاد مقاومتى است به بار مى آورد.

میرسلیم درباره جایگزین مناسب نفت براى تأمین انرژى داخلى کشور گفت:خداوند متعال براى ما منابع انرژى تجدید پذیرى قرارداده است که به دلیل عرضه نفت و گاز ارزان تاکنون، نه فکر خودمان را معطوف چگونگى استفاده از آن انرژی‌هاى تجدید پذیر کرده‌ایم و نه با محاسبات اولیه سرمایه گذارى براى آن بصرفه بوده است! مثلاً استفاده از انرژى خورشیدى در کشور ما براى کاربردهاى خانگى و تجارى، که بیش از 30 درصد مصرف انرژى کشور را تشکیل مى دهد، رایج نیست در حالى که با طراحى مهندسى مناسب ما مى توانیم ساختمان‌هایى داشته باشیم که در سال جمعاً موازنه انرژى آن‌ها مثبت باشد یعنى نه فقط نیاز به سوخت گاز و نفت نداشته باشیم بلکه برق هم تولید کنیم و مازاد آن را به شبکه سراسرى بفرستیم.

وی ادامه داد: استفاده از انرژى باد، زمین گرمایى، توده زیستى و...، جایگاه مناسبى در کشور ما ندارد.در ترابرى بیش از 25 درصد‏ انرژى کشور مصرف مى شود با بازده بسیار ضعیف سرعت متوسط عبور و مرور شهرى در حدود 15کیلومتر در ساعت است و معمولاً در هر سفر شهرى گرفتارى راهبندان وجود دارد که نتیجه آن احتراق سوخت و ائتلاف وقت و انتشار آلاینده ها است؛ چاره آن‌‌ همان طور که در سیاست‌هاى مصوب ابلاغ شده است اولویت دادن به ترابرى عمومى است به جاى استفاده از خودرو شخصى! اما در ده سال گذشته صنایع کشور کمترین همت را براى تغییر تولیدات خود از سوارى شخصى به خودروهاى متوسط و بزرگ عمومى صرف کرده است و لذا در شهر‌ها پل و زیرگذر و بزرگراه توسعه یافت و خیابان‌هاى ما تبدیل شد به توقفگاه‌هاى عمومى! اگر بخواهیم این روند اصلاح شود باید ساختارهاى خودروسازى در کشور متحول شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سرمایه گذارى براى چنان تحولى، تصریح کرد: تحول از وضع نابسامان موجود به وضع مطلوب در مدت چند ماه می‌سر نمى شود؛ این تحول با زمینه‌هاى اقتصادى، فنى و فرهنگى که دارد، در میان مدت جواب مى دهد و باید در امتداد روند موجود بتدریج و با آماده شدن شرایط فنى و اقتصادى و فرهنگى، خود را با برنامه ریزى به وضع مطلوب برسانیم. این یک مثال از آن اقدام و عمل چندجانبه اى است که مقام معظم رهبرى بدان اشاره فرمودند.

میرسلیم در ادامه سخنان خود به کاهش استخراج نفت از برخی مخازن مشترک نفتی ایران با کشورهایی همچون قطر اشاره کرد و گفت: وضع موجود به طور خلاصه در بهترین شرایط به مفهوم مسابقه گذاشتن ما و قطر در تخلیه هرچه سریع‌تر مخازن مشترکمان به نفع کسانى است که علاقه مند هستند هرچه زود‌تر از این منابع راهبردیمان محروم شویم! کجاى این کار منطبق بر مصالح ملى ما و قطر است؟ در اینجا وظیفه اى براى مسئولان کشور در وزارت امور خارجه مطرح مى‌شود که در مذاکره با قطر به تفاهم براى صیانت از مخازن مشترکمان بی اندیشیم و چاره جویى کنیم؛ این مذاکرات از آنچه براى برجام و انرژى هسته اى انجام گرفت پیچیده‌تر نیست.

وی افزود: براى نفت و عربستان نیز فرآیندى مشابه باید طى شود والا همه تلاش‌هاى ما بویژه با افت قیمت جهانى نفت به سود دشمنان و بدخواهانمان خواهد شد. البته ما در استفاده از درآمدهاى خود نیز داهیانه عمل نمى‌کنیم و با ادامه توزیع یارانه‌هاى نقدى اشتهاى مصرف را تشدید مى‌کنیم و تورم را دامن مى زنیم و رغبت به تولید را کاهش مى‌دهیم و خود را از منبعى که مى تواند مشوق تولید کالا و خدمات شود و به کاهش بدهى‌هاى دولت بی انجامد محروم مى‌نماییم. این انحراف که از دوران دولت گذشته آغاز شد هرچه زود‌تر باید اصلاح شود.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم سوق دادن یارانه ها به سمت تولید گفت: اصلاً پرداخت یارانه باید به صورت نقدى قطع شود و فقط به صورت اعتبارى براى جبران افزایش قیمت سوخت و برق و آب و نان در اختیار گروه‌هاى محروم‌تر جامعه که داراى پرونده در کمیته امداد یا بهزیستى‌ هستند قرار گیرد و مابقى یارانه به صورت مشوق مالى براى افزایش تولید صرف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته از نظر اقتصادى کاملاً مبرهن است ولى از نظر سیاسى چون امتیازى براى این دولت محسوب نخواهد شد (در مقابل دولت قبل که آن را اعطا کرد)، ممکن است گرایش سیاسى دولت به سمت عدم قطع یارانه نقدى باشد. در اینجا دولت باید بین منافع سیاسی خود، مصالح کشور و اقتضاى اقتصاد مقاومتى یکى را انتخاب کند که گزینه دوم البته سخت‌تر است. این‌ها نمونه های از الزامات اقتصاد مقاومتى و اهمیت جرأت کردن براى اقدام و تشویق همگان به همکارى عملى در زمینه اى است که هرچند سختى و فشار آن را باید در کوتاه مدت تحمل کرد اما عاقبت آن در میان مدت و بویژه بلند مدت به نفع همه است.

ارسال نظر: