اتفاقات خوب و بد سینما در تیر ۹۴؛

ماه جنجال‌سازی "رستاخیز" در سینمای ایران/ مافیای یک پخش‌کننده صدای تهیه‌کننده را درآورد

کدخبر: 2019221

تیر ماه ۹۴ با همه اتفاقات خوب و بد در حوزه سینما تمام شد؛ از جنجال‌آفرینی آخرین ساخته احمدرضا درویش در سینما تا مافیا در پخش فیلم‌ها که اعتراض تهیه‌کننده "یاسین" را بلند کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

« نسیم آنلاین »، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و چهارمین گزارش آن مربوط به اتفاقات تیتر ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

برگزاری افتتاحیه «رستاخیز» در نمایشگاه قرآن

اول تیتر ماه بود که خبر اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» در اکران عید فطر در تهران و شهرستان ها منتشر شد. قرار بود مراسم افتتاحیه اکران این فیلم در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار می کند .

این مراسم شنبه 20 تیر مصادف با 24 رمضان در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود و تجلیل از چند چهره هنری که با موضوع عاشورا فعالیت داشته اند، از بخش های آن خواهد بود. همچنین در این مراسم «رستاخیز» برای حاضران به نمایش درمی آید .

فیلم سینمایی «رستاخیز» جدیدترین ساخته احمدرضا درویش همزمان با عید سعید فطر با سرگروهی سینما آزادی در تهران اکران خواهد شد. همچنین مقرر شده است همزمان با تهران، اکران شهرستان‌ها نیز انجام شود .

این فیلم به دوران پس از مرگ معاویه بازمی گردد که یزید به عنوانِ خلیفه مسلمین بر خلافت تکیه می زند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد. بُکیر ابن‌ِ‌ حُر که به عنوان پیکِ ویژه‌ دربارِ دمشق انتخاب شده است مامور رساندنِ نامه یزید به مدینه می شود. او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه‌ ایست که در آن به قتلِ حسین(ع ) فرمان داده شده است. بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع ( آشنا می‌شود .

مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین(ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید، آنها را یاری کنند .

حر اِبن یزید ریاحی به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله مأمور می‌شوند به سمت کاروان حسین(ع) که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان امام حسین(ع) در شماری اندک در کربلا به محاصره‌ هزاران نفر از سپاهیان‌ِ دستگاهِ خلافت درمی‌آیند. در روز عاشورا، نورِ حقیقت بر چشمان‌ِ بُکیر می‌تابد و …

این فیلم سینمایی با دوبله عربی با نام «القربان» و نسخه انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه» عرضه می شود .

سایت فارسی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com و سایت عربی به آدرس www.alqorbanmovie.com در دسترس علاقمندان است

منتظریم وعده‌ها برای تولید «مرگ در برلین» عملیاتی شود

اول تیر ماه حبیب الله بهمنی نویسنده و کارگردان «مرگ در برلین» گفت: بخشی از پیش تولید «مرگ در برلین» انجام شده است به مجرد اینکه دوستان تصمیم گرفتند که تولید این فیلم‌ها را شروع کنیم، وارد مراحل پیش تولید اصلی فیلم خواهیم شد .

کارگردان «سیب و سلما» همچنین گفت: بر اساس تفاهمی بین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از ساخت این فیلم صورت گرفته است منتظریم که این حمایت عملیاتی شود اما هنوز که اتفاقی برای کار نیافتاده است .

وی در مورد مراحل فیلم‌برداری این کار گفت: 30 درصد از فیلم در ایران فیلم‌برداری می شود و 70 درصد در شهرهای برلین و کلن آلمان فیلمبرداری می شود و ترجیح ما این است که ابتدا در آلمان و بعد از آن صحنه های ایران را فیلمبرداری کنیم .

بهمنی در مورد لوکیشنهای ایران فیلم «مرگ در برلین» افزود: بخشهایی از فیلم که مربوط به بازسازی وقایع سردشت است در شهر سردشت و اطراف ایلام فیلمبرداری می‌شود. بستگی به شرایط تولید ممکن است که قسمتی از کار در شهرک دفاع مقدس انجام شود .

وی همچنین درمورد انتخاب بازیگران فیلم گفت: بازیگران ایرانی و آلمانی صحبتهایی کردیم ولی چون شرایط قرارداد قطعی نشده است فعلا اسامی را اعلام نمی‌کنیم .

بهمنی در آخر تاکید کرد : تمام اینهایی که گفتیم مقدمات پیش تولید است اما آمادگی یک پیش تولید با ضرب‌الاجل ده روزه را داریم. به دلیل جغرافیای زمانی داستان فیلم، شش ماهه اول سال، مناسب ترین زمان برای مراحل تولید این فیلم است .

همسر شهید دوران؛ بازیگر جدید «بادیگارد» حاتمی‌کیا!

2 تیر ماه باز هم خبر تازه ای از فیلم «بادیگارد» آخرین پروژه ابراهیم حاتمی‌کیا منتشر شد.

لیست عوامل فیلم تقریباً تکمیل شده است و همه چیز برای ساخت «بادیگارد» یکی از متفاوت‌ترین آثار دوران فیلمسازی حاتمی‌کیا آغاز شده است .

اما یکی از غافل‌گیری‌های ویژه لیست عوامل فیلم؛ رایزنی‌ها برای اضافه شدن بازیگری به‌نام مهناز دلیری است. مهناز دلیری، همسر شهید عباس دوران، از شهدای مشهور دوران دفاع مقدس است و ظاهراً قرار است اگر با تیم سازنده به توافق برسند همسر این شهید، در فیلم «بادی‌گارد» در چند نمای کوتاه ایفای نقش کند .

پیش از این پیوستن کامران نجف‌زاده، خبرنگار واحد مرکزی خبر به «بادی‌گارد» رسانه‌ای شده بود و حالا با خبر پیوستن همسر شهید دوران به «بادیگارد»؛ ظاهراً باید منتظر شنیدن اخبار غافلگیر‌کننده دیگری هم باشیم .

فیلم سینمایی ۱۷۵ شهید غواص ساخته می‌شود

سوم تیر محمد آزادی مهربانی، تهیه ‌کننده سینما از ساخت فیلم سینمایی با موضوع 175 غواص شهید خبر داد و گفت: پیش‌تولید ساخت این فیلم سینمایی آغاز شده است .

این تهیه کننده که پیش از این نیز فیلمهای انقلابی «سالهای حادثه» و «از گهواره تا ماه» را با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تهیه کرده بود این بار تصمیم گرفته تا به موضوع شهدای غواص دست بسته عملیات کربلای 4 بپردازد .

آزادی گفت: مرحله تحقیق و پژوهش ساخت این فیلم سینمایی به پایان رسیده است و نگارش فیلمنامه توسط ثنا صادقی در حال انجام است .

به گفته این تهیه‌کننده کارگردان این پروژه هنوز انتخاب نشده است و مشغول مذاکره با چند کارگردان سینما هستیم که به زودی طی چند روز آینده کارگردان این فیلم هم انتخاب و اعلام می‌شود .

آزادی اضافه کرد: در این فیلم برای بهتر ساخته شدن اثر از مشاوره و همکاریهای جناب حاج اقای افسر بیگی نماینده ولی فقیه در بنیاد فرهنگی روایت نیز بهره می بریم و یزدان قهرمانی به عنوان مجری طرح در این پروژه همکاری می نمایند

وی اضافه کرد: در این فیلم قصد داریم حوادث و اتفاقات عملیات کربلا 4 را بطور کامل به تصویر بکشیم تا گوشه ادای دینی شود به شهدا و غواصانی که با دستان بسته برای خاک این کشور جانانه جنگیدند .

آزادی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم تا فیلم را برای هفته دفاع مقدس آماده پخش کنیم و به همین دلیل به سرعت در حال انجام مراحل پیش‌تولید و آماده سازی ساخت آن هستیم تا تصویربرداری را شروع کنیم .

برای ساخت «رستاخیز» با علمای دینی مشورت‌های زیادی کردیم

4 تیر ماه احمدرضا درویش، کارگردان «رستاخیز» در نشست هم‌اندیشی این فیلم گفت: در سالیان دراز تلاشی توسط سینماگران و اهل فکری که خود را مدیون کشور می دانند، صورت گرفته است تا در جهت بنیان های اصلی فرهنگ گام بردارند. این فیلم بخش کوچکی از سینمای ایران است. «رستاخیز» تنها یک نمونه و یک گام از طرف کسانی است که در زمینه معرفی پیشینه تاریخی این سرزمین دغدغه دارند و این فیلم به سراغ مقوله ای می رود که سرآمد و قله هویت شیعه یعنی حادثه کربلا و نهضت حضرت سیدالشهدا است. نسیمی که از این فیلم می‌وزد مورد احترام همگان است .

وی در ادامه درباره سرمایه فیلم «رستاخیز» توضیح داد: سرمایه «رستاخیز» حتی یک ریال از بودجه دولت هزینه نشده چراکه علت ماندگاری راه امام حسین (ع) این است که عاشقان وی به شکل خودجوش مثل بسیاری از آئین هایی که انجام می دهند سراغ موضوع می روند، در واقع مردم بانی کار برای امام حسین (ع) هستند .

کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» تصریح کرد: مردم خودشان بدون هزینه های دولتی کارهای مربوط به امام حسین (ع) را انجام می دهند. به این ترتیب نیازهای مالی فیلم «رستاخیز » نیز از طرف عاشقان امام حسین (ع) تهیه شده است. این را هم باید گفت که بیشتر سرمایه‌گذاری این فیلم از طریق خارج از ایران انجام شده است . شیعه‌های خارج از ایران در مسائل مالی مشارکت داشته اند .

درویش اضافه کرد: نام امام حسین (ع) از دیرباز در همه مکان های مختلف دنیا رسوخ کرده است و طالب دارد. در عین حال نهادهای نظامی و نیروهای لشکری و کشوری هم برای ساخت این فیلم کمک کرده اند .

وی درباره ویژگی های این فیلم یادآور شد: در این زمینه مطالعات و تحقیقات با دقت زیادی انجام گرفت و فیلم توانست با این نگاه، بسیاری از شخصیت های فنی و هنری سینمای جهان را به این پروژه جلب کند. در مراحل مختلف تولید و پس از تولید، برخی از نمایندگان آیات عظام حضور داشتند .

این کارگردان به مشورت با مراجع دینی و علمی در طول تحقیقات فیلم اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فیلم با مراجع عظام و علمای دینی مشورت های زیادی انجام شد و این مشورت ها منحصر به علمای ایران نشد، به طور مثال ما در نجف هم با مراجع عظام ارتباط داشتیم .

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» با اشاره به بحرانی که امروز در منطقه وجود دارد، عنوان کرد: کشور ما در موقعیت خاصی به سر می برد. امروز در شرایطی هستیم که جریاناتی مشکوک در اطراف کشور در منطقه شکل گرفته است که در اصل دشمنی آنها با پیام عمیق عاشورا آشکار می‌شود. گویی امروز حق و باطل دوباره در برابر هم قرار گرفته اند، یکی با زبان شمشیر و دیگری با زبان کلمه. یکی با تکیه بر خشونت، کودک کشی، خونریزی، دریدن جگر انسان ها و بازسازی برده داری عصر جاهلیت در دنیای مدرن و دیگری متکی بر ایستادگی بر سر آرمان های انسانی و تلاش برای ترویج اسلام رحمانی که همان اسلام حسینی است. به نظر می رسد این روزها این دو جریان دوباره در برابر یکدیگر صف کشیده اند .

سازمان سینمایی هم زورش به مافیای اکران سرتیپی نمی‌رسد

5 تیر ماه محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی «یاسین» گفت: با پیشنهاد مدیران سینمایی فیلم «یاسین» را اکران کردیم چون فکر کردیم فضای این روزهای سینمای کشور، به یک فیلم دینی و همخوان با ماه مبارک رمضان نیاز دارد .

وی با اشاره به اینکه از وضعیت اکران «یاسین» راضی نیست گفت: یک هفته از اکران فیلم «یاسین» گذشته بود و می دیدم که اصلا فروشی نداشته است. وقتی مساله را پیگیری کردم، دیدم سانسهایی که فیلم «یاسین» اکران شدند ساعتهای 3 ، 5 و 7 بعد از ظهر هستند. این سانسهای اکران در ماه مبارک رمضان برای فیلمی که قشر مذهبی و روزه دار مخاطب آن است، اصلا مناسب نیست .

علی اکبری اضافه کرد: این وضعیت حتی برای سینما آزادی که سینمای حوزه هنری است؛ هم وجود دارد. در سینمای آزادی به فیلم «یاسین» فقط یک سانس در بین چهار سالن خودش اختصاص داده است و آن هم در ساعت 9 شب، که دقیقا زمان افطار است .

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه مافیای اکران وضعیت را برای پخش برخی فیلمهای سخت کرده است گفت: گویا هیچ قدرتی در مدیریت کلان فرهنگی کشور نیست که در مقابل یک سری مافیای پخش بایستد و این را در ده روز اکران فیلم یاسین، درک کردم. وقتی با مدیران سازمان سینمایی تماس می‌گیرم آنها هم این را تایید می کنند و می‌گویند که ما نمی‌توانیم، با آن کاری کنیم .

وی ادامه داد: این خیلی دردآور است که یک مجموعه‌ی پخش، می تواند بر کل سیستم پخش سینمای ایران حکومت کند. البته این روند ادامه نخواهد داشت و به یک سال نشده متلاشی می‌شوند چون براساس اصول درستی کارهایشان پیش نمی‌رود و حق الناس را زیر پا می‌گذارند .

علی اکبری با اشاره به مناظره ای که با سرتیپی مدیر پخش فیلمیران در برنامه هفت داشته است، گفت: معمولا فیلمهایی که برای خود فیلمیران یا یکی از شرکای فیلمیران است، با تبلیغات زیاد، اکران می شوند و بعد سالن‌های سینما را انحصاری خودشان می‌کنند. این وضعیت فقط در محدوده اکران فیلم «یاسین» و برای من نیست. خیلی‌ها نسبت به این شرایط ناراضی هستند. این‌ها حق الناس است. قطع به یقین آقایان سرتیپی و صابری از این کارها ضربه خواهند خورد .

وی اضافه کرد: سوال من این است وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در این شرایط چه نقشی را ایفا می‌کند؟ می بایست مراکز قدرت برخورد جدی با وضعیت پیش آمده داشته باشند. وقتی برخوردی نمی شود عده‌ای اینگونه ترکتازی می‌کنند. بیشتر مشکلی که دارم با سازمان سینمایی است و اینکه هیچ‌جایی نداریم که برای برخورد با این معضل ورود کنیم .

علی اکبری در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: اگر فیلم «یاسین» در طرح افطار تا سحر بود فروش خوبی بدست می‌آورد چون مردم فیلم دینی را دوست دارند. من فکر می کنم یک تعمدی وجود دارد که به مردم بگویند فیلم دینی نزد مخاطب ارزش ندارد تا فیلمسازانی که فیلم دینی میسازند را از صحنه دور کنند. قطعا این فیلم فروش فیلمی طنز را نخواهند داشت ولی اول باید شرایط عادلانه در اکران را بدهید و بعد در مورد فیلم قضاوت کنید که فیلم فروش خوبی دارد یا نه .

علی اکبری در ادامه انتقادهایش در مورد وضعیت اکران در سالنهای سینمایی کوروش گفت: از مالکان اصلی سینمای کوروش باید سوال شود که چرا این سالنهای سینمایی را ساختند. آیا این سالنها ساخته شده است که انحصار چهار نفر خاص با تفکر خاص باشند. اتفاقا فیلمهایی که این‌ها اکران می‌کنند را ببینید، ژانر و تفکرش مشخص است و همه شبیه هم است .

وی با انتقاد دوباره اش نسبت به پخش‌کنندگان فیلم زیر مجموعه سرتیپی گفت: اگر فیلمی که این‌ها اکران می کنند از فیلمهایی بود که به فرهنگ این مملکت و نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کرد، مشکلی نبود. اتفاقا فیلمهایی که بویی از نظام و انقلاب برده است در مجموعه های آقای سرتیپی بایکوت هستند .

نگارش «پول کثیف» تمام شد

7 تیر ماه مجتبی راعی گفت: نگارش فیلمنامه «پول کثیف» تمام شده است و برای دریافت پروانه ساخت آن اقدام کردم .

این فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه «پول کثیف» در حوزه سینمای اجتماعی قرار می‌گیرد گفت: دوست دارم که فیلم جدیدم را امسال بسازم .

فیلم سینمایی «ترنج» آخرین ساخته سینمایی مجتبی راعی، آذرماه دو سال پیش در سینماهای کشور اکران شد. فیلم «ترنج» را سومین قسمت از سه گانه‌ی «تولد یک پروانه» و «سفر به هیدالو» می‌دانند. اثر تحسین شده «تولد یک پروانه» اگرچه در زمان اکران فروش خوبی نداشت ولی بارها از رسانه ملی بازپخش شده است. «ترنج» هم از آن دست فیلم‌هایی نبود که با فروش زیادی همراه باشد. راعی زمان اکران این فیلم در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فروش پایین «ترنج» و کمی مخاطب باعث نشده است که مسیر فیلمسازیش تغییر کند؟ اینگونه پاسخ داد: نه؛ من کمی مخاطب این گونه فیلم‌ها را قبول ندارم. برای اینکه شما اگر تعداد بارهایی که «تولد یک پروانه» پخش شده است و در هر بار هم از آن استقبال شده است را حساب کنید و برای هر بار پخش آن مبلغی را در نظر بگیرید چند برابر هزینه ای است که برای ساخت فیلم «تولد یک پروانه» خرج شد. فیلم «ترنج» یا «تولد یک پروانه » فیلم‌هایی نیستند که به صورت انفجاری فروش کنند. در سینما فیلم‌هایی هستند که موضوع عوامانه دارند و با جذب ستاره ها، از همان اول فروش خود را تضمین می‌کنند .

گویا سینمای ایران در دوسالی که گذشت بر خلاف شعارهایی که می‌دهد، جایی برای تولیداتی چون «ترنج»، «طاووس مست» و امثالهم ندارد . برخی از منتقدان این روزهای سینمای ایران می‌گویند که تولیدات سینمایی روند باری به هرجهتی را در پیش گرفته‌اند و عده ای دیگر می‌گویند که سینما این روزها به دو بخش سینمای عامه پسند با ستاره های تلویزیونی و سینمای گروه هنر و تجربه ای تقسیم شده است، فیلم‌ها یا شبیه «گینس» و «نهنگ عنبر» هستند یا شبیه «مردی که اسب شد»

» حوض نقاشی» به مهمانی جشنواره استرالیا رفت

8 تیر ماه خبر حضور «حوض نقاشی» مازیار میری در جشنواره استرالیا منتشر شد.

فیلم سینمایی «حوض نقاشی» محصول حوزه هنری در جشنواره رولوشن پرت در استرالیا روی پرده می‌رود .

«حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری از 11 تا 21 تیرماه در هجدهمین دوره این جشنواره که در منطقه لیدرویل شهر پرت واقع در غرب سترالیا برگزار می‌شود، روی پرده می‌رود. «حوض نقاشی» تاکنون در جشنواره‌های مختلف نمایش داده شده و جایزه آسیا پاسیفیک را دریافت کرده است .

«حوض نقاشی» را منوچهر محمدی تهیه کرده و در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرده است. این فیلم از دومین جشنواره بین‌المللی کودک شارجه جایزه بهترین فیلم بلند را دریافت کرد .

شهاب حسینی، نگار جواهریان، سپه‌رام فرزامی، فرشته صدرعرفایی و … بازیگران «حوض نقاشی» هستند. مازیار میری پیشتر فیلم‌های سینمایی «سعادت آباد»، «کتاب قانون»، «پاداش سکوت» و … را کارگردانی کرده است .

استعفا جهان بیگلری پذیرفته شد

9 تیر ماه سهیل جهان بیگلری طی ارائه استعفای خود به محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری و پذیرفته شدن آن از سوی این مقام مسوول، از سمت خود در موسسه سینمایی سوره برکنار شد .

متن حکم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به شرح زیر است :

» ضمن موافقت با استعفای مورخ 7 تیر 94 جنابعالی از مسئولیت موسسه سینمایی سوره، لازم می‌دانم از تلاش‌های مجدانه و دلسوزانه آن برادر عزیز در طول نزدیک به پنج سال تصدی این مسئولیت قدردانی نمایم. جنابعالی و همکاران پرتلاشتان در تمام این مدت، برای پیشرفت و ارتقای بخش سینمایی حوزه هنری که از ارکان موثر سپهر سینمایی جمهوری اسلامی ایران است، با تمام وجود کوشش کردید که نتیجه آن تولید قریب به 10 فیلم سینمایی موفق و ماندگار در کارنامه سینمای ایران، بازسازی سینماهای در شأن در شهرهای مختلف کشور و سامان دادن به مدیریت نمایش در مجموعه سینماهای حوزه هنری و دیگر خدمات شایسته بوده است که امیدوارم به عنوان عمل صالح در کارنامه اعمالتان ثبت شود و الله عنده حسن الثواب .»

سهیل جهان‌بیگلری از سال 1390 به عنوان مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره در حوزه هنری فعال بوده و دبیری دوره‌های هفتم و هشتم جشنواره دینی رویش را به عهده داشته است و فیلم های «حوض نقاشی»، «حق سکوت»، «خسته نباشید»، «تاج محل»، «مزار شریف»، «فرشته ها با هم می آیند» و ...در دوران مدیریت جهان بیگلری تهیه و تولید شده است .

جهان‌بیگلری پیش تر نیز درسمت‌های چون، مدیر گروه مناسبت‌ها و کودک و نوجوان و مدیر پشتیبانی تولید مرکز سیما فیلم از اول سال 1388، مدیر سینما و تلویزیون و مدیر عامل موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از سال 1384 تا 1387، قائم مقام و معاونت فرهنگی و تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمایی جوان از سال 1381 تا 1384، عضو شورای طرح و برنامه فیلم و سریال شبکه یک سیما از سال 1380 تا 1385، مدیر تامین و توزیع فیلم های سینمایی داخلی و خارجی بنیاد سینمایی فارابی از سال 1376 تا 1380 ، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما از سال 1374 تا 1376، کارشناسی و مدیریت سینمایی و فعالیت در مجامع فرهنگی و هنری، جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، قرآن، فجر و...، کارشناس سینمایی بنیاد سینمایی فارابی از سال 1364 فعالیت داشته است .

"نفس" آبیار حادثه‌ساز شد!

10 تیر ماه ، خبر حادثه در فیلم نرگس آبیار روی خروجی رسانه ها قرار گرفت؛ در حالی که 75 درصد مراحل فیلم برداری «نفس» تازه‌ترین اثر سینمایی نرگس آبیار در حالی انجام شده است که گروه تولید، برای ادامه مراحل فیلمبرداری به خیابان‌های شوش تهران رفته‌اند .

امروز قرار بود که جمشید هاشم‌پور برای ادامه ایفای نقش خود جلوی دوربین ساعد نیک‌ذات برود که به‌دلیل سانحه‌ای پیش از فیلم‌برداری دستش شکست. این درحالی است که حداقل دو هفته از بازی هاشم‌پور در فیلم «نفس» باقی مانده است. هنوز میزان این آسیب‌دیدگی به‌طور قطعی مشخص نشده است .

جمشید هاشم‌پور از هفته آخر خردادماه، در پروژه سینمایی «نفس» حضور داشته است .

دو هفته قبل حادثه‌ای مشابه برای پرویز پرستویی در پشت‌صحنه «بادی‌گارد » رخ داد و روند فیلمبرداری فیلم جدید حاتمی‌کیا را دچار تغییر کرد.

» نفس» از جمله پروژه‌های سینمایی است که به‌دلیل تعدد لوکیشن، تولید سختی را پشت سر می‌گذارد. فیلمبرداری این کار در شهرهای هشتگرد و یزد صورت گرفته است و در ادامه بخشهایی از آن در شهر ری فیلمبرداری می‌شود. پیمان خاکسار، تدوین این فیلم را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد .

» نفس» روایتی است از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است، کودکانی که به‌همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ خود (با بازی پانته ‎ آ پناهیها) در دهه 50 خورشیدی زندگی می‌کنند. دنیای این کودکان دنیایی است پر از رؤیاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد اما … .

مانند دو فیلم قبلی نرگس آبیار، آقایان محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی، تهیه کنندگی کار را به‌عهده دارند .

گلاره عباسی، مهران احمدی، سیامک صفری، محمدرضا شیرخانلو، پانته‌آ پناهیها، بهنوش بختیاری، ساقی زینتی و جمشید هاشم‌پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند .

ساعد نیک‌ذات مدیر فیلمبرداری این پروژه سینمایی است و سایر عوامل فیلم بدین شرح هستند: مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی، مدیر تولید: بهزاد هاشمی، مدیر تدارکات: امیر یمینی و روزبه سجادی‌حسینی نیز دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز این فیلم هستند .

آغاز ضبط تصنیف و ترانه «دندون طلا» میرباقری

13 تیر ماه خبر ضبط تصنیف و ترانه های «دندون طلا» توسط هنگامه مفید، شاعر و نویسنده پیشکسوت و برجسته، ترانه سرایی این مینی سریال رسانه ای شد.

مهران برومند تهیه کننده مینی سریال «دندون طلا» درباره این همکاری گفت:آقای میرباقری با خانم مفید در زمان اجرا نمایش «دندون طلا» هم تجربه موفقی با یکدیگر داشتند. در همان زمان هم ترانه سرایی و اشعار آهنگین نمایش برعهده خانم مفید بود. به همین دلیل وقتی آقای میرباقری تصمیم گرفتند مینی سریال «دندون طلا» را بسازند، با توجه به همان تجربه موفق از وی دعوت کردند تا این همکاری دوباره شکل بگیرد. البته در کنار آن اشعار نمایش، کارگردان براساس نیاز قصه و متن دوباره تصنیف های دیگری را به وی سفارش دادند .

هنگامه مفید پیش از این ترانه سرایی و نویسندگی مجموعه های متعددی را برعهده داشته است .

بازیگران «دندون طلا» عبارتند از:مهدی فخیم زاده، حامد بهداد، حمیدرضا آذرنگ، ستاره اسکندری، سیامک صفری، سیروس گرجستانی، بهناز جعفری، فرزین صابونی، نادر سلیمانی، کاظم هژیرآزاد، طوفان مهردادیان، انوش معظمی، رسول نجفیان،محسن قاضی مرادی و با حضور باران کوثری .

از عوامل تولید «دندون طلا» می توان به نویسنده و کارگردان:داوود میرباقری، مدیر تصویربرداری:سهیل نوروزی، طراح صحنه و لباس:مجید علی اسلام، طراح گریم:کامران خلج، تدوین:بهزاد مصلح، صدابردار:رشید دانشمند، دستیار کارگردان:حامد میرباقری، دستیار تولید:فواد بوربور، برنامه ریز:فرزاد رحمانی، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی، عکاس:مانی لطفی زاده، مشاور اقتصادی:برهان دارابی، دستیار تهیه:ایمان میرباقری، مدیر تدارکات:حامد پرهیز، مدیر تولید:مهدی بدرلو، مجری طرح:مجید مطلبی و تهیه کننده:مهران برومند اشاره کرد .

پخش مجموعه نمایش خانگی «دندون طلا» به زودی آغاز می‌شود .

دوره مدیریت شرف الدین در انجمن سینمای انقلاب تمام شده است

14 تیر ماه هم در حالی هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی در رسانه ها منتشر شده بود در مورد اینکه محمدرضا شرف الدین، مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از مسئولیت این انجمن خداحافظی کرده است، به طور رسمی این خبر اعلام شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت، محمد رضا شرف الدین حدود 11 سال است که مسئولیت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را بر عهده دارد و مدتی است که مسئولیتش در این انجمن به پایان رسیده است و بزودی فرد دیگری جایگزین این مدیر سینمایی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس می‌شود .

سید مجتبی نوریان مدیر ارتباطات و امور رسانه بنیاد فرهنگی روایت در این مورد گفت: شرف الدین قصد دارد با دریافت پروانه ساخت فیلم «اگر باران ببارد»، دوباره وارد عرصه تولید شود و تهیه کنندگی سینما را از سر گیرد .

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «فرزند صبح» ، همچنین تهیه کنندگی فیلم سینمایی «دلتنگی های عاشقانه» که بزودی در سینمای ایران اکران می شود در کارنامه سینمایی شرف الدین قرار دارد .

محمد حسین برومند به عنوان یکی از گزینه های مطرح جایگزنی محمدرضا شرف الدین برای مدیریت جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مطرح است ولی هنوز این انتخاب قطعی نشده است .

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در حوزه های سینما، تولید سریال، فیلم کوتاه و داستانی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس فعال است و ماموریت جدیدش با توجه به شرایط منطقه، ورود به عرصه سینمای استراتژیک با نگاه بین الملل تعریف شده است. برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از دیگر ماموریت های این نهاد سینمایی می باشد .

این نهاد سینمایی در کنار شهرک سینمای انقلاب و دفاع مقدس دو بازوی تاثیر گذار بنیاد فرهنگی روایت در تولید و حمایت از ساخت فیلم های با موضوع انقلاب و دفاع مقدس به شمار می رود .

«ستاره‌های خاموش» دهه ۶۰ ساخته می‌شود

تیر ماه از نیمه گذشته بود که یزدان قهرمانی، تهیه کننده فیلم «ستاره‌های خاموش» از ساخت این فیلم با موضوع نوستالوژیک‌های دهه شصت خبر داد و گفت: فیلمبرداری فیلم «ستاره‌های خاموش» برای حضور در جشنواره کودک آغاز می‌شود .

این تهیه‌کننده اضافه کرد: پیش تولید کار آغاز شده است و در حال مذاکره با بازیگران هستیم. از آنجا که موضوع فیلم در مورد سوپر استارهای کودک دهه شصت ایران می‌باشد، پیدا کردن بازیگران خردسال و کودک آن دهه کمی کار را سخت‌تر کرده است .

وی در مورد داستان فیلم توضیح داد: قصه فیلم را که ثنا صادقی را نوشته است در مورد یک گروه فیلمسازی است که تصمیم می‌گیرد یک فیلم با موضوع کودکان ستاره دهه شصت سینمای ایران بسازد و به دنبال شخصیت‌هایی مانند مجید «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد، علی کوچولو به کارگردانی امیرحسین قهرایی، محمد «رنگ خدا» مجید مجیدی، علی و زهرا « بچه‌های آسمان» و چند شخصیت به یادماندنی دهه شصت می روند که اکنون دیگر یا در سینما حضور ندارند و یا اینکه نقشی کم‌رنگ‌تر دارند و متوجه می شوند بعضی از آنها از ایران رفته اند و آنهایی که در دسترس هستند هم دچار مشکلات زندگی خود هستند که شباهت بسیار زیادی به همان مشکلات فیلم‌های دوران کودکیشان دارد و ... .

قهرمانی اضافه کرد: بیشتر بازیگران کودک آن سالها که اکنون به سن جوانی رسیده‌اند در این فیلم حضور دارند و مهدی باقربیگی یا مجید «قصه‌های مجید» بازیگر نقش اصلی فیلم است که در واقع همان مجید «قصه های مجید» کیومرث پوراحمد می‌باشد اما جوان‌تر شده است. در کنار او بازیگران زیادی از دهه شصت هم قرار است به ایفای نقش بپردازند .

تهیه‌کننده «ستاره‌های خاموش» تصریح کرد: کارگردانی این فیلم بر عهده سعید چاری است اما از آنجا که اکنون در حال ضبط فیلم «فیلسوفهای احمق» است کار را از چند ماه آینده کلید می‌زنیم .

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از ساخت این فیلم دور هم جمع کردن بازیگران نوستالژیک دهه شصت در قالب یک فیلم سینمایی است که شاید جوانان امروزی با دیدن آنها به یاد خاطرات کودکی خود بیفتند و لحظات خوشی را با دیدن این فیلم تجربه کنند .

قرارداد اکران «مزار شریف» در سینما استقلال ثبت شد

16 تیر ماه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به جلسه امروز این شورا گفت: در جلسه امروز شورای صنفی نمایش قرارداد اکران فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده در گروه سینمای استقلال بعد از پایان نمایش فیلم عصر یخبندان به ثبت رسید .

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد که تمامی سینماهای کشور روزهای دوشنبه 15 تیر الی پایان روز چهارشنبه 17 تیر ماه تعطیل هستند و روز پنجشنبه 18 تیرماه نیز به دلیل مصادف شدن با سومین شب از شبهای قدر طرح اکران افطار تا سحر اجرا نمی شود .

هیجان «رستاخیز»؛ ۴ روز پیش از اکران

20 تیر ماه رسانه ها خبر از هیجان برای اکران «رستاخیز» خبر می دادند.

سینمای ایران همواره از قدم گذاشتن در خاک کربلا و رفتن به ظهر عاشورا هراس داشته است. تکلیف سینما هنوز با خیلی از تعاریف و آداب جامعه‌ی ایرانی مشخص نیست و عاشورا و کربلا هم از این قاعده مستثنی نیست. از وجهی دیگر می توان گفت آنقدرها که رسانه‌ای چون مداحان و واعظان توانسته اند اعتماد مراجع و روحانیان را برآورده کنند، سینما هنوز نتوانسته است برای روایتگری حادثه عظیمی چون عاشورا اعتمادسازی کند .

«رستاخیز» اولین فیلم جدی سینمای ایران است که بنای ساختش بر روایت واقعی و حماسی از ظهر روز عاشورا گذاشته شد. فیلمی به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش که برای اولین بار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد و همه حاشیه ها هم از همین اولین اکران شروع شد .

غیر از نقدهای تکنیکی که منتقدان سینمایی به این اثر داشتند، یک اعتراض جدی دیگر هم مطرح بود. اعتراض جمعی از جامعه مداحان و روحانیون که کار را به جنجال بزرگی کشاند. برای اولین بار در سینمای ایران، شمایل حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علی اکبر (ع)، نشان داده شده بود و این خود شروع واکنشهایی شده بود . واکنشهایی اینچنینی، پیش از این هم برای اثر برجسته ای چون مختارنامه صورت گرفته بود و داود میرباقری کارگردان مختار نامه به احترام برخی مراجع از نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) سرباز زد .

نقدها و اعتراضها به سمت هیاهوی رسانه‌ای پیش می‌رفت تا اینکه احمدرضادرویش و عوامل تولید « رستاخیز» روزه سکوت گرفتند و یک سال با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکردند. درویش در این یک سال بعد از جشنواره فیلم فجر، با مراجع تقلید و ائمه جمعه دیدار کرد .

عمده ایرادهایی که به رستاخیز وارد می شود به خاطر تصویر کردن چهره معصومین، با ارجاع به نظر برخی از مراجع تقلید برطرف شدنی است. بنا بر اعلام سایت رسمی رستاخیز با جمع آوری نظر مراجع تقلید در مورد حرمت تصویر کردن چهره معصومین (ع) آمده است :

استفتاء آیت الله سید علی خامنه ای

پرسش : صورتگری یا صحنه سازی از زندگانی حضرت محمد (ص) یا دیگر پیامبران گذشته یا معصومین (ع) یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آنها بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا صحنه تئاتر و غیره جایز است ؟

پاسخ : اگر مستلزم توهین یا نسبت باطلی به آن حضرات (علیهم السلام) نباشد فی النفسه اشکال ندارد .

استفتاء مرحوم حضرت آیت الله العظمی امام سید روح الله خمینی (ره )

پرسش : آیا تشبه به اهل بیت (علیهم السلام) در نمایش و تعزیه و غیر آن جایز است ؟

پاسخ : با مراعات احترام آنان ، جایز است .

استفتاءحضرت آیت‌الله سیستانی درباره نمایشِ چهره انبیا و ائمه(ع) در سینما و تلویزیون

سؤال : صورتگری یا صحنه سازی از زندگانی حضرت محمد(ص) یا دیگر پیامبران گذشته یا معصومین(ع) یا هـر راز و رمزِ مقدسِ تاریخی و نشان دادنِ آنها بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا تئاتر و غیره جایز است ؟

پاسخ : « اگر اصلِ حرمت و بزرگداشتِ آنان رعایت شود و شخصیت مقدّسِ آنان را در اذهانِ مردم خدشه دار نکند، مانعی ندارد »

استفتاء حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پرسش : رعایت حدود در نمایش زندگانی پیامبران و معصومین (علیهم السلام)برای ارائه زندگی معصومان (علیهم السلام) از طریق فیلم و نمایش و سریال ، با حفظ حدود فقهی چه راه حلَی را ارائه می دهید؟

پاسخ : بهترین راه حل این است که معصومین (علیهم السلام) را به صورت مبهم یا در هاله ای از نور نشان دهند ، تا مشکلی از این جهت ایجاد نشود، ولی درباره دیگران چنانچه احترامات لازم رعایت شود، نشان دادن آنها اشکالی ندارد .

استفتاء مرحوم حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت

پرسش : تشبه به اهل بیت (علیهم السلام) در نمایش ، تعزیه و… چه حکمی دارد ؟

پاسخ : اگر هتک احترام نشود ، مانعی ندارد .

دیدگاه مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی

پرسش : آیا تهیه فیلم تاریخی از پیامبر (ص) و ائمه (ع) جایز است ؟ بازی کردن نقش آنان چه حکمی دارد؟ آیا هر کس میتواند در نقش آنان بازی کند ، یا اینکه باید مؤمن باشد؟ بازی کردن در نقش انسانهای پاک ، غیر از معصومان ، مانند : { حضرت} عباس ، {جناب} سلمان، {حضرت} ابی طالب و … چه حکمی دارد؟ونیز بازی کردن در نقش پیامبران گذشته ، چگونه است؟

پاسخ : در همه ، معیار یکی است. همه در حکم به جواز برابرند. و اگر این کارها ، هتک ائمه (ع) و اولیاء نباشد ، جایز است. هرگاه ایین شرط تضمین شود ، نمایش، بی اشکال خواهد بود .

حالا رستاخیز با حجم وسیع تبلیغات قرار است از 24 تیرماه در سینماهای کشور اکران شود. درویش برای این «رستاخیز» نسبت به نسخه‌ی نمایش داده شده در سی و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر اصلاحات چهل دقیقه‌ای را اعمال کرده است .

بخشی از این اصلاحات با توجه به انتقادات مراجع تقلید صورت گرفته است. بخش دیگری از این حذفیات هم جهت کوتاه کردن زمان سه ساعته‌ی فیلم انجام شده است .

از جمله اصلاحاتی که در نسخه جدید «رستاخیز» اعمال شده است عبارتند از حذف سکانس‌های مربوط به نشان دادن چهره حضرت «علی اکبر» (ع) و همین‌طور چند سکانس مربوط به حضرت ابوالفضل العباس (ع) هم تعدیل شده است. اما با این حال، نقش حضرت عباس (ع ) همچنان در نسخه‌ی آماده‌ی اکران حضور دارد. برخی از نقدها که به سکانس‌هایی چون شهادت حضرت علی اصغر (ع) وارد شده بود نیز اصلاح شده است .

بنای اکران عمومی «رستاخیز» گذاشته شده است و تدارک سنگینی هم برای اکران موفق فیلم، صورت گرفته است. هیجان اکران جدید «رستاخیز»، از این جهت، قابل تامل است که این بار فیلم در منظر نقد عمومی بدون هیاهوهای خاصی دیده می‌شود .

اگر ماشین جنجال سازی رسانه ای از احساسات مردم سوءاستفاده نکند و سوی نقدها را به سمت اعتراض عده ای در نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع ) نبرند؛ اکران عمومی رستاخیز می تواند محلی باشد تا نقد فنی و محتوایی فیلم از منظر عمومی دیده شود .

فرجی: منتقدان «رستاخیز» برای دیدن نسخه جدید صبور باشند

22 تیر ماه غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش منتقدان را برای تماشای «رستاخیز» به صبوری دعوت کرد.

وی درباره جلسه امروز (22 تیر) شورای صنفی نمایش گفت: قرارداد فیلم سینمایی « دو دوست» ساخته محمد بانکی در گروه سینمایی کوروش بعد از فیلم «دوران عاشقی» ثبت شد .

فرجی همچنین در مورد مصوبات دیگر این شورا اضافه کرد: شورای صنفی نمایش در حال رایزنی با وزارت ارشاد و نیروی انتظامی است تا طرح ویژه اکران ماه مبارک رمضان برای سینماها تا پایان شهریور ماه ادامه داشته باشد. گرفتن این تصمیم به خاطر استقبالی که از این طرح شده و همچنین تعطیلی مدارس و دانشگاه است .

وی درباره اکران فیلم «نهنگ عنبر » توضیح داد: «نهنگ عنبر» فروش خوبی داشته است و سقف اکران فیلم در سرگروه ده هفته خواهد بود و در پایان ده هفته فیلم سینمایی «دوران عاشقی» جایگزین خواهد شد .

فرجی در مورد اعلام آمار فروش فیملهای روی پرده گفت: همانطور که گفتیم شورای صنفی نمایش مرجع رسمی اعلام آمار فروش فیلم‌ها است . شورا از هفته‌ی آینده، آمار کلی فروش فیلم‌ها در سینماهای تهران و شهرستان را اعلام می‌کند .

مسئولان سینمایی پای مجوز اکران «رستاخیز» بایستند

همان روز مجتبی راعی کارگردان سینما درباره لزوم اکران فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش با موضوع قیام عاشورا گفت: در آستانه اکران فیلم شاهد این موضوع هستیم که بیشترین هجمه علیه فیلم در فضاهای مجازی شکل گرفته و متاسفانه به این فضاهای نوظهور بیش از اندازه اهمیت داده می شود. در حال حاضر در فضاهای مجازی درباره هر اتفاقی این جریانات راه می افتد و افراد درباره موضوعات مختلف نظرات موافق و مخالف می دهند .

کارگردان فیلم « تولد یک پروانه» ادامه داد: این فیلم از مجرای قانونی مجوز اکران دریافت کرده و نباید شرایطی ایجاد شود که این فیلم در اکران دچار مشکل شود .

وی در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه مسئولان سینمایی که به فیلم «رستاخیز» مجوز اکران داده اند باید پای مجوزی که داده اند بایستند .

حواله اکران «رستاخیز» تنها متعلق به سینماهای حوزه هنری نبوده است

24 تیر ماه بعد از جنجال آفرینی در زمان اکران رستاخیز که روز گذشته در زمان اکران فیلم در باغ موزه دفاع مقدس و توقف ناگهانی پخش فیلم از سوی مسئولان این باغ موزه ایجاد شده بود، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در پاسخ به برخی صحبت ها مبنی بر اینکه اکران این فیلم محدود به سینماهای حوزه هنری بوده است، گفت: قرارداد اکران فیلم «رستاخیز» در شورای صنفی نمایش در گروه سینمایی آزادی به ثبت رسید و مقرر شد این فیلم در تهران و شهرستان ها به اکران عمومی برسد .

وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد 22 سال سینما حواله فیلم « رستاخیز» را دریافت کنند بنابراین غیر از سرگروه، بین 21 سالن سینما قرارداد منعقد شد و براساس قرارداد فی ما بین پخش کننده و سینمادار حواله این فیلم برای اکران عید فطر صادر شد .

فرجی در پایان گفت: با این اوصاف و بر اساس اسناد موجود حواله اکران فیلم «رستاخیز» تنها متعلق به سینماهای حوزه هنری نبوده و حواله اکران این فیلم در شورای صنفی نمایش برای مجموع سینماها صادر شده است .

فیلم سینمایی «رستاخیز» از صبح امروز 24 تیرماه ساعت 10 صبح در پردیس سینماهایی چون آزادی، زندگی، کوروش، ملت، اریکه ایرانیان، چارسو، سمرقند و ماندانا در تهران اکران شد. علاوه بر پردیس ها، سینماهایی چون بهمن، مرکزی، شکوفه، سپیده، ایران، کیان، تماشا، فرهنگسرای بهمن، دهکده و شاهد این فیلم را نمایش داده اند .

بعد از ظهر امروز سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور جلب نظر مراجع عظام تقلید اکران این فیلم سینمایی به تعویق می‌افتد. گویا جلوگیری از برخی ناآرامی‌های اجتماعی باعث این تصمیم شده است. چند روزی است که موجی گسترده در مخالفت با این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده بود و امروز یک تجمع محدود در برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ممانعت از اکران این فیلم برپا شد .

اکران «رستاخیز» به تعویق افتاد

همان روز سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تصمیم همیشگی مدیران و فعالان عرصه سینما مبنی بر رعایت شأن و جایگاه جامعه مرجعیت و روحانیت محترم تأکید و اعلام کرد همین روال در خصوص اکران عمومی فیلم «رستاخیز» نیز اعمال خواهد شد .

متن این اطلاعیه به‌شرح ذیل است: «فیلم "رستاخیز " به‌منظور پاسداشت عظمت و شکوه حماسه جاوید کربلا و به تصویر کشیدن این واقعه بی‌مثال تاریخ بشری توسط جمعی از هنرمندان و سینماگران متعهد و ممتاز سینمای ملی تولید شد و در جدول اکران سینماهای کشور قرار گرفت «.

این فیلم که با نیت تقویت تولید فیلم دینی و استفاده از هنر سینما برای جاودانه کردن حادثه عاشورا تولید شد از بدو امر تاکنون در محافل مختلف فرهنگی و دینی در معرض آرا و دیدگاه‌های صاحبان درک و درد دین قرار گرفته و با استقبال کارگردان محترم فیلم از منظر تاریخی و روایی با اصلاحات چندی مواجه شد که اصلاحات اعمال شده نیز مورد تأیید بسیاری از صاحب‌نظران قرار گرفت .

اما نظر به رعایت جایگاه و شأن مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری می‌کنیم که اکران فیلم"رستاخیز" تا تأمین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد ».

پرده‌ی سفید جایگزین بنرتبلیغاتی «رستاخیز» می‌شود

29 تیر ماه هم باز خبرها حاکی از جنجال ها پیرامون «رستاخیز» می داد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه فیلم های سینمایی در حال اکران به نمایش خود در سینماها ادامه می دهند، بیان کرد: در جلسه امروز دوشنبه 29 تیر ماه شورای صنفی نمایش مقرر شد کف فروش ها فیلم‌ها روی پرده بالا است و قرار شد که اکرانش ادامه داشته باشد .

فرجی در مورد دوباره از سرگیری اکران « رستاخیز»اظهار داشت: شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت تا به احترام امام حسین(ع) و فیلم «رستاخیز» و با توجه به تلاش هایی که برای اکران این فیلم در حال انجام است، سینما آزادی و سینماهایی که قرار بود این فیلم را نمایش دهند، به مدت یک هفته به صورت آزاد فیلم اکران کنند و سر در سینماها پرده سفید نصب می شود .

فرجی همچنین گفت: شورای صنفی نمایش هفته آینده تصمیم نهایی نمایش این فیلم در سینماهای کشور را مشخص می‌کند .

چهارشنبه هفته گذشته سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که « اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تأمین نظر برخی از مراجع عظام تقلید به تعویق می‌افتد ».

مدیر پخش حوزه هنری در پاسخ به این سوال که آیا نسخه جدید «رستاخیز» برای دفتر علما و مراجع ارسال شده است گفت: تعدادی از علما نسخه جدید را دیدند و تعدادی دیگر هم در آینده نزدیک خواهند دید. اما پخش حوزه هنری پیگیر این موضوع نیست و تهیه کننده و کارگردان رستاخیز پیگیر کارهای قانونی و ارسال آن به دفتر علما هستند .

کار «رستاخیز» به رییس‌جمهور کشید

30 تیر ماه ولی باز هم «رستاخیز» در صدر اخبار قرار گرفت. تقی علیقلی‌زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» از ارسال نامه جمعی از عوامل این فیلم به رییس جمهور خبر داد .

علیقلی‌زاده در توضیح نامه ارسالی به رئیس‌جمهور این متن را به رسانه‌ها ارسال کرده است :

به نام خدا

اقدام تأسف‌بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توقف اکران عمومی فیلم سینمایی «رستاخیز»، موجب حیرت و پرسش‌های فراوان درخصوص این اقدام مغایر با تدبیر و روندهای قانونی، حقوقی و شرعی گردیده و دامنه آن در افکار عمومی داخلی و خارجی در حال گسترده شدن است .

سازندگان فیلم «رستاخیز» ضمن رعایت خویشتن‌داری، با ارسال نامه‌ای به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، خواستار رسیدگی فوری ایشان به این موضوع شدند .

یقیناً مقام محترم ریاست جمهور که مسئولیت حفظ و صیانت از اجرای قانون اساسی (این میثاق گران‌سنگ انقلاب اسلامی) را به‌عهده دارند و تربیت یافته مکتب اهل بیت(ع) و ملبس به جامه مقدس فقاهت و شریعت محمدی(ص) هستند، نسبت به این تصمیم خسارت‌بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی عاجل خواهند کرد .

توزیع سریال فتحی، در سالروز کودتای ۲۸ مرداد همان روز حسن فتحی کارگردان «شهرزاد»،گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تا آخر مرداد ماه کار تصویربرداری سریال نمایش خانگی «شهرزاد» به پایان می‌رسد .

وی افزود: با وارد شدن به مراحل پایانی ضبط و تولید این مجموعه نمایش خانگی و با هماهنگی و برنامه‌ریزی های صورت گرفته با تهیه‌کنندگان اثر، سریال «شهرزاد» از 28 مرداد ماه در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود .

فتحی اضافه کرد: توزیع نسخه اول از سریال «شهرزاد» از اواخر مرداد ماه از محصولات شبکه نمایش خانگی وارد بازار می‌شود و امیدوارم که مخاطبان از آن استقبال کرده و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند .

کارگردان » شهرزاد» پیش از این اعلام کرده بود که ضبط سکانس‌های مربوط به نشریه « باختر امروز» روزنامه مردمی حسین فاطمی که پس از کودتای 28 مرداد ماه از بین بردند به پایان رسید .

مجموعه شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» اولین تجربه فتحی در حوزه شبکه نمایش خانگی به شمار می‌رود. «شهرزاد» در ابتدا قرار بود آبان ماه جلوی دوربین برود اما بنا به دلایلی ساخت این پروژه به تعویق افتاد .

محمد امامی تهیه‌کننده این مجموعه به همراه هادی رضوی برای ساخت «شهرزاد» سرمایه گذاری کرده‌اند. این سریال در 26 قسمت برای پخش در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود .

علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، مهدی سلطانی، پریناز ایزدیار و محمد پاک نیت از جمله بازیگران اصلی این مجموعه شبکه نمایش خانگی هستند .

در خلاصه داستان این سریال آمده است: در تندباد حادثه، عشق اولین قربانی است. داستان این مجموعه شبکه نمایش خانگی در سال 1332 رخ می دهد .

حسن فتحی پیش از این سریال‌هایی چون «زمانه»، «در مسیر زاینده رود»، «اشک‌ها و لبخندها » ، « میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «پهلوانان نمی‌میرند» و فیلم‌های سینمایی چون «یک روز دیگر»، «کیفر»، «پستچی سه بار در نمی‌زند» و « ازدواج به سبک ایرانی» را کارگردانی کرده است .

ارسال نظر: