گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از وضعیت اسفبار سیمانی‌ها در بازار سرمایه:

صنعت سیمان در آستانه تعطیلی؛ ۸۱ درصد کارخانه‌های سیمان با کاهش تولید مواجه شدند + جدول

کدخبر: 2019460

۹۱ درصد از شرکت‌های سیمانی حاضر در بورس نسبت به سال ۹۳ با کاهش فروش مواجه شده‌اند و فقط ۲ شرکت از شرکت‌های گروه نسبت به سال ۹۳ افزایش سود خالص داشته‌اند

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: بورس در دولت روحانی دوران پر فراز و نشیبی را میگذراند. در دو سال و نیم گذشته که دولت یازدهم زمام امور اجرایی کشور را در دست داشته، فعالان بازار سرمایه یا سود خیلی زیادی کردند و یا افت شدید شاخص و وضعیت نامناسب بازار، ضرر بسیار هنگفتی را نصیب آنان کرده است که نمونه آن در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است. بعد از دوران تیره و تار بازار سرمایه در سال 93 و بخش زیادی از سال 94 که ناشی از ترکیدن حباب تاثیرات روانی توافقات هسته ای بود، با نزدیک شدن به دی ماه سال گذشته و موعد اجرای برجام شاخص های تاثیر گذار بر بازار سرمایه بار دیگر در وضعیت مناسبی قرار گرفتند، تا سهامداران دوباره نسبت به وضعیت بورس امیداور شوند. اما کارشناسان بازار سرمایه برعکس برخی از سهامداران بورس خوش بین نیستند و پیش بینی می کنند که سال 95 اتفاقات سالهای 93 و 94 بورس تکرار شود و بار دیگر با ترکیدن حباب بازار سرمایه، بورس در مسیر اسف بار گذشته قرار گیرد. شواهد نشان می دهد که با توجه به برداشته نشدن تحریمها و موانع بانکی مانند دسترسی به سوئیفت و یا امکان بازگشایی ال سی رشد فعلی بازار سرمایه ناشی از اخبار کذب و بزرگنمایی بیش از حد دولت روحانی از برجام باشد که هیچ مبنای اقتصادی ندارد. گزارش شرکتها و صورتهای مالی شرکتهای بورسی هم این موارد را تایید می کند. ظاهرا رکود در اقتصاد کشور به خصوص در بخش صنعت همچنان ادامه دارد و تداوم آن در سال 95 با توجه افزایش هزینه های دستمزد و تولید در کشور شرایطی را فراهم کرده که باید منتظر کاهش بیشتر شرکتهای سود ده و افزایش شرکتهای زیان ده و بدتر شدن اوضاع بورس باشیم. به اذعان رسانه های حامی دولت ، گردش سهام در بورس تهران در 2 ماهه پایانی سال 94 بیش از 5 برابر سال قبل بوده که با توجه به برداشته نشدن تحریمها و رخ ندادن اتفاقات بنیادی در صورتهای مالی شرکتها بیانگر 5 برابر شدن سفته بازی و بورس بازی افراطی است. این امر در حالی روی می دهد که بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ در بورس تهران از نبود نقدینگی و مشکلات متعدد در جهت تامین سرمایه در گردش رنج می برند و جریانی هماهنگ با دولت نقدینگی فراوانی را در بورس بدون هدف به گردش در آورده و در گروههای مختلف می چرخاند. به نظر می رسد همین گردش بدون توجیه باعث رشد 20 هزار واحدی شاخص بورس بصورت حبابی پس از اعلام اجرایی شدن برجام بوده است. اما در این میان آمار صنایع مختلف حاضر در بورس هم این وضعیت را تایید می کند. یکی از صنایعی که اوضاع چندان مناسبی در بازار سرمایه ندارد صنعت سیمان است. صنعتی که در دولت یازدهم در آستانه نابودی قرار گرفته و سیاستهای غلط دولت روحانی در تعطیل کردن ساخت و ساز در کشور به تعطیلی بسیاری از کارخانجات مرتبط به آن منجر شده است. بررسی وضعیت شرکتهای سیمانی حاضر در بورس طی 9 ماهه اول سال 94 به خوبی این مسئله را اثبات می کند. بر این اساس 90 درصد از شرکتهای این گروه نسبت به سال 93 با کاهش فروش مواجه شده اند و فقط 2 شرکت (10 درصد) از شرکتهای گروه نسبت به سال 93 افزایش سود خالص داشته اند و 90 درصد از آنها یا زیان شناسایی کرده اند یا با کاهش سود خالص مواجه شده اند.

به گزارش نسیم‌آنلاین، همچنین 19 درصد از شرکتهای این گروه افزایش تولید داشته اند و 81 درصد شرکتها با کاهش تولید روبرو بوده اند. 71 درصد شرکتهای سیمانی حاضر در بازار سرمایه با اعلام تعدیل منفی، پیش بینی سود سالیانه خود را با توجه به عملکرد 9 ماهه کاهش داده اند و هیچ شرکتی تعدیل مثبت اعلام نکرده است. همچنین برخی از شرکتهای این گروه علیرغم کاهش سود یا تغییر پیش بینی سالیانه از سود به زیان، پوشش مناسبی نداشته اند و همین امر بیانگر کاهش بیشتر سود و افزایش زیان در شرکتهای مذکور تا پایان سال مالی می باشد. سال مالی شرکتهای سیمان ایلام و سیمان هگمتان، پایان دی ماه بوده و اطلاعات 9 ماهه (مهرماه) آنها در این جدول درج شده است.در میان شرکتهای این گروه، شرکت سیمان مازندران بیشترین درصد کاهش فروش و کاهش سود خالص را به خود اختصاص داده و شرکت سیمان خزر نیز بیشترین درصد کاهش تولید را ثبت کرده است. به گزارش نسیم آنلاین، با این تفاسیر به نظر می رسد در سال 95 هم آب خوش از گلوی فعالان بازار سرمایه پایین نخواهد رفت و آنها روزهای بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت.

ارسال نظر: