اتفاقات خوب و بد سینما در آذر ۹۴؛

از رد شدن "محمد رسول‌الله (ص)" در اسکار تا کنایه سخنگوی ارشاد به استعفادهندگان شورای عالی سینما

کدخبر: 2019729

آذر ماه ۹۴ با همه اتفاقات خوب و بد در حوزه سینما به پایان رسید؛ از رد شدن "محمد رسول‌الله (ص)" در اسکار تا کنایه سخنگوی وزارت ارشاد به استعفادهندگان شورای عالی سینما

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

« نسیم آنلاین »، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و نهمین گزارش آن مربوط به اتفاقات آذر ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

تصمیم گیری برای زمان اکران «حکایت عاشقی» به ۷ آذر موکول شد

دوم آذر ماه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جدیدترین مصوبات این شورا گفت: پیرو جلسه ای با حضور مسعود جعفری جوزانی تهیه کننده فیلم «حکایت عاشقی» در تازه ترین جلسه شورا صنفی نمایش، تصمیم گرفته شد این فیلم از روز چهارشنبه ۴ آذرماه اکران شود اما به این دلیل که پخش کننده فیلم آمادگی لازم برای اکران این را نداشت مقرر شد تا روز شنبه هفتم همین ماه تاریخ اکران را اعلام کند .

وی افزود: ضمن اینک به جهت تراکم و تعدد فیلم ها در چرخه اکران، شورای صنفی نمایش تصویب کرد تا پایان سال ۱۳۹۴ در گروه سینمایی آزاد تنها یک فیلم به صورت ماهانه اکران شود .

فرجی در پایان یادآور شد: همچنین فیلم «آدم باش» به کارگردانی مجید جوانمرد پس از فیلم «جامه دران» در گروه سینمایی زندگی روی پرده می رود و فیلم «کوچه بی نام» ساخته هاتف علیمردانی نیز پس از فیلم «شیف شب» در گروه سینمایی آزادی اکران می شود .

حضور یک خواننده پرطرفدار پاپ در فیلم جدید «عطشانی»

پروانه ساخت فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» به کارگردانی علی عطشانی و نویسندگی پیمان عباسی به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده و قرار است به زودی در تهران جلوی دوربین برود .

قرار است میلاد کی مرام یکی از نقش های اصلی این فیلم سینمایی را بازی کند و مازیار فلاحی خواننده پرطرفدار پاپ کشور نیز ایفاگر یکی دیگر از نقش های این فیلم سینمایی باشد؛ این در حالی است که فلاحی ساخت موسیقی این عاشقانه سینمایی را که بنا به اظهارات کارگردانش عاشقانه ترین فیلم سینمایی پس از انقلاب خواهد شد نیز بر عهده دارد .

شاید جالب ترین مورد در رابطه با چیدمان عوامل این فیلم حضور پیمان عباسی فیلمنامه نویس مشهور سینما و تلویزیون به عنوان یکی از شخصیت های اصلی این اثر سینمایی باشد. عباسی که تاکنون ده ها فیلمنامه مطرح سینمایی و تلویزیونی را نوشته است بعد از سال ها حضور در این عرصه قصد دارد خود را به عنوان بازیگر نیز محک بزند؛ این در حالی است که بنا به شنیده ها پیش از این قرار بود زنده یاد سیدعلی طباطبایی که چندی قبل به دیار باقی شتافت نیز در این اثر سینمایی عاشقانه نقش آفرینی کند .

این اثر سینمایی در حالی پروانه ساخت دریافت کرده است که علی عطشانی از دو سال گذشته تاکنون هنوز موفق به اکران دو فیلم سینمایی خود با عناوین «نقش نگار» و «پارادایس» نشده و فیلم دیگرش با عنوان «مغز نارنجی» این روزها در مرحله تدوین قرار دارد و برای حضور در ماراتن جشنواره فیلم فجر آماده می شود .

بر اساس شنیده ها عطشانی علاقه زیادی به فیلمنامه «یادم تو را فراموش» دارد و از این رو می خواهد در فرصت مناسب و مکفی این اثر سینمایی را جلوی دوربین ببرد و چندان توجهی به رسیدن این فیلم به جشنواره سی و چهارم ندارد !

تاکنون حضور وحید مهین دوست به عنوان دستیار اول و برنامه ریز در این اثر سینمایی قطعی شده و تیم تولید کننده «یادم تو را فراموش» در حال مذاکره با بازیگران مشهور سینما هستند تا این فیلم بتواند با حضور تعدادی ستاره سینما جلوی دوربین برود .

گفتنی است؛ عطشانی تاکنون فیلم‌های سینمایی «دموکراسی تو روز روشن»، «آقای الف»، «تلفن همراه رییس جمهور»، «پارادایس»، «نقش نگار»، ‌ «یک قدم تا خدا» و «در امتداد شهر» را کارگردانی کرده است.

پدر شهید احمدی روشن؛ دبیر اکران‌های مردمی جشنواره «عمار»

4 آذر ماه در دیداری که با حضور اعضای دبیرخانه جشنواره مردمی عمار، محمد سرور رجایی، شاعر و مستندساز افغانستانی و حجت الاسلام عسگر آقایی(سوژه مستند آخوند چینی) در منزل پدر شهید مصطفی احمدی روشن، برگزار شد، حاج رحیم احمدی روشن، به عنوان دبیر اکران‌های مردمی ششمین جشنواره عمار معرفی شد .

بنابرین گزارش، در ابتدای این دیدار، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار و رضا کبودبند دبیر اجرایی اکر‌ان‌های مردمی گزارشی از فعالیت‌های جشنواره ارائه کردند .

برای به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی، نیازمند عمارها هستیم

در ادامه این دیدار، پدر شهید احمدی روشن، ضمن قدردانی از تلاش‌های اعضای دبیرخانه جشنواره عمار با اشاره به آیه «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»(قصص/۵) گفت: خداوند به خاطر ولایتمداری، استقامت و استکبارستیزی مردم ایران، این ملت را مورد عنایت خود قرار داده است .

وی ادامه داد: بنده دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را تجربه کردم و بر همین اساس معتقدم ملت ایران شایسته این انتخاب بوده است و امروز، می‌بینیم که بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب با اهدای هزاران شهید، همچنان در این راه محکم و استوار است .

شناساندن عمارها، وظیفه جشنواره است

حاج رحیم احمدی روشن با اشاره به خدمات شهید اندرزگو قبل از پیروزی انقلاب و لزوم تقدیر از فیلمسازانی که به این عمارها توجه می‌کنند، بیان کرد: انقلاب اسلامی ملت ایران برای مردم دنیا به عنوان یک الگو مطرح است، چراکه می‌بینیم بعد از پیروزی انقلاب، با الگوگیری از آن، بیداری اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی شکل می‌گیرد، به عنوان مثال، مردم افغانستان در مقابل ارتش سرخ شوروی می‌ایستند و آن‌ها را از خاک کشورشان بیرون می‌کنند .

پدر شهید احمدی روشن افزود: جشنواره عمار، باید نسبت به شناساندن این عمارها و الگوها اقدام کند، مثلا در زمان جنگ تحمیلی، شهید همت و رشادت‌هایش، به عنوان الگو برای جوانان معرفی می‌شدند، امروز نیز در زمینه علمی شهیدان رضایی‌نژاد، شهریاری، علی‌محمدی و احمدی روشن به عنوان عمارهای انقلاب باید به نسل امروز و آینده شناسانده شوند تا خدای ناکرده مصداق گفته شهید مطهری مبنی بر فراموش شدن قهرمانان انقلاب نشود .

جشنواره عمار، باید رشادت‌ها و فداکاری‌های عمارهای انقلاب را نشان دهد

پدر شهید احمدی روشن با اشاره به ماجرای بیعت گرفتن از امام علی(ع) اظهار کرد: زمانی که امام علیه السلام را کشان کشان می‌بردند تا از ایشان بیعت بگیرند، حضرت عمار هم کنارشان بودند و یک دستش بر روی قبضه شمشیرش و چشمش هم به امام بود که بگوید چکار کند؛ عمارهای انقلاب هم باید مثل عمار یاسر، همیشه آماده باشند و براساس منویات ولایت فقیه عمل کنند .

«حکایت عاشقی» با بهرام رادان از ۲۵ آذر روی پرده سینماها می‌رود

7 آذر ماه پس از آنکه شورای صنفی نمایش در یک اقدام غافلگیرانه و بی‌سابقه و یک روز مانده به اکران فیلم سینمایی «حکایت عاشقی » A Tale of Love به کارگردانی احمد رمضان‌زاده از اکران این فیلم در سینماهای کشور جلوگیری کرد و لطمات و خسارات زیادی به این فیلم وارد آورد؛ «مسعود جعفری جوزانی» تهیه‌کننده این فیلم، پس از نشست با اعضای شورای صنفی نمایش در تاریخ شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۴ و مذاکره و همچنین نشست‌های مکرر با صاحبان سینماها و تلاش برای اکران مجدد فیلم، امروز شنبه ۷ آذرماه جاری با ارسال نامه‌ای به شورای صنفی نمایش، کتباً به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاریخ اکران این فیلم را روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۴ اعلام کرد .

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده، شاهد اتفاقی از این دست برای هیچ فیلمی از سینمای ایران در مرحله اکران و دیگر مراحل آن نباشیم .

در فیلم سینمایی «حکایت عاشقی»، «بهرام رادان»، «قطب‌الدین صادقی » ، « بهمن زرین‌پور»، «شیلان رحمانی» و «شوان عطوف» بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون اقلیم کردستان و عراق و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند .

تیزر سینمایی «دختر شینا» به جشنواره «عمار» رفت

8 آذر ماه خبر حضور تیزر سینمایی «دختر شینا» به جشنواره عمار منتشر شد.

تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» ساخته محمدباقر مفیدی‌کیا به منظور معرفی کتاب «دختر شینا» که شامل خاطرات زنده‌یاد قدم‌خیر محمدی کنعان است تهیه شده و در ششمین جشنواره «عمار» حضور یافته است .

این تیزر سینمایی که در آن الیکا عبدالرزاقی و امید زندگانی برشی از کتاب را بازسازی کرده‌اند، قرار است در تلویزیون و سینماهای سراسر کشور به نمایش در آید .

کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده روایتی زنانه از جنگ و دفاع مقدس است که تاکنون بیش از یک‌ صدهزار نسخه از آن به‌ فروش رفته و در طی شش‌ ماه اخیر از آثار پرفروش‌ بازار کتاب بوده است .

اظهارات سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره وضعیت تعطیلی سینماها در اربعین حسینی

9 آذر ماه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی و تعطیلات سینماها گفت سینماهایی که دو فیلم شاهزاده روم و محمد رسول الله را نمایش نمی دهند از ساعت ۱۷ روز سه شنبه تعطیل خواهند بود. همچنین روز چهارشنبه سینماها به دلیل اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع) تعطیل خواهند بود و کار خود را از پنج شنبه آغاز خواهند کرد .

وی همچنین درباره مصوبات جلسه امروز شورای صنفی نمایش گفت: در جلسه امروز مصوب شد که فیلم سینمایی «بچگیتو فراموش نکن» از چهارشنبه ۱۱ آذرماه در گروه سینمایی ماندانا به اکران در آید و نمایش فیلم «چهارشنبه خون به پا می شود» دریکی از سالن های سینما ماندانا یک هفته دیگر ادامه پیدا کند .

مسعود ده‌نمکی با «رسوایی ۲» به جشنواره فیلم فجر می‌آید

16 آذر ماه مسعود ده نمکی تهیه کننده و کارگردان فیلم «رسوایی ۲» فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد و در حال حاضر مراحل پایانی آماده سازی فیلم برای نمایش در این رویداد سینمایی انجام می شود .

این فیلم که ادامه «رسوایی ۱» است، چند سال بعد از اتفاقات قسمت اول را روایت می کند و تمام اتفاقات در یک مکان فرضی رخ می دهد. فیلمنامه توسط مسعود ده نمکی به نگارش درآمده و مضمونی عرفانی - اجتماعی دارد .

ساخت جلوه های ویژه فیلم از سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر در مراحل نهایی است .

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی، مهران رجبی، فخرالدین صدیق شریف، امین ایمانی، امیر نوری، اسماعیل خلج، رامین راستاد و ابوالفضل همراه بازیگران اصلی «رسوایی ۲» هستند .

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: مسعود ده‌نمکی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل‌سفیدی، طراح گریم: امیر اسکندری، مشاور تهیه: مجتبی امینی، مدیر تولید: محمود محمدطائمه، مدیر صدابرداری: محمود خرسند، طراح صحنه و لباس: علی‌ نصیری‌نیا، دستیار اول کارگردان: نورالدین گودرزی، دستیار برنامه‌ریز: آلما سعادتی‌فر، تدوین: امیرشیبان خاقانی، آهنگساز: امیر توسلی، عکاس: حسن شجاعی، منشی صحنه: مرضیه آذری، مدیران تدارکات: پرویز کاظم‌لو، علی همت، مسئول بدلکاران: جعفر کیوان‌رضایی .

عزت الله انتظامی: به اوضاع نامساعد هنرمندان رسیدگی نمی‌شود

22 آذر ماه عزت‌الله انتظامی در دیدار مدیرعامل و جمعی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران با وی گفت: به اوضاع نامساعد هنرمندان رسیدگی نمی‌شود .

انتظامی ضمن تشکر از حضور این هنرمندان، به عشق جوانان به تئاتر اشاره کرد و گفت: کار تئاتر از نظر اجرا، کار بسیار دشواری است. در زمان بازی در تئاتر علاوه بر تمرینات پیش از شروع اجرا، در فاصله میان اجراها نیز تمرین می‌کردیم که کار طاقت‌فرسایی بود. بازی در فیلم دشواری‌های تئاتر را ندارد و در صورت نیاز می‌توان فیلمبرداری هر صحنه را تکرار کرد. اما تئاتر نیاز به تمرکز بالا و کنترل کامل بر بدن دارد و تماشاگر به‌دقت بازیگر را زیر نظر دارد. همواره در پشت صحنه تئاتر و پیش از حضور بر روی صحنه به خود می‌لرزیدم. اما به خدا توکل می‌کردم و پس از رفتن به‌روی صحنه کنترل را در دست می‌گرفتم .

وی ادامه داد: خدا را شاکر هستم که لطفش همواره شامل حال من بوده است . اما به‌طور کلی به اوضاع نامساعد هنرمندان رسیدگی نمی‌شود. به دلیل مسئولیتی که در حوزه هنرمندان بازنشسته داشته‌ام، شاهد بوده‌ام که چطور افرادی که کار خود را این عرصه انجام داده‌اند، امروز با حقوق بازنشستگی پایین درگیر هزینه‌های زندگی هستند. بودجه و کمک مالی لازم در این زمینه وجود ندارد و به‌رغم کمک‌های داوطلبانه‌ای که به لطف برخی افراد صورت می‌گیرد، مشکلات فراوان است. امیدواریم شاهد تحول و تغییری در این وضعیت باشیم. خانه هنرمندان ایران نیز پتانسیل بالایی در زمینه هنر دارد که باید به‌کار گرفته شود .

مشاور رئیس سازمان سینمایی: حذف شورای پروانه ساخت، سینمای کشور را متزلزل خواهد کرد

23 آذر ماه حسین مسافرآستانه طی مصاحبه ای درباره حذف شورای پروانه ساخت گفت: حذف شورای پروانه ساخت می تواند موجب ساخت فیلمنامه هایی شود که یا از ضعف ساختاری شدید رنج می برند و یا به دلیل گذر کردن از برخی خطوط قرمز بعد از ساخته شدن با مشکل نمایش و اکران روبرو می شوند؛ ما باید آگاه باشیم که شورای پروانه نمایش گلوگاه بسیار سخت تری برای تمامی آثار سینمایی است و برای آنکه تولید یک اثر عواقب بدی را برای سازندگان به ویژه سرمایه گذاران یک فیلم به همراه نداشته باشد ضروری است که شورای پروانه ساخت همچنان به فعالیت خود ادامه دهد .

مشاور رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه افرادی که در شورای پروانه ساخت حضور دارند بایستی با ریزبینی، دقت و دیدگاه کارشناسی شده نسبت به صدور پروانه ساخت برای یک اثر سینمایی اقدام نمایند اظهار داشت: نکته ای که موجب شده تا برخی از سینماگران و هنرمندان نسبت به حضور شورای صدور پروانه ساخت معترض باشند و خواهان عدم فعالیت این شورا از روند تولید فیلم های سینمایی در کشور شوند این است که متأسفانه اعضای این شورا گاهی اوقات با برخوردهای سلیقه ای اقدام به حذف برخی از فیلمنامه ها کرده اند که شاید دلیل مشخصی برای آن بیان نمی شود .

مسافرآستانه تأکید کرد: من معتقدم نفس وجود شورای پروانه ساخت بسیار عالی است و ما در حال حاضر نیاز به تعامل میان اعضای این شورا با فیلمسازان داریم؛ چرا که اگر فیلمسازان و هنرمندان با اعضای این شورا هماهنگ باشند و در صورت تأیید و یا رد هر اثری با یکدیگر به صورت صلح آمیز و دوستانه به گفتگو بنشینند دیگر هیچ نکته پنهانی و ابهام آمیزی از عملکرد شورا در اذهان سینماگران باقی نمی ماند و هیچ اثری پشت در مجوز پروانه ساخت نمی ماند .

دبیر سابق جشنواره فیلم «یاس» افزود: هنرمندان و سینماگران ما امروزه از خطوط قرمز در آثار سینمایی کاملاً آگاه هستند و من معتقدم که ما نیاز به تدوین و تصویب قوانینی برای ساخت آثار سینمایی داریم که به صورت یک آیین نامه در اختیار تمامی سینماگران قرار بگیرد و آن ها بدانند که بر اساس چه معیاری یک فیلم مجوز اخذ می کند و یا در شورا رد می شود .

بازیگر نمایش «جان گز» خاطرنشان کرد: سینمای کشور امروز بیش از هر نکته ای به ایجاد همدلی، تفاهم و دوستی در بین مدیران و سینماگران نیاز دارد و باید جلسات مشترکی میان آن هاشکل بگیرد تا آن ها بیش از گذشته با یکدیگر آشنا شوند و بتوانند در کنار هم سینمای کشور را به یک رشد و تعالی برسانند .

مسافرآستانه تأکید کرد: همه باید به این یقین برسیم که در صورت حذف شورای پروانه ساخت از روند تولید آثار سینمایی ما شاهد هیاهوها و اعتراض های زیادی از بین فیلمسازانی می شویم که آثارشان در شورای پروانه نمایش مجوز اکران دریافت نکرده اند و با این روش دیگر هیچ تهیه کننده و سرمایه گذاری حاضر به تولید در سینما نمی شود و همین امر باعث نزول و افول سینمای ایران خواهد گردید .

کنایه سخنگوی وزارت ارشاد به استعفادهندگان شورای عالی سینما

همان روز حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود با اشاره تلویحی به استعفای برخی اعضای شورای عالی سینما از جمله احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز از این شورا گفت: بنده سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که وظیفه‌ام فقط تبیین و تبلیغ سیاست‌ها و مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اصولاً هم قرار نیست درباره تمامی جزئیات و حوادث مربوط به زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو باشم .

وی در عین حال بدون اشاره به زمان برگزاری جلسه این شورا در دولت یازدهم و نیز علت عدم حضور رئیس جمهور در شورای عالی سینما اضافه کرد: از من انتظار نداشته باشید که اطلاعات جزئی را پیرامون حوزه‌ها به شما اطلاع‌رسانی کنم. لذا اگر کسی از شورای عالی سینما استعفا داده باید از فرد مستعفی بپرسید که دلیل ماجرا چه بوده است .

وی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: ساختاری که برای این شورا تعریف شده، حضور رئیس‌جمهور به عنوان راس مجموعه به دلیل اهمیت حوزه سینما است . قانونگذار در این شورا پیش‌بینی کرده که ترکیب اعضا باید در بهترین و ارزشمندترین شکل خود چیده شود تا نظارت تاثیرگذاری بر مسائل سینمای کشور داشته باشد .

وی افزود: موضوع استعفا اساساً چیز جدیدی نیست، اما به هر حال این کشور دارای نخبه‌ها و افراد صاحبنظر زیادی است که می‌تواند جای افراد استعفا‌دهنده را پر کنند، البته ما به طور طبیعی از موضوع استعفا استقبال نمی‌کنیم ولی بعضی از افراد هستند که با بهانه‌های غیر جدی گاهاً از عضویت در شورا انصراف و استعفا می‌دهند و به هر ترتیب نمی‌توان مانع این فضا شد اما من بر این عقیده‌ام آنهایی که دلشان برای سینما می‌تپد باید تحمل و تلاش کنند تا مشکلات حل شود. گرچه من باز هم به این موضوع اشاره می‌کنم که افراد دیگری هستند که از وظیفه و تجربیات آنها می‌توانیم استفاده کنیم. به هر ترتیب شورای عالی سینما آنقدر جایگاه ارزشمندی دارد که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این شورا فعالیت می‌کند .

«شاهزاده روم» در سینماهای انگلستان به روی پرده رفت

23 آذر ماه انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» که تاکنون علاوه بر ایران در لبنان و عراق اکران شده و در کشورهای عربستان، کویت، ساحل عاج و بحرین اکران محدود داشته است در انگلیس هم به روی پرده نقره‌ای سینما‌ها رفت .

« شاهزاده روم» تاکنون در سینماهای «mac birmingham» ، «cineworld cinemas» ، «cineworld wembley» و «cineworld staples crone» شهرهای بیرمنگام، لندن و برادفرد انگلیس اکران شده است. بلیط این فیلم در انگلستان با قیمت 12 پوند انگلیس به فروش رسیده است .

این انیمیشن سینمایی تاکنون توانسته در ایران به مرز فروش 2 میلیارد تومانی برسد. این فیلم در زمان اکران خودش در لبنان نیز توانسته بود عنوان ششمین فیلم پرفروش اکران را به خود اختصاص دهد .

انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» محصول گروه «هنر پویا»، کنسرسیوم مشترک موسسات «سلوک افلاکیان» و «هفت سنگ» است که در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توانست دو لوح تقدیر ویژه کسب کند .

این انیمیشن که به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان تولید شده است درباره زندگی پرنسسی مسیحی و پاک‌دامن به نام «ملیکا» نوه قیصر کبیر روم است که دست سرنوشت او را به بلاد اسلامی می‌آورد و در ‌‌نهایت مادر امام عصر (عج) می‌شود .

«نفس»، «آبجی» و «ناسور» به جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد

25 آذر ماه محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی که با فیلم «شیار ۱۴۳» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند چندی پیش فرم درخواست حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار پر کردند و همچنین این فیلم برای بازبینی هیات انتخاب به دفتر جشنواره فیلم فجر فرستاده شد .

فیلم سینمایی «نفس» زندگی خانواده ای بین سال‌های ۵۷ تا ۶۰ را روایت می کند .

همچنین محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند را تولید و چندی پیش فرم درخواست حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را پر کردند و نسخه‌ای از اثر برای بازبینی هیات انتخاب تحویل دبیرخانه جشنواره فیلم شده است .

انیمیشن سینمایی «ناسور» با موضوع روز عاشورا و حماسه امام حسین (ع) و یاران ایشان ساخته شده و در حال حاضر مراحل دوبله را با مدیریت حمید آشتیانی پور سپری می کند .

همچنین فیلم سینمایی «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده از دیگر فیلم هایی است که قاسمی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید کرده است .

این فیلم یک اثر مادرانه است که نخستین تجربه مرجان اشرفی زاده در عرصه ساخت فیلم بلند سینمایی به شمار می رود. فیلم «آبجی» آخرین مراحل ساخت موسیقی و صداگذاری را پشت سر گذاشته و نسخه‌ای از آن تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شده است .

سازمان سینمایی: آماده اکران«آوازهای سرزمین من» هستیم/ شریفی: فیلمم را حتی در گروه آزاد هم نمایش نمی‌دهند !

25 آذر ماه امیر حسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره شرایط بد اکران و اجحاف در حق فیلم ضد داعشی «آوازهای سرزمین من» با برخی رسانه ها گفتگو کرد، محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی درباره مسائل مطرح شده درباره اکران فیلم "آوازهای سرزمین" من اظهار داشت: پخش کننده و تهیه کننده فیلم آوازهای سرزمین من در شورای صنفی نمایش فیلم حضور پیدا کرده و به درستی از روند نمایش فیلم آگاه شدند ؛اکنون حیرت آور است که همچنان در این باره اطلاعات غلط ارائه می شود .

وی یادآور شد: متاسفانه برخی با مصاحبه های خود این گونه وانمود می کنند که دولت برای اکران این اثر تلاشی نکرده است .

مدیر کل سینمای حرفه ای تصریح کرد: به رغم اینکه ساز و کار اکران غیر دولتی است ،ما از شورای صنفی نمایش فیلم درخواست کردیم همراهی لازم برای اکران فیلم آوازهای سرزمین من انجام شود اما ساز و کار درستی برای اکران فیلم یاد شده از سوی تهیه کننده انجام نشد .

فرجی عنوان کرد: در شهریور و مهر سال جاری چند بار با تهیه کننده برای اکران فیلم آوازهای سرزمین من جلسه گذاشتیم و اعلام شد که علاقه مند به نمایش این اثر سینمایی هستیم .

وی با بیان اینکه نباید اطلاعات غلط در این باره داده شود گفت: تهیه کننده تلاشی برای اکران فیلم نمی کند و همراهی های لازم برای نمایش این اثر سینمایی انجام شده است. با عنایت به این بحث ها اداره کل سینمای حرفه ای و شورای صنفی نمایش فیلم آمادگی همراهی برای نمایش فیلم آوازهای سرزمین من را دارند .

در عین حال امیر حسین شریفی در پی ارائه این توضیحات ظهار داشت: به من می گویند باید با یک سرگروه قرارداد ببندم اما سرگروهها در تراکم آثار سینمایی قرار دارند و من حاضرم فیلمم را در گروه آزاد سینمایی و بدون سر گروه اکران کنم، اما این مدیران سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش هستند که گویا با این فیلم مشکل دارند و حتی یک گروه آزاد با سرگروهی یک سینما هم برای این فیلم در نظر نمی‌گیرند !

شریفی افزود: من بارها برای اکران این فیلم با آقایان ایل بیگی، فرجی و... جلسه داشته ام و حتی با آقای نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در رابطه با اکران سریع این فیلم مذاکره کرده ام و به آقای جنتی وزیر ارشاد نیز نامه داده ام که این فیلم هرچه سریعتر باید به اکران برسد و با ایشان نیز به صورت حضوری ملاقات داشته ام، اما متأسفانه علیرغم حمایت وزیر از اکران «آوازهای سرزمین من» هیچ حمایتی از نمایش عمومی این فیلم نمی شود .

تولید فیلم جدید سخنگوی سابق شورای صنفی نمایش متوقف شد

همان روز حبیب کاوش که پیش از این در دولت دهم ۳ سال سخنگوی شورای صنفی نمایش بود تاکنون فیلم های «محفل ایکس»، «آتش پنهان » ، « امید»، «دادشاه»، «فصل خون» و «پرواز در قفس» را به عنوان کارگردان ساخته است که فیلمی مانند «دادشاه» نقطه عطفی در دهه ۶۰ تاریخ سینمای کشور محسوب می شود .

فیلم جدید کاوش که پس از ۱۱ سال دوری وی از عرصه کارگردانی قرار بود با عنوان «...و...» ساخته شود، دارای سوژه ای نو و جدید است که بر اساس اظهار نظر برخی صاحبنظران که فیلمنامه آن را مطالعه کرده اند می تواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند .

کاوش قصد داشت «...و...» را در بستری عاشقانه اما با دیدگاهی فلسفی و روانشناختی بسازد؛ داستان اصلی این فیلم در مورد پیش بینی انسان ها از آینده بود که شاید تاکنون در ذهن بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان دنیا بوده و ساخت آن در سینمای ایران بی سابقه است .

گفتنی است؛ کارگردان فیلم سینمایی «دادشاه » که مدت ها قبل خبر داده بود فیلمش در شهریورماه با حضور بازیگران حرفه ای سینما جلوی دوربین خواهد رفت مدت ها در انتظار سرمایه گذاری در بخش خصوصی بود که بتواند سرمایه لازم برای تولید فیلمش را فراهم کند؛ این در حالی است که مدت ها قبل توافقات اولیه میان کاوش و مدیران بنیاد سینمایی فارابی برای تولید این اثر سینمایی انجام شده بود اما گویا مدیران در تولید و حمایت از این کارگردان کم لطفی کرده اند !

» و...» که قرار بود با نیم نگاهی به رمان « جنایت و مکافات» نوشته فئودور داستایوفسکی ساخته شود و قرار بود شخصیتی مانند «رادیون رومانویچ راسکلنیکف» را به عنوان قهرمان اصلی فیلم داشته باشد که برای آزمودن فرضیات خود دربارهٔ وجدان دچار قتل می شود .

کاوش در صحبت های بیشتر خود گفته بود: فقر در دوران دانشجویی و مسائلی که برای اغلب افراد در این برهه زندگی پیش می آید یکی از دغدغه های اصلی من در زندگی ام است که می خواهم در سینما به آن بپردازم؛ چرا که معتقدم این مسأله می تواند بسیاری از اقشار جامعه را با خود درگیر و همراه سازد. از سوی دیگر بیان این مسأله که چگونه انسان اسیر تقدیر است و در این دنیا شبیه یک بازیچه است و تنها «عشق» می تواند به او کمک کند برای مخاطبان خالی از جذابیت نخواهد بود .

اسکار فیلم مجید مجیدی را رد کرد

27 آذر ماه آکادمی اسکار دیشب اسامی ۹ فیلمی را که به دور بعدی رقابت بخش اسکار خارجی زبان ۲۰۱۶ راه یافتند را اعلام کرد .

در حالی که نماینده ایران یعنی «محمد رسول الله» به دور بعد راه نیافت، «پسر شائول» از مجارستان و فیلمی از کلمبیا به عنوان تنها نماینده سینمای لاتین در این فهرست جای گرفته‌اند .

نه تنها «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران موفق نشد به دور بعدی برسد که امسال هیچ فیلمی از آسیا به دور بعدی راه پیدا نکرد.

اسامی فیلم‌های منتخب عبارتند از:

بلژیک: «برند عهد جدید» ساخته ژاکو ون دورمل، به زبان فرانسوی. این فیلم کمدی محصول مشترک فرانسه و بلژیک و لوکزامبورگ در بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد. بیانیه‌ای که تاریخ مرگ مردمان در آن نوشته شده وقتی در شهر بروکسل منتشر می‌شود، می تواند منجر به یک بی‌نظمی تمام عیار شود.

کلمبیا: «در آغوش گرفتن ابلیس» ساخته سیرو گوئراو. فیلم دو داستان از سال ۱۹۰۹ و ۱۹۴۰ را روایت می کند که در هر دو شمنی آمازونی و آخرین بازمانده از یک قبیله در مرکز داستان است. او سفری با دو دانشمند آلمانی و آمریکایی می کند تا یاکرونا گیاهی مقدس را پیدا کند.

دانمارک: فیلم «یک جنگ» به کارگردانی توبیاس لیندهولم که در بخش مسابقه افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد، فیلمی درام درباره پیامدهای جنگ و درمورد کلاوس میکائل پدرسن یک افسر ارتش است که همراه نیروهایش در یکی از ولایات افغانستان مستقر است. سربازان در یک مأموریت عادی در یک آتش متقاطع سنگین گیر می‌افتند. کلاوس برای نجات آن‌ها تصمیمی می‌گیرد که عواقب آن نه تنها او بلکه خانواده‌اش در دانمارک را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فنلاند: «شمشیرباز» به کارگردانی کلاوس هارو با اقتباس از داستانی واقعی در دوران جنگ سرد، اندل نلیس قهرمان شمشیربازی استونیایی را که از پلیس مخفی شوروی سابق فرار می‌کند، به عنوان موضوع خود انتخاب کرده است.

فرانسه: «موستانگ» ساخته دنیس گامز ارگوون به زبان ترکی. این فیلم که جایزه لیبل سینمای اروپایی دو هفته کارگردانان جشنواره کن امسال را که به بهترین فیلم اروپایی اهدا می‌شود دریافت کرد، در جزیره‌ای متروک در دریای سیاه می‌گذرد و پنج خواهر جوان را تصویر می‌کند که به دلیل جنسیت خود، با مشکلات زیادی در جامعه سنتی روبه‌رو هستند.

آلمان: «هزارتوی دروغ‌ها» ساخته یولیو ریچارلی، درامی تاریخی و درباره یک دادیار جوان است که در دهه ۱۹۵۰ تلاش می‌کند تا به پشت پرده کشتار دسته‌جمعی در آشویتس برسد. نخستین دادگاه آشویتس در فرانکفورت به دنبال همین تلاش شکل گرفت.

مجارستان: «پسر سائول» ساخته لازلو نمس، درامی هولوکاستی است که داستانش در ۱۹۴۴ در آشویتس روی می‌دهد. سائول جنازه پسری را می‌بیند که سوزانده شده و به باور این که پسرش است، تصمیم می‌گیرد آن را به خاک بسپرد.

ایرلند: «زنده باد» ساخته پدی بریتناچ، فیلمی اسپانیایی زبان درباره کوبا است که با تحسین جشنواره تلوراید روبه رو شد. در حالی که موضوع، زبان و مکان فیلم خیلی از ایرلند فاصله دارد، اما به دلیل این که کاری زیبا و انسانی از کارگردانی ایرلندی است، برای اسکار انتخاب شده است. نوجوانی به نام یسوس در هاوانا در آرزوی بازیگر شدن است و وقتی سرانجام شانسی به دست می‌آورد، باید با پدرش که در گذشته بوکسور بوده، مبارزه کند.

اردن: «ذیب» ساخته نجل ابونوار فیلمی عربی زبان است که چندین جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم ونیز و جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم بلگراد دریافت کرده است. این فیلم در دوران عثمانی در حجاز و همزمان با جنگ جهانی اول می‌گذرد و داستان پسر بچه‌ای را روایت می‌کند که با سفری در بیابان به عنوان راهنمای یک افسر بریتانیایی، به حقایقی می‌رسد.

پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۶ روز ۱۴ ژانویه سال آینده معرفی می‌شوند و مراسم اعطای جوایز نیز روز ۲۸ فوریه درلس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

سال پیش از ۸۳ فیلم ارسال شده به آکادمی، «آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ (دوشنبه ۱۰ اسفند) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

نسخه نهایی «بادیگارد» حاتمی‌کیا پایان دی ماه آماده می‌شود

29 آذر ماه فیلم سینمایی «بادیگارد» تازه‌ ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا در مراحل پایانی بخش های مختلفی چون جلوه های بصری توسط سید هادی اسلامی، موسیقی توسط کارن همایونفر، تصحیح رنگ و نور توسط محمود کلاری در لابراتوآر دیجیتال پیشگامان آریا و طراحی و ترکیب صدا توسط علیرضا علویان قرار دارد .

نسخه نهایی این اثر سینمایی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به استانداردهای کیفی مورد نظر کارگردان تا پایان دی ماه آماده می شود .

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، محمود عزیزی، محمد حاتمی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، کیمیا حسینی، افسانه ناصری، سید احسان امانی، کامران نجف‌زاده، امین میری، حمیدرضا سلیمانی، چنگیز ناروئی، سیامک سالاری و پریوش نظریه حضور دارند .

ارسال نظر: