اتفاقات خوب و بد سینما در دی ۹۴؛

تهیه‌کننده سینما کاندیدای نمایندگی مجلس شد/ خیز بلند سینماگران برای پیوستن به شبکه‌های ماهواره‌ای

کدخبر: 2019834

دی ماه ۹۴ هم با همه اتفاقات خوب و بد در حوزه سینما به پایان رسید؛ از ثبت نام حبیب‌الله کاسه‌ساز در انتخابات تا اظهارات نوش‌آبادی درباره فیلم "خانه دختر".

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

« نسیم آنلاین »، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و دهمین گزارش آن مربوط به اتفاقات دی ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

حبیب‌الله کاسه‌ساز در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد

اول دی ماه بود که حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون عصر امروز با حضور در فرمانداری تهران در انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد .

حبیب‌الله کاسه‌ساز از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد .

مهلت ثبت‌نام در دهمین دوره انتخابات مجلس که از بیست و هشتم آذرماه آغاز شده، روز جمعه ۴ دی‌ماه پایان می‌یابد .

مریم کاویانی از باندبازی و مافیای موجود در سینما گفت

همان روز مریم کاویانی در گفتگویی گفت: مافیا و باندبازی همواره نه تنها در سینمای ایران که در سینمای دنیا نیز وجود داشته است اما طی سال های اخیر این روند ناپسند در سینما و تلویزیون ما شکل فزاینده ای پیدا کرده و همین باعث شده تا بسیاری از هنرمندانی که تنها به عشق مردم و هنر می خواهند فعالیت داشته باشند نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و توسط برخی تهیه کنندگان و فیلمسازان و عوامل بالادستی آن ها خانه نشین شوند .

وی سپس با تأکید بر اینکه من همیشه به هنر بازیگری عشق می ورزم اظهار داشت: من به عنوان یک بازیگر که طی یک بازه زمانی حضوری پررنگ در آثار سینمایی و تلویزیونی داشتم همواره مایلم که برای مردم کار کنم اما دست های پنهان ناخواسته مرا به دوری از این هنر کشانده و این در حالی است که خوشبختانه تعداد زیادی از نقش های من همچنان در اذهان مخاطبان فهیم ماندگار است .

بازیگر سریال «او یک فرشته بود» تصریح کرد: در فضای سینما و تلویزیون متأسفانه تنها اشخاصی برای برخی آقایان قابل احترام هستند که اهل معاشرت های خارج از حیطه کاری باشند که خوب من این رفتار را هیچ گاه نداشته ام .

کاویانی ادامه داد: آنچه برای من سوأل است اینکه تهیه کنندگان باید اصولاً به محبوب و پرفروش شدن اثرشان بیندیشند و اینکه وارد این بازی ها می شوند رفتاری است که نشان می دهد گویا تصمیم گیری بر روی این گونه رفتارها از آبشخور فکری دیگری نشأت می گیرد .

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی ها ۳» در بخش دیگری از این گفتگو از فیلمنامه های ضعیف و بی محتوا به عنوان یکی از آفت های اصلی این روزهای سینما و تلویزیون کشور نام برد و اظهار داشت: مسائلی از این دست و همچنین بودجه های ناکافی و عدم اعتماد به تیم تولید آثار باعث شده تا در صورت داشتن پیشنهاد بازیگرانی که عرق هنر را دارند راضی به حضور در فیلم ها و سریال ها نباشند و ترجیح بدهند که خاطره های خوش مردم از آن ها همچنان باقی مانده و با حضور در یک اثر نازل آن خاطرات خوش از میان نرود .

رفع کسالت «رضا ناجی» با دعای مردم

دوم دی ماه بود رضا ناجی در مصاحبه ای گفت: من از زمانی که وارد عرصه هنر شدم، برآورده کردن نیاز مخاطبان عام در سینما و تلویزیون تنها خواسته قلبی ام بود و خوشحالم که تا امروز در هر نقشی بازی کرده ام برای هم میهنانم ملموس و باورپذیر بوده و توانسته آن ها را راضی کند .

وی سپس با تأکید بر اینکه فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی باید بتوانند باعث لذت بردن مخاطبان عام شوند اظهار داشت: تمامی کسانی که در سینما و تلویزیون فعالیت می کنند باید هدف اصلی خود را برآورده کردن نیازهای همه مخاطبان سینما بدانند؛ چرا که اگر این مردم نباشند قطعاً سینما و تلویزیونی وجود نخواهد داشت و ما همگی مجبور به خانه نشینی می شویم؛ از این رو من همواره در فیلم هایی بازی می کنم که بتوانند برای مخاطبان باورپذیر باشند .

ناجی ادامه داد: متأسفانه فیلمنامه های ما برای همه اقشار مختلف باورپذیر نیستند و همین باعث شده تا مردم گرایش بیشتری به سمت فیلم های خارجی و ماهواره ها پیدا کنند لذا نیاز است تا فیلمسازان ما برای رفع این مشکلات تدبیر ویژه و جدی داشته باشند .

بازیگر فیلم سینمایی «آواز گنجشک ها » خاطرنشان کرد: من همیشه در انتخاب نقش هایم وسواس زیادی به خرج می دهم و فیلمنامه های پیشنهادی را با دقت زیادی مطالعه می کنم و تنها در ۲ صورت است که بازی در یک فیلم را می پذیرم؛ اول اینکه فیلمنامه پیشنهادی جذابیت زیادی داشته باشد و دوم اینکه نقشی که بازی می کنم بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شده و مردم آن را تا سال های دور به یاد بیاورند. بعد از این هم تمرینات زیادی برای خوب درآوردن نقش انجام می دهم و سعی می کنم که در قالب شخصیت فیلمنامه طوری فرو بروم که هر مخاطبی آن را باور کند .

برنده خرس نقره‌ ای جشنواره فیلم «برلین» در ادامه این گفتگو در رابطه با فعالیت های جدید خود اظهار داشت: قبل از اینکه عمل جراحی قلب انجام دهم پیشنهادهای زیادی داشتم که به دلیل کسالت نتوانستم در آن ها حضور پیدا کنم و در حال حاضر هم با توجه به اینکه به تازگی از بستر بیماری برخاسته ام چندان پیشنهاد قابل توجهی ندارم و قطعاً در صورت داشتن یک پیشنهاد خوب بلافاصله مجدداً فعالیت های هنری را از سر خواهم گرفت .

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: متأسفانه این روزها در سینما و تلویزیون برخی روابط جای ضوابط را گرفته اند و همین باعث شده تا مشکلاتی برای هنرمندان ایجاد شود؛ از جمله آنکه سطح دستمزدها در سینمای ما بسیار پایین است و از سوی دیگر برخی از فیلمسازان و تهیه کنندگان به جای توجه به هنر بازیگری یک بازیگر به واسطه تیپ و چهره انتخاب بازیگران یک اثر هنری را انجام می دهند که همه این ها به اضافه بسیاری امور دیگر مانع از رشد سینمای ما شده است .

گفتنی است؛ رضا ناجی متولد ۵ دی ماه سال ۱۳۲۱ در شهر تبریز است و فعالیت خود را از سال ۱۳۴۱ آغاز کرده؛ از مهم ترین فیلم های رضا ناجی می توان به: «بچه های آسمان»، «آواز گنجشک ها » ، « ترنج»، «باد در علفزار می پیچد»، «من و زیبا»، «نقش نگار» و... اشاره کرد . ناجی همچنین تاکنون در ده ها تله فیلم و سریال تلویزیونی نیز نقش آفرینی کرده و جوایز متعدد زیاد داخلی و خارجی از جمله: جایزه بهترین بازیگر مرداسکرین آسیا پاسیفیک برای بازی در فیلم «آواز گنجشک‌ها»، بهترین بازیگر مرد یازدهمین جشن سینمایی دنیای تصویر تندیس حافظ، دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیات داوران از بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پروانه زرین بازیگری از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم برلین و... را به دست آورده است .

اکران «محمدرسول الله (ص)» در سینماهای ترکیه منتفی شد

5 دی ماه مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله»، در مورد وضعیت نمایش این فیلم در کشورهای دیگر گفت: قرار است به زودی فیلم در خانه سینمای کشور ایتالیا به نمایش دربیاید و اکران گسترده « محمد رسول الله ( ص)» از ۱۷ ربیع‌الاول سالروز میلاد پیامبر در ۴۰۰ سینما در ترکیه آغاز می‌شود. در ترکیه کمپانی مارس و ATV قرار است این فیلم را پخش کنند همچنین فیلم به خیرالدین کارابان مفتی اعظم این کشور نشان داده شده و مورد پسند وی قرار گرفته است .

کارگردان فیلم محمدرسول‌الله ادامه داد: هرچند بعضی کشور‌ها همچون عربستان در راه نمایش این فیلم مشکلاتی ایجاد کردند اما در حال برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در کشورهای عراق، سوریه و لبنان با دوبله عربی هستیم . همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران فیلم در آمریکا و اروپا صورت گرفته است .

محمدرضاصابری مدیر شرکت سینمایی نورتابان گفت: شرایط لازم برای اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) از تاریخ ۱۷ ربیع الاول در کشور ترکیه هنوز فراهم نشده است .

صابری دلیلی برای عدم نمایش فیلم عنوان کرد و همچنین گفت: در تلاش هستیم که شرابط اکران فیلم «محمدرسول الله (ص)» در تاریخ دیگری فراهم شود که زمان قطعی آن توسط پخش بین الملل فیلم اعلام می‌شود .

مجیدی همچنین درحاشیه شصت و هشتمین سالروز تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به این نکته اشاره کرده بود که این فیلم به کشورهای اسلامی همچون اندونزی، سریلانکا و مالزی ارائه شده و با کشور هند و همچنین با کشورهای اروپایی و امریکایی در حال مذاکره برای اکران هستیم .

وزیر ارشاد: «خانه دختر» به دلیل عدم انجام اصلاحات دوباره توقیف شد

همان روز علی جنتی در حاشیه دیدار با وزیر اوقاف اردن در پاسخ به توقیف فیلم سینمایی «خانه دختر» اظهار داشت: این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و علی‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود آن را برطرف نکردند .

وی ادامه داد: من با توجه به اصلاحاتی که داده بودند در آخرین مرحله فیلم را دوباره دیدم اما اصلاحات انجام نشده بود به همین خاطر؛ ما به عقیده گذشته خود پا برجا هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اجازه اکران این فیلم را بدهیم .

گفتنی است فیلم سینمایی «خانه دختر» در جشنواره سی و سوم به نمایش درآمد که برخی از سکانس های فیلم با انتقاداتی همراه بود و چند نکته در فیلم باعث شد که این اثر چند ماهی را در صف اکران بماند تا بالاخره مسئولان سینمایی اعلام کردند که تنها این فیلم با اعمال اصلاحات می تواند اکران شود که با توجه به نظر قاطع وزیر ارشاد مبنی بر توقف اکران فیلم «خانه دختر» نشان میدهد این اصلاحات از سوی عوامل سازنده انجام نشده است .

بزرگداشت «رویا تیموریان» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

5 دی ماه خبر برگزاری بزرگداشت رویا تیموریان بازیگر سینما و تئاتر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

به پاس یک عمر فعالیت هنری رویا تیموریان، بزرگداشت این بازیگر سینما در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد .

رویا تیموریان متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و همسر مسعود رایگان است. وی لیسانس بازیگری و کارگردانی‌اش را در سال ۱۳۶۶ از دانشگاه هنر دریافت کرد . فعالیت در رادیو از سال ۱۳۶۰ و فعالیت در تلویزیون را از سال ۱۳۶۲ با مجموعه برده رقصان به کارگردانی ابوالقاسم معارفی آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با فیلم سینمایی حسرت دیدار وارد عرصه سینما شد. تیموریان با بازی در مجموعه تلویزیونی رعنا به کارگردانی داود میرباقری نوید یک بازیگر با استعداد را داد. وی در سریال های برجسته و موفقی همچون محاکمه، شب دهم، ریحانه، گمشده، مدار صفر درجه به خوبی درخشید .

تیموریان برای بازی در فیلم‌های مرد بارانی، قارچ سمی، شیفتگی، گوشواره و زندان زنان نامزد دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر بوده است. وی همچنین بیش از دیگر بازیگران زن کشورمان نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف بوده است. تیموریان علاوه بر این، جایزه بهترین و پرکار‌ترین زن تئا‌تر در سال های ۷۸ تا ۸۰ را دارد و در بسیاری از نمایش‌ها همچون عروسی خون، معرکه در معرکه، بینوایان، قاتل بی‌رحم، رویای یک عکس، باغ آلبالو حضور درخشانی داشته است .

این بازیگر کشورمان چندین دوره داوری جشن خانه سینما را بر عهده داشته و علاوه بر آن داور بخش تئا‌تر فجر در سال ۸۲، داور تئا‌تر دانشجویی، داور انجمن سینمای جوان، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، عضو هیات مدیره خانه سینما (۲ دوره)، عضو هیات موسس خانه تئاتر، داور جشنواره فیلم‌های کوتاه، داور جشنواره فیلم‌های استانی در صدا و سیما، سه دوره عضویت در کمیته انتخاب فیلم اسکار را بر عهده داشته است .

یک روز بعد از آن خبر برگزاری بزرگداشت رضا کیانیان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رسانه ای شد.

«خانه دختر» بنیان‌های خانواده را هدف قرار داده است

6 دی ماه حسین نوش آبادی درباره توقیف فیلم «خانه دختر» گفت: شخص وزیر ارشاد از همان ابتدا نسبت به این فیلم حساسیت نشان داد و با نظر وی مسئله اصلاحات « خانه دختر» پیگیری شد و زیر چندین بار خواستار اصلاح برخی سکانس های فیلم شد؛ با این حال اصلاحات چند باره برخی سکانس های فیلم رضایت وزیر ارشاد را جلب نکرد .

وی ادامه داد: وزیر بعد از تماشای فیلم اصلاح شده قاطعانه اعلام کرد که با توجه به اینکه اصلاحات مورد نظر تا الان در فیلم اجرایی نشده، «خانه دختر» فعلا در دستور اکران قرار نمی گیرد .

سخنگوی وزیر ارشاد با بیان اینکه وزیر اعلام کرده است که برای رفع برخی شبهات فیلم اصلاحاتی باید در فیلم انجام شود و فیلم هنوز نیاز به اصلاحات تکمیلی دارد، اظهار داشت: البته توقیف راه حل نیست بلکه باید مشکلات فیلم رفع شده و بعد از رفع آنها فیلم اکران خواهد شد؛ ولی تا الان این مهم محقق نشده است .

نوش آبادی تصریح کرد: برخی سکانس های «خانه دختر» مسئله ساز است و چون هنوز اصلاحات این سکانس ها انجام نشده، فیلم تا اطلاع ثانوی به دستور وزیر ارشاد در لیست اکران قرار نمی گیرد .

وی با بیان اینکه تا الان این فیلم ۳ یا ۴ بار اصلاح شده ولی هنوز با آن موافقت نشده است، خاطر نشان کرد: اینکه چه بخش هایی را از فیلم مورد اصلاح قرار گرفته است را نمی دانم، ولی وزیر اهل تعارف نیست و اگر نظر وزیر ارشاد در این زمینه تامین نشود، فیلم اکران نمی شود .

سخنگوی وزیر ارشاد افزود: وزیر ارشاد به اصول، ضوابط، معیارهای اخلاقی و فرهنگ عمومی کشور پایبند هستند و بر اساس سیاست های کلی باید فیلم ها و محصولات فرهنگی در جهت تقویت فرهنگ عمومی کشور و ارتقای اخلاق و شکوفای استعدادهای هنری بیانجامد .

نوش آبادی خاطر نشان کرد: بحث خانواده مسئله مهمی است و اگر فیلمی بخواهد به بنیان های یک خانواده تعرض کند، طبیعی است که نسبت به آن واکنش نشان داده می شود و قطعا وزیر ارشاد در این مسائل دقیق عمل می کند .

ولی الله مؤمنی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد

9 دی ماه خبر تشییع تشییع پیکر ولی‌الله مومنی بازیگر و صداپیشه باسابقه سینمای ایران که روز سه شنبه دار فانی را وداع گفت، منتشر شد.

مراسم تشییع پیکر وی از ساعت ۹ صبح فردا پنج شنبه دهم دی ماه از ساختمان شماره ۲ خانه سینما(خیابان وصال) به سوی آرامگاه ابدی ایشان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود .

زنده یاد مومنی از ۲۵ سالگی وارد کار دوبلاژ شد. او صداپیشه و بازیگر سینما؛ تلویزیون و تئاتر بود. او علاوه بر دوبله در همین سال‌ها بازی در تئاتر و سینما و تلویزیون را نیز آغاز کرد اما در سال ۶۲ با فیلم سردار جنگل به شهرت رسید. او در این اثر ایفاگر نقش میرزا کوچک جنگلی بود. او علاوه بر هنر هفتم در هنر خوشنویسی نیز دارای ذوق و مهارت بود .

مومنی در حالی در هشتم دیماه ۹۴ در تهران درگذشت که آخرین کارش سریال « معمای شاه» در حال پخش از تلویزیون است، سریال‌های «روزهای حادثه » ، « سربداران»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «مختارنامه» از کارهای شاخص زنده‌یاد است .

مهدی فخیم زاده؛ سومین «بازیگری» که جشنواره فیلم فجر برای او بزرگداشت می‌گیرد !

همان روز پس از اعلام خبر تجلیل از رویا تیموریان و رضا کیانیان در جشنواره فیلم فجر صیح امروز اعلام شد که جشنواره فیلم فجر از بازیگری دیگر یعنی مهدی فخیم زاده نیز تجلیل خواهد کرد .

این در حالیست که پیش از این نیز دو بازیگر( شهاب حسینی و مهتاب کرامتی) به عنوان مشاوران دبیر جشنواره تعیین شده اند و با وجود انبوهی از چهره های شناخته شده از رشته های دیگر سینما، این نوع توجه خاص به بازیگران سینما که بیشتر چهره های شناخته شده و محبوب مردمی به حساب می آیند در هیچ دوره از جشنواره فجر سابقه نداشته است .

در خبر ارسالی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر آمده است :

به پاس یک عمر فعالیت هنری مهدی فخیم زاده، بزرگداشت این بازیگر و کارگردان سینما در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد و جشنواره فیلم فجر از این بازیگر سینما تجلیل خواهد کرد .

مهدی فخیم زاده فارغ التحصیل رشته ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است. وی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با تئاتر آغاز کرد و از سال ۱۳۵۱ وارد سینما شد. فخیم زاده کارگردانی ۱۸ فیلم سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد .

وی همچنین ۳۲ در فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته که از جمله آن می توان به بازی در فیلم های مسافران مهتاب، تاواریش، ساده لوح، همسفر، همسر و آذر شهدخت پرویز و دیگران اشاره کرد .

در کارنامه کاری فخیم زاده کارگردانی و بازیگری در بیش از ۱۰ مجموعه تلویزیونی از جمله تنهاترین سردار، ولایت عشق، خواب و بیدار و مختارنامه نیز در کارنامه هنری فخیم زاده دیده می شود .

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اعدام «شیخ نمر»رهبر شیعیان عربستان را محکوم کرد

12دی ماه روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با این خبر متن بیانیه را به این شرح منتشر کرد: اعدام ظالمانه دانشمند شیعی آیت الله شیخ نمر -الگو و اسطوره مقاومت شیعیان شبه جزیره حجاز - توسط رژیم آل سعود یک جنایت بزرگ است .

به یقین، این حرکت ناجوانمردانه برخواسته از ناکامی دشمنان اسلام در کشورهای اسلامی و پیروزی های پی در پی مسلمانان در کشور یمن، سوریه، لبنان و عراق بوده و نوید بخش زوال قریب الوقوع تفکر تندرو، افراطی، وهابی و تکفیری و در رأس آنان هیات حاکمه عربستان سعودی است .

اعدام شیخ نمر بار دیگر ماهیت ضدبشری آل سعود را به عنوان رژیمی غاصب، خائن و اشغالگر به نمایش گذاشت. متفکری که تنها ابزار مبارزه‌اش زبان و قلمش بود. شخصیتی که؛ سال های متمادی از عمر پربرکتش را در ظلمات مطلق سلطه آل سعود و وهابیت بر بلاد حرمین شریفین صرف احیای تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) و ولایت حقه اهل بیت(ع) نمود .

اگر چه این مبارز نستوه پس از سال ها حبس و شکنجه اکنون توسط بی‌دادگاه فرمایشی آل سعود اعدام گردید ولی بی گمان، این جنایت آشکار، عمق وقاحت، عناد و قساوت ؛و نیز، استیصال و فلاکت حکام غاصب آل سعود را نشان می دهد .

رژیم مستاصل آل سعود باید بداند که با اجرای این حکم و با بی تدبیری و بی مسئولیتی خود، آغاز اضمحلال خود را کلید زده است.

شایسته است اندیشمندان، هنرمندان، نخبگان و روشنفکران جهان با به چالش کشیدن تفکر ظالمانه و متضاد با آزادی و افشاساختن ماهیت استبدادی رژیم آل سعود افکار عمومی جهان را از ژرفای چنین جنایتی آگاه و هوشیار سازند و روشن نمایند اگر امروز دامن جهان اسلام و حتی کلیت جهان با چالش تفکر بیمار گروه های افراطی و وهابی مانند داعش دست و پنجه نرم می کند خاستگاه و آبشخور آنان کجاست؟

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ضمن محکوم نمودن این حکم ظالمانه از همه هنرمندان و اندیشمندان جهان می خواهد با حرکتی فراگیر با حمایت از این الگوی بزرگ مظلومیت و مقاومت -اسوه‌ای در رویارویی با ظلم و شهیدی در مقابله با استبداد - از کنار چنین فجایعی نظاره گر و ساکت نگذرند .

اولین فیلم سلفی سینمایی به جشنواره سی و چهارم رسید

14 دی ماه تدوین فیلم سینمایی «گاهی» توسط شاهین یارمحمدی انجام شده و حامد جلالی نیز صداگذاری و میکس این فیلم را بر عهده دارد. همچنین مراحل ویژوال (جلوه های ویژه) نیز توسط علیرضا قادری با ویژگی های منحصر به فردی در حال انجام است .

طی چند روز گذشته نسخه بازبینی فیلم سینمایی «گاهی» به دفتر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تحویل داده شده و این فیلم نیز از متقاضیان حضور در بخش «هنر و تجربه» این دوره از جشنواره است .

فریبرز عرب نیا، اندیشه فولادوند، مهدی پاکدل، آزاده صمدی، ایمان افشاریان و عاطفه نوری از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی سلفی به ایفای نقش پرداخته اند .

از ویژگی های این فیلم سینمایی که به صورت سلفی فیلمبرداری شده حذف کامل فیلمبردار برای اولین بار و همچین بلندترین پلان ثابت روی سه پایه است .

به گفته تهیه کننده اولین پروژه سینمایی سلفی سینمای ایران فعالیت های بین المللی و حضور در جشنواره های بین المللی پس از نمایش فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز خواهد شد .

داستان این فیلم سه زوج ایرانی است که در پایان حضور خود در یک مهمانی با تراژدی روبرو می‌شوند .

این فیلم سلفی سینمایی در شمال کشور مقابل دوربین رفته و برای اولین در تاریخ سینمای جهان و در یک رکورد شکنی دوربین روی دست بازیگران این فیلم می‌چرخد و پای فیلمبردار در میان نیست .

امیر پورکیان چندی پیش تندیس زرین بهترین فیلم جشنواره نوجوان همدان را برای فیلم سینمایی «دریا ماهی پرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده بدست آورد .

عوامل اصلی فیلم سینمایی «گاهی» عبارتند از: کارگردان: محمدرضا رحمانی، نویسنده: آرش عباسی، فیلمبرداران: فریبرز عرب نیا، مهدی پاکدل، اندیشه فولادوند، دستیار کارگردان و برنامه ریز: محسن دین محمد، تدوین: شاهین یارمحمدی، مدیر نورپردازی: مهرداد مقیمی، صدابردار: محمد شاهوردی، صداگذار: حامد جلالی، ‌عکاس: مهدی دلخواسته، مشاور رسانه‌ای: احسان عباسی، تهیه کننده: امیر پورکیان، محصول خانه فیلم پروان .

شهاب حسینی از سمت مشاور دبیر جشنواره فیلم فجر استعفا کرد !

15 دی ماه شهاب حسینی که به تازگی به عنوان مشاور دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب شده بود در پی عدم پذیرش فیلم مسئله دار «آشغالهای دوست داشتنی» و موضع دبیر جشنواره در قبال این فیلم از این مسئولیت کناره گیری کرد .

در حالیکه انتصاب شهاب حسینی به همراه یک بازیگر دیگر به عنوان مشاوران دبیر جشنواره فیلم فجر از ابتدا مورد اعتراض و شگفتی برخی رسانه های گروهی بود صبح امروز این بازیگر و کارگردان سینما طی یادداشتی استعفای خود را در اعتراض به موضع دبیر جشنواره فیلم فجر در قبال فیلم حاشیه دار آشغالهای دوست داشتنی از این مسئولیت اعلام کرد .

متن نامه بدین شرح است :

«پذیرش سمت مشاور دبیر جشنواره‌ی سی و چهارم فیلم فجر در خلال مشغله ی کاری‌ام، صرفا به این دلیل بود که تصور می‌کردم در این دوره، وجود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه موجب عدم تکرار اشتباهات گذشته و رفع نواقص دوره‌های قبل خواهد شد؛ چراکه در دوره‌های پیشین، وجود نواقص و اشتباهات بود که آن مهم را از ذات جشنواره بودنِ خود دور کرده و عملا آوردگاه حواشی بعضا تاسف‌بار شده بود .

اما متاسفانه، موضع‌گیری دبیر جشنواره‌ی سی و چهارم فیلم فجر در قبال فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره‌ی گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته، امری قابل تامل بوده و نشانگر بطلان تصورات پیشین بنده است. این در حالی است که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم آقای محسن امیر یوسفی صبورانه و بدون ایجاد حواشی، طی سه سال اخیر به لحاظ روحی، مادی و معنوی، فشار و خسارات زیادی را متحمل شده است .

اینجانب، سید شهاب الدین حسینی به عنوان بازیگر فیلم مذکور برای کاهش معضلات دبیر محترم جشنواره فیلم فجر، بدین وسیله از سمت مشاور جشنواره ی سی و چهارم، اعلام انصراف و کناره‌گیری می‌کنم .

امید که یگانه یار متعال، دل های ما را به نور مهربانی و امید روشن گرداند .

با احترام

سید شهاب الدین حسینی»

فرزند «خسرو شکیبایى» وارد سینما شد

22 دی ماه پوریا شکیبایی فرزند زنده یاد خسرو شکیبایی در اولین حضورش در عرصه سینما،با صدا پیشگی در فیلم «باز باران» با موضوع کودکان مبتلا به بیماری نقص ایمنی اولیه و اهداى سلول های بنیادی به یاری کودکان بیمار آمد .

وى درباره آغاز فعالیت سینمایی اش و چگونگی همکاری با عوامل این فیلم گفت:باز بارانی‌ها آمدند و حال خوب برایم به سوغات آوردند.حضور معنوی در کنار کسانی که به انسانیت فکر می‌کنند برایم آرامش بخش است .

وی با تمجید از امیرحسین محمدخانی، نویسنده و کارگردان فیلم ادامه داد:زمانی که پیشنهاد این کار از سوى کارگردان کار به من داده شد با این که در ایران نبودم با کمال میل پذیرفتم چرا که معتقدم پیام این فیلم برای کودکان بیمار می‌تواند این باشد که آنها تنها نیستند، باز هم باران می‌آید و زندگی را با خودش می‌آورد،چشم خدا به باز بارانی‌هاست، پس نگران نیستم.

فیلم کوتاه «باز باران» در آذر ماه سال جاری به سفارش موسسه خیریه باز باران با حضور بازیگرانی چون سعید داخ ،ارسطو خوش رزم ،علی عامل هاشمی ،مهتاب امین الرعایا ،شیما محمدی ،الهام فقانی ،الناز شاهوردی ،شیوا فرجی و ... جلوی دوربین رفت و هم اکنون در مرحله صداگذاری و ساخت موسیقی است . موسسه خیریه بازباران از سال ١٣٥٨ تاکنون در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به بیمارى نقص ایمنى اولیه ، کودکان بى سرپرست و بد سرپرست فعالیت می‌کند .

عقد قرارداد شبکه ماهواره‌ای«جم» با بیش از ۱۰۰ فعال سینمایی و تلویزیونی ایرانی

همان روز خبر عقد قرارداد شبکه ماهوره ای جم با بیش از 100 فعال سینمایی و تلویزیونی کشور منتشر شد.

این روزها مهاجرت برخی هنرمندان و بازیگران عرصه سینما و تلویزیون به خارج از کشور برای بازی در فیلمها و سریالهای شبکه «جم» نقل بسیاری از مجالس و رسانه های گروهی شده است؛ چهره هایی چون مهدی مظلومی، چکامه چمن ماه، مانی کسرائیان، رابعه اسکویی و... که نامشان پیش از این در تیتراژ بسیاری از آثار تصویری و نمایشی کشور در جایگاه بازیگر و کارگردان قرار داشته و مخاطبان وطنی با فعالیت آنان آشنایی داشته اند .

بنا بر این گزارش یک تهیه کننده مطرح سینما که نخواست نامش فاش شود ادعا کرد که سعید کریمیان مدیر گروه جم تی وی که از مدتی پیش به صراحت از ساخت سه سریال تلویزیونی با زبان فارسی و عوامل صد در صد ایرانی!؟ در شبکه های تحت مدیریت خود طی چند ماه آینده سخن گفته است، موفق به جذب بیش از ۱۰۰ فعال سینمایی و تلویزیونی و افراد مرتبط با این دو حوزه در رشته های مختلف فنی و تکنیکی شده و به تدریج برای اقامت و مهاجرت قطعی آنان در کشور ترکیه در حال اقدام است .

همچنین بنا بر اظهارات این سینماگر و بنا بر برخی شواهد موجود و نقل قولها، برای این دسته از افراد که حتی شامل نیروهای خدماتی و پشتبانی نیز می شود حقوقی ثابت و ماهیانه معادل ۳۰۰۰ لیره ترک معادل حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که با احتساب رقم اجاره یک واحد آپارتمان متوسط در منطقه اقامت این افراد آنهم در یکی از شهرهای درجه دو ترکیه، رقمی حدود ۳ میلیون تومان برای مهاجرین هنرمند ایرانی باقی می ماند که این رقم در صورت عقد قرارداد برای هر گونه فعالیت در یکی از تولیدات شبکه جم به رقم ۱۰ هزار لیر در ماه نیز قابل افزایش است .

با وجود این اوصاف، در صورت صحت این آمار اگرچه رکود عمومی کشور دامن اصحاب فرهنگ و هنر را نیز در بر گرفته است، لیکن باید بطور جدی این موضوع در دستور کار مدیران فرهنگی از جمله مسئولان بخش های هنری کشور قرار گیرد تا هم نسبت به تأمین مسائل مالی و معیشتی هنرمندان و سینماگران اهتمام عملی ورزند و هم تدابیری اتخاذ نمایند تا این اقدام تلخ و ناخوشایند به رویه ای جاری و معمولی تبدیل نگردد .

نکته نگران کننده اینکه اینگونه مهاجرت ها به هر دلیل، در حالی صورت گرفته و در حال توسعه است که با تگاهی به سوابق مدیر این گروه تلویزیونی ماهواره ای و ارتباط وی و خانواده اش با سازمان منافقین از زمان حضور در پادگان اشرف عراق نا حال حاضر، به سهولت میتوان متوجه هدف شوم و منفعت طلبانه گردانندگان این رسانه خزنده و البته پرمخاطب داخلی گردید .

با وجود انفعال در بسیاری از عرصه های مختلف در کشور از زمان استقرار دولت تدبیر و امید و تعطیلی بسیاری از برنامه ها و پروژه های سینمایی و تلویزیونی، همانگونه که اقشار مختلف مردم با دشواری های بسیار زندگی خود را سپری می سازند لیکن توجیه قابل قبولی برای فعالان و چهره های هنری وجود ندارد که با بی تفاوتی و فراموش نمودن عزت نفس و غیرت ایرانی اسلامی خود، تنهعا به دلیل فشار اقتصادی مبادرت به این اقدام نمایند و در آثاری حضور بهم رسانند که علاوه بر شبهات شرعی از محتوای ضداخلاقی و اهداف تخریبی علیه استحکام خانواده های ایرانی برخوردارند .

انتقاد «قاسم سلیمانی» از ارائه تصویری ناقص و غلط از مفهوم ایثار در برخی آثار سینمایی

26 دی ماه سرلشکر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در گفت‌وگویی اظهار داشت: بعضی موارد در صحنه جنگ وقتی می خواهیم ایثار را نشان دهیم آنقدر ناقص و غلط نشان می دهیم که همه ارزش ها را زیر سوال می بریم که این یک تهمت و دروغ بستن به جنگ است .

وی ادامه داد: فیلمی را دیدم که یک فضای آرامی از جنگ را نشان می داد که چند تا بسیجی پشت میدان مین دست به گردن هم انداخته بودند و همدیگر را می بوسیدند و گریه می کردند؛ تصور اینطور بود که در میدان مین گیر کرده اند؛ بدون هیچ تیراندازی و صدایی .

سردار سلیمانی ادامه داد: در ادامه فیلم نشان می دهد که این بسیجیان با یکدیگر خداحافظی می کردند و یکی پس از دیگری خود را در میدان مین پرت کرده و تکه تکه می شدند؛ این دروغ و تهمت است .

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: بچه های ما همانقدر که با معنویت بودند به همان میزان هم با ابتکار بودند؛ ما برای گرفتن یک تپه که یک شب طول می کشید سه ماه تلاش می کردیم .

حاتمی کیا: دیگر کتاب‌های جنگی نمی‌خوانم

همان روز در کانال های تلگرامی اظهار نظری از ابراهیم حاتمی‌کیا به این شرح منتشر شده است :‌

دیگر کتاب‌های جنگ نمی‌خوانم. کم می‌خوانم. مدت‌هاست کم می‌خوانم . تحمل‌شان برایم سخت شده. همه‌شان مثل هم‌اند. انگار آن آدم‌ها همه مثل هم بودند. چطور ممکن است مثل هم بوده باشند؟ مگر می‌شود مثل هم بوده باشند؟ مگر می‌شود آن‌هایی که مهر ۱۳۵۹ در حسینیه الهادی تهران‌پارس دیدم و قرار بود فردا صبحش با قطار به اندیمشک و اهواز اعزام شوند، مثل هم بوده باشند؟

کدام‌شان شبیه من بود؟ من شبیه کدام‌شان بودم؟ یک پسرک لق‌لقوی لاغر چشم‌زاغ خجالتی و گوشه‌گیر از محله پامنار که با سلام و صلوات و اشک و آه مادر و پنج‌تا خواهرش که داشتند تنها برادرشان را می‌فرستادند جایی که ممکن بود برنگردد، آمده بود وسط بچه‌های قلچماق جوادیه و تهران‌پارس و نارمک و نازی‌آباد که حتما خیلی‌هایشان تا به حال تا کرج هم نرفته بودند و حالا داشتند می‌رفتند جنگ و حتما هر کدام قصه‌ خودشان را داشتند .

عیادت وزیر سابق ارشاد از «فرج الله سلحشور»

29 دی ماه دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل عصر امروز به عیادت فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون رفت .

در حالی که وضعیت بیماری این هنرمند متعهد کشورمان به دلیل سرطان ریه از مدتها پیش وخیم شده و طی روزهای اخیر مشکل تنفسی وی به حدی شدت یافته که این عمل با دستگاه و تجهیزات پزشکی در بخش مراقبت های ویژه صورت می پذیرد، دکتر سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و دبیر کل دانشگاهیان ایران اسلامی به همراه هیأتی با حضور در بیمارستان بقیه الله از وی عیادت کرد .

در این ملاقات که افرادی چون مهدی عظیمی میرآبادی معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی، محسن علی اکبری تهیه کننده و عضو سابق شورایعالی سینما و ... حضور داشتند، دکتر حسینی در گفتگو با خانواده فرج الله سلحشور از جمله فرزندان وی، حال و روند بهبودی این سینماگر ارزشی را جویا گردید و از خداوند متعال برای وی طلب شفا و سلامنی نمود .

حسینی در حاشیه این دیدار طی گفتگویی با خبرنگار ما فرج الله سلحشور را از جمله هنرمندان متعهد و انقلابی کشور دانست و گفت: ایشان در طول سالهای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بارها با تولید آثار ارزشمند و دینی در حوزه سینما و تلویزیون ثابت کرد که دغدغه ای غیر از اجرای فرامین قرآن و اصول و آموزه های دینی ندارد .

وی افزود: فرج الله سلحشور هنرمندی است که میتواند الگوی بسیار از جوانان نوپا و انقلابی در عرصه هنر واقع شود؛ بگونه ای که علاقمندان به هنرهای تصویری با تحلیل آثار وی و بررسی دلایل جذب مخاطبان چند صد میلیونی تولیدات ایشان در داخل و خارج کشور، مبادرت به ساخت فیلمها و سریالهایی نمایند که هم در این دنیا مورد علاقه آحاد ملت آزاد اندیش و حق طلب قرار گیرد و هم حضرت حق در آن دنیا انشالله از ایشان راضی باشند .

ارسال نظر: