"فایننشیال تایمز" از پشت‌پرده هراس سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران خبر داد

مانع بانک‌های خارجی؛ موشک‌ها یا تحریم‌ها

کدخبر: 2020670

فایننشیال تایمز نوشت: به خاطر باقی بودن بسیاری از تحریم‌های آمریکا که با موضوعات غیر هسته‌ای مانند تروریسم وضع شده‌اند، بسیاری از بانک‌های بین المللی از همکاری با نهاد‌ها و اشخاص ایرانی واهمه دارند.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز نوشته است که بانک‌های اروپایی به طور آزمایشی معاملات خود با ایران را که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است آغاز می‌کنند ؛ بانک KBC بلژیک، بانک DZ آلمان و بانک Erste استرالیا هر سه تایید کرده‌اند که معاملات خود را به نیابت از مشتریان اروپایی که در ایران تجارت انجام می‌دهند، آغاز کرده‌اند . اما بانک‌های بزرگ‌تر اروپایی و رقبای آمریکایی‌شان همچنان در حاشیه هستند و از جریمه‌های چند میلیون دلاری تحریم‌های ایران واهمه دارند .

در حالی این روزنامه انگلیسی نوشته "این امر موجب پریشانی مقامات ایرانی و اروپایی است چرا که روند پیوستن ایران به سیستم اقتصاد جهانی را کند کرده است " که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ( اینجا را بخوانید ) دو روز پیش تاکید کرده است: " ایران تا کنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر اینکه اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد. "

فایننشیال تایمز برجام را اینگونه توصیف می‌کند: "در ماه ژانویه، ایران و شش کشور دنیا به توافقی رسیدند که در ازای لغو برخی تحریم‌ها، ایران از حجم فعالیت‌های هسته‌ای خود بکاهد " اما بلافاصله می‌نویسد: " با توجه به استمرار بسیاری از تحریم‌های آمریکا که با موضوعات غیر هسته‌ای مانند تروریسم وضع شده‌اند، بسیاری از بانک‌های بین المللی از همکاری با نهاد‌ها و اشخاص ایرانی واهمه دارند ."

آنچه که اوباما "لزوم تغییر رفتار ایران" و "عدم رفتارهای تحریک آمیز در حوزه موشکی" می‌خواند در گزارش فایننشیال تایمز "وجود تحریم‌هایی علیه ایران در حوزه بانکی و اقتصادی" ذکر شده است. *اینجا را بخوانید: عراقچی: امریکا در اجرای برجام بدعهدی و کارشکنی می‌کند

* اینجا را بخوانید: مشروط شدن تعهدات امریکا در روح برجام

همچنان‌که رئیس یکی از بانک‌های بزرگ اروپا می‌گوید: همه وکلای ما می‌گویند که هنوز تحریم‌ها علیه ایران باقی است ؛ موضوعی که اوباما به زبان دیپلماتیک بیان می‌کند: "وقتی آنها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند. برخی خطرهای ژئوپولتیک وجود دارند که وقتی آنها (شرکت‌ها) می‌بینند این اتفاق دارد می‌افتد، تشدید می‌شوند. اگر ایران به ارسال موشک به حزب‌الله ادامه بدهد، این کار شرکت‌ها را مضطرب می‌کند. "

اظهارات صریح اوباما در خصوص اینکه "اقدامات ایران با روح برجام مخالف است" ترجمه گزارش خبری روزنامه انگلیسی «فایننشیال تایمز» است که می‌نویسد: " بانک‌ها می‌گویند که طی ۵ سال گذشته، بیش از ۱۵ میلیارد دلار به خاطر نقض تحریم‌ها در چندین کشور جریمه شده‌اند . بانک KBC بلژیک می‌گوید که تصمیم گرفته از تمامی مشتریان خود در بلژیک، چک و اسوانی که با ایران معامله می‌کنند، ضمن رعایت تحریم‌های اروپا و آمریکا حمایت کند ."

این روزنامه درباره رفع تحریم سوئیفت نوشته است: "ایران قرار است به سیستم سویفت متصل شود اما بانکدار‌ها می‌گویند که به علت آپگرید نشدن ورژن سویفت و اینکه بانک‌های اندکی با ایران در ارتباط هستند، این سیستم هنوز در ایران عمل نمی‌کند ."

موضوعی که به صراحت از زبان رئیس جمهور اتریش هم بیان شد ( اینجا را بخوانید ) هرچند برخی مسئولین ایرانی می‌گویند: "اظهارات رئیس جمهور اتریش به خاطر بی اطلاعی وی بوده است" ( اینجا را بخوانید )

ارسال نظر: