فارغ‌التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با «نسیم آنلاین»: دولتی‌ها معتقدند تولید ایرانی به هیچ وجه نمی‌تواند با خارجی رقابت کند

مافیای واردات در دولتِ روحانی / در ۱۰۰۰ روز گذشته به خارج وابسته‌تر شدیم

کدخبر: 2020723

حکیمی پور گفت: دولت از تولید حمایت نمی‌کند و به طور غیر مستقیم سیاست واردات کالا را دنبال می‌کند. حتی بسیاری از تولیدات سال‌های گذشته کشور امروز به یک کالای وارداتی برای اقتصاد ما تبدیل شده است.

ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان و دارای دکترای توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص دلایل افزایش میزان چکهای برگشتی در سال 94 اظهار کرد: با وجود 94 هزار میلیارد تومان چک برگشتی در سال گذشته می‌توان دریافت که فضای کسب و کار در اقتصاد ایران در شرایط کنونی مساعد نیست.

وی افزود: هنوز فضای کسب و کار کشور با وجود شعارهایی که دولت یازدهم در این زمینه داده آمیخته با یاس و ناامیدی است. چکهای برگشتی آئینهِ تمام نمای بخشی از فضای کسب و کار کشور است. حدود 200 هزار میلیارد تومان هم چکهای مدت دار در اقتصاد کشور وجود دارد، که معلوم نیست وصول شود.

این اقتصاددان عنوان کرد: آمار 94 هزار میلیارد تومان چک برگشتی که بانک مرکزی اعلام کرده تعداد چکهایی است که تا مهرماه سال 94 برگشت خورده است، بنابراین 200 هزار میلیارد تومان چک برگشتی مدت دار هم وجود دارد که ممکن است به این آمار اضافه شود. متاسفانه فضای کسب و کار در این دولت هم مساعد نشده و طبق اعلام سازمان های بین المللی ما بین 154 کشور در فضای کسب و کار در رتبه 132 قرار داریم! که این رتبه افتضاح است.

حکیمی پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش میزان چکهای برگشتی رشد منفی بخش صنعت در سال 94 بوده است. در این سال رشد بخش کشاورزی ما بسیار اندک بوده است و بخش خدمات و بازرگانی را هم با رشد منفی گذرانده ایم. دولت یازدهم به یک اقتصاد لیبرالیستی اعتقاد دارد و به هیچ وجه اعتقادی به مبانی و مفهوم اقتصاد مقاومتی در میان دولتمردان دیده نمی شود.

وی با اشاره به نفوذ مافیای واردات در دولت روحانی نیز به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: اگر به آمار واردات سال 94 نگاه کنید متوجه خواهید شد بسیاری از تولیدات سالهای گذشته کشور امروز به یک کالای وارداتی برای اقتصاد ما تبدیل شده است. اصولا یک مافیای واردات در این دولت وجود دارد که از هر یک میلیون دلار وارداتی که انجام می دهد، 10 فرصت شغلی را از بین می برد.

این اقتصاددان افزود: بخشی از این مافیا ناشی از تاثیرگذاری اقتصاد لیبرالی در دولت یازدهم است. گاهی این مافیا در مجلس هم رسوخ می کند و قانون و مقرراتی را تصویب می کند که ضد تولید است. در میان مشاوران اقتصادی رئیس جمهور و مدیران رده بالای سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتقاد به واردات ریشه دوانده است. استدلال آنها هم این است که تولید ملی به هیچ وجه قابلیت رقابت پذیری با تولیدات خارجی را ندارد.

حکیمی پور تصریح کرد: هر چقدر که از عمر این دولت می گذرد وابستگی ما به خارج بیشتر می شود و تولید ما به دلیل عدم حمایت در موضع ضعیف قرار می گیرد. اغلب چکهای برگشتی متعلق به تولید کنندگانی است که مواد اولیه وارد می کنند تا کالای با ارزش افزوده بالاتر صادر کنند ولی دولت با واردات گسترده آنها را تا مرز ورشکستگی پیش برده است.

وی گفت: در حال حاضر صنعت کفش ما در حال نابودی و صنعت نساجی ما به طور کامل نابود شده است. وقتی دولت برای برخی از کالاها تعرفه صفر در نظر می گیرد و همه کالاها را با قیمت پایین تر وارد کرده و راههای گسترده ای را برای فروش کالاهای خارجی در بازار ایران باز می کند نباید امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم. فضای کسب و کار حاکم بر اقتصاد کشور در دولت روحانی بر پایه حمایت از تولید نیست و شما می بینید که در عرض سه سال یک ریال یارانه تولید هم به تولید واگذار نشده است. حکیمی پور بیان کرد: دولت از تولید حمایت نمی کند و به طور غیر مستقیم سیاست واردات کالا را دنبال میکند.

ارسال نظر: