افشای سند مالی سیاستمداران جهان؛

مسی و پوتین در میان هزاران چهره سرشناس متهم به فساد مالی

کدخبر: 2020834

یک روزنامه آلمانی به گزارشی مالی اشاره کرد که بنابر آن شماری از سران سیاسی و نهادهای اقتصادی مرتکب فساد مالی شده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ فارس نوشت: روزنامه آلمانی «زوددویچه» نوشت که اسناد حقوقی پاناما نشان می‌دهد که شماری از اشخاص مشهور و مقامات سیاسی کشورها و ستاره‌های فوتبال در سراسر جهان و شرکت‌های مالی برجسته درگیر فساد مالی‌اند و برخی از آنان به فرار مالیاتی و شماری دیگر به پولشویی متهم شده‌اند.

اطلاعات این روزنامه بر مبنای مدارکی است که شرکت حقوقی «موساک فونسکا» در پاناما به دست آورده است. این شرکت یکی از مهمترین شرکت‌ها در زمینه مدیریت شرکت‌های برون مرزی (Offshore) است. این شرکت‌ها معمولا به صورت پوششی برای فرار مالیاتی هستند و صاحبان واقعی آنها هم مشخص نیستند. در میان بخش عظمیی از این اطلاعات اسامی افراد مشهوری اعم از سیاستمداران، ورزشکاران، دلالان اسلحه، جاسوسان و حتی ورزشکاران به چشم می‌خورد.

بر این اساس بیش از ۲۰۰ هزار شرکت تاسیس شده‌اند که افراد مشهور برای تخلفات مالی خود از آنها استفاده می‌کردند.برخی از دوستان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه،‌«لیونل مسی» ستاره فوتبال و «سرگئی رولدوگین» نوازنده مشهور ویولون از جمله این متخلفان هستند.

این گزارش در پی تحقیقات یک ساله کنسرسیوم جهانی روزنامه‌نگاران محقق (ICIJ)‌ و خبرنگاران روزنامه زوددویچه بر روی ۱۱.۵ میلیون سند افشا شده، گردآوری شده است. این اطلاعات مربوط به سال 1975 تا پایان سال گذشته است و از آن با عنوان تحقیقی یاد شده که هرگز در این ابعاد بر روی شرکت‌های خارجی صورت نگرفته است.

ارسال نظر: