رئیس کارگروه کاربران سوئیفت کشور:

سوئیفت دلاری همچنان متوقف است/ واکنش بانک مرکزی به انتقاد فعالان اقتصادی و تجار

کدخبر: 2020883

یعقوبی از اتصال ۲۹ بانک ایرانی به شبکه سوئیفت خبر داد و در عین حال گفت: سوئیفت دلاری همچنان متوقف است.

به گزارش نسیم آنلاین ، حسین یعقوبی در جریان بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت در بانک مرکزی از اتصال ۲۹ بانک ایرانی به شبکه سوئیفت خبر داد و گفت: پس از تحریم‌ها ۳۰۰ کارگزار خارجی با شبکه بانکی ما روابط کارگزاری ایجاد کردند که این روابط قبل از تحریم‌ها به تعداد انگشتان دست رسید.

مدیر کل بین الملل بانک مرکزی با بیان اینکه تنها ۲ یا ۳ بانکی که در لیست تحریم‌ها قرار دارند هنوز نتوانستند از مزایای برقراری سوئیفت برخوردار باشند، افزود: پس از برقراری ارتباطات ،حساب بانک مرکزی ایران پیش بانک مرکزی ایتالیا باز شده و از طریق سوئیفت پول منتقل شده و در حال حاضر ما در بانک مرکزی ایتالیا بستانکار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت‌های مختلف در اتاق سوئیفت از قبیل خرید طلا و... انجام می شود، ادامه داد: اما اگر سیستم سوئیفت وجود داشته باشد ولی کسی در دنیا به شما طلا نفروشد، چگونه امکان دارد که ارتباط برقرار شود؟

در جریان بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت، یک درخواست از بانک مرکزی ایران به هالک بانک ترکیه ارسال شد، همچنین یک ارتباط سوئیفتی دیگر میان بانک مرکزی ایران با یک بانک کره ای به تاریخ ۳۰ مارچ برای خبرنگاران تشریح شد.

بر این اساس یعقوبی در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه هنوز برقراری روابط بانکی و سوئیفت به صورت دلاری به دلیل تحریم‌ها برقرار نیست اما پوند و یورو برقرار است، گفت: با هالک بانک ترکیه برقراری سوئیفت با یورو و لیر ترکیه انجام می شود، همچنین در این نقل و انتقالات دریافت کننده، پرداخت کننده، نوع و میزان ارز، تاریخ و... به عنوان یک پیام رمزدار به بانک مربوطه ارسال می‌شود.

رئیس کارگروه کاربران سوئیفت کشور اظهار کرد: فعالان اقتصادی نمی توانند به صورت مستقیم سوئیفت برقرار کنند بلکه فعالان اقتصادی به بخش مربوطه یعنی شعبات ارزی بانک‌ها مراجعه و براساس ثبت سفارش خود درخواست باز شدن اعتبار را به بانک می‌دهند.

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که برخی تجار و فعالان اقتصادی مطرح می‌کنند که هنوز روابط سوئیفت برقرار نیست؟ خاطرنشان کرد: در جریان تحریم‌ها روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی کاملا متوقف نبود و این روابط وجود داشت اما این ارتباط محسوس و با هزینه های بالا بود ولی در حال حاضر سوئیفت کاملا برقرار است.

وی ادامه داد: دستورات دریافت و پرداخت جزء روابط کارگزاری بانکی است و سوئیفت در این حوزه نمی‌گنجد و مقوله ای جدا است.

رئیس کارگروه کاربران سوئیفت کشور با تاکید بر اینکه توسعه کارگزاری شبکه بانکی ما با بانک‌های جهانی اهمیت دارد تا هزینه‌های کشور کاهش یابد، تصریح کرد: در شرایط فعلی هزینه ها کاهش یافته است، روند برقراری ارتباطات روبه گسترش است. در برخی حوزه ها روابط کارگزاری با بانک هایی ایجاد شده که در قبل از تحریم وجود نداشت. در اصل روابط جدید بانک های ایرانی با بانک‌های جدید پس از برجام ایجاد شده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: در برخی رسانه ها به دلیل فقدان آگاهی کامل روابط کارگزاری بانک‌ها، حواله و گشایش اعتبار اسنادی را با یک ابزار پرداخت بانکی و ارتباطی مثل سوئیفت اشتباه می‌گیرند، این در حالی است که سوئیفت یک سیستم است و مخفف جامعه جهانی ارتباطات مالی. سوئیفت ابزار رسانه ای مثل تلفن است که در اختیار بانک قرار می گیرد تا ارتباط بانکی با شبکه برقرار شود، در اصل سوئیفت ابزار مخابراتی و ارتباطاتی است. سوئیفت فی‌نفسه گره‌گشا در ایجاد روابط کارگزاری و ارائه خدمات نیست.

یعقوبی اضافه کرد: آنچه برای بانک‌ها مهم است، ایجاد روابط بانکی با کارگزاران بانکی در دنیا است. یک بانک باید قبل از برقراری ارتباط مطالعه داشته باشد و پس از آن باید روابط را به مرحله اجرا درآورد که در این زمینه پیام های مالی مخابره می شود. باید تمامی زمینه ها فراهم باشد تا سوئیفت مخابره شود. این امکان وجود دارد که همه به شبکه سوئیفت وصل باشند اما امکان برقراری ارتباط وجود نداشته باشد.

وی افزود: پیش بینی می‌شد که پس از اجرای برجام تمام فعالیت‌های بانکی بین المللی و استفاده از ابزارهایی مثل سوئیفت و... که ارتباطات را تسهیل می کند، برقرار می‌شود و در اختیار ما قرار می گیرد، بر این اساس سوئیفت از اولین نتایج برجام بود.

رئیس کارگروه کاربران سوئیفت کشور ادامه داد: در جریان تحریم، منهای چند بانک، مابقی بانک‌ها از جمله بانک مرکزی در استفاده از سوئیفت محروم بودند که خوشبختانه این ارتباط در حال حاضر برقرار شده است.

ارسال نظر: