معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد:

راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی/ انجام ۳۳ هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی

کدخبر: 2020889

معاون درمان وزیر بهداشت از انجام ۳۳ هزار ماموریت توسط اورژانس کشور در حوادث ترافیکی خبر داد و گفت: این تعداد ماموریت نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر محمد آقاجانی در اولین نشست خبری سخنگو در سال 95 که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، در ارائه گزارش خدمت رسانی معاونت درمان وزارت بهداشت در نوروز 95 گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته دستورالعملی با امضای وزیر برای دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی ارسال شد و برنامه ریزی منسجم تری صورت گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده این معاونت در نوروز امسال به راه اندازی سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی اشاره کرد و گفت: این سامانه، اطلاعات موسسات پزشکی را در 550 شهر اعلام کردند.

وی گفت: 10 تیم نظارتی از ستاد وزارت بهداشت به 176 بیمارستان رفتند و 336 پایگاه را بازرسی و نظارت کردند و نکات اصلاحی را نیز در محل اعلام کرده و نسبت به رفع نقص خدمت رسانی اقدام کردند.

دکتر آقاجانی از دیگر اقدامات انجام شده نوروزی به نظارت 57 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به کلیه مراکز درمانی اشاره کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که 2100 پایگاه اورژانس، 22 بالگرد اورژانس و 18500 نیروی اورژانس در پایگاه های پیش بیمارستانی مشغول به خدمت بودند، افزود: 154 هزار ماموریت اورژانسی انجام شده است که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

وی با اعلام این که از مجموع ماموریت های انجام شده 33 هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده که به نسبت سال گذشته 24 درصد رشد داشته است، گفت: همچنین از مجموع ماموریت های صورت گرفته، 28 هزار ماموریت نیز منجر به انتقال مجروحان حادثه های شهرها و جاده ای به بیمارستان ها بوده است.

دکتر آقاجانی با ذکر این مطلب که 52 درصد فوتی ها در محل حادثه و سرصحنه اتفاق افتاده است ، گفت: علت آن شدت حادثه در مقایسه با سطح ایمنی خودروها و جاده هاست و از آنجایی که این آمار بالاست نیاز به واکاوی دارد.

وی یادآور شد: در این حالت اگر تیم های پزشکی هم سر صحنه باشند به علت شدت تصادف کار زیادی نمی توان کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت از دیگر موارد فوتی به عدم استفاده از کلاه ایمنی، نبستن کمربند، عدم استفاده از صندلی کودک و پایین بودن فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده اشاره کرد.

دکتر آقاجانی گفت: بیشترین مجروحین و فوتی‌ها زیر 40 سال است که متاسفانه در سن تولید مثل می‌باشد و مشکلاتی در این خصوص ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز 570 بیمارستان وزارت بهداشت به طور کامل و فعال مشغول بودند، افزود: آمار مراجعان به اورژانس ها 3 میلیون و 142 هزار نفر بوده است که به علت تعطیلی موسسات و مطب‌های خصوصی بار سنگینی بر دوش وزارت بهداشت بود.

معاون درمان افزود: از مراجعان به اورژانس، حدود 424 هزار نفر بستری شدند و 207 هزار نفر نیز جراحی شدند.

معاون درمان در بخش دیگری از سخنان خود از نکات مثبت نظارت های امسال نسبت به سال گذشته به حضور متخصصان مقیم در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: حضور این متخصصان از برکت های طرح تحول سلامت است.

وی در ادامه افزود: متخصصان مقیمی در بیمارستان های بالای 64 تختخوابی هستند و در بیمارستان‌های دیگر نیز متخصصان آنکال حضور دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت از دیگر نکات مثبت نظارت های نوروزی معاونت درمان، به فعالیت بخش‌های ویژه اشاره کرد و گفت: صددرصد بخش‌های ویژه و اورژانس در 570 بیمارستان‌های وزارت بهداشت فعال و با تمام ظرفیت کار کردند.

دکتر آقاجانی از مشکلات این ایام به کمبود نیروی انسانی خصوصا پرستار اشاره کرد و گفت: البته کمبود پرستار فقط خاص این ایام نیست ولی برای جبران این کمبود، پرستاران و کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی در یک ماه بیش از 500 ساعت کار کردند تا این کمبود جبران شود.

وی کمبود تخت در مراکز استان ها و کلان شهر ها را از دیگر کمبود ها در نظام خدمات درمانی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: این امر منجر به صف و انتظار برای بیمارانی که از طریق اورژانس ها بستری می شوند می گردد.

معاون درمان وزارت بهداشت از رضایتمندی مردم در این ایام از خدمات درمانی وزارت بهداشت خبر داد و افزود: شبکه ارائه خدمت در شهرها به خوبی مشغول به فعالیت و خدمت رسانی هستند که البته با توجه به فعالیت حدود 10 هزار نفر پزشک متخصص در طرح تحول سلامت و تمرکز در نقاط محروم، شرایط را متفاوت کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: امسال نظارت های ما در مراکز درمانی حدود 15 درصد بیشتر بوده است که بیمارستان های تروما و جنرال و شهرهای توریستی زیارتی و کلان شهرها و همینطور شلوغ ترین پایگاه های اورژانس ؛ حدود 330 پایگاه اورژانس، هدف اصلی این نظارت ها بودند.

ارسال نظر: