لاوروف: ترکیه از مداخله در امور سایر کشورها دست بردارد

کدخبر: 2020919

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه بار دیگر خواستار توقف فوری درگیری‌ها در منطقه "ناگورنو" قره‌باغ شد و گفت اوضاع نباید به سمتی برود که حل و فصل مسالمت‌آمیز آن دشوار شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «آندری گالبور» وزیر خارجه مولداوی در مسکو حضور یافت.

وی در مورد درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو قره‌باغ، گفت: «ما قبلا هم موضع خود را اعلام کرده‌ایم، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر دفاع موضع خود را اعلام کرده‌اند. وزیر دفاع (سرگئی) شایگو و من با همتایان خود در باکو و ایروان صحبت و نگرانی خود را ابراز کرده‌ایم... پیام رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین هم این بود که باید هرچه زودتر آتش‌بس برقرار شود و طرفین اوضاع را به سمتی پیش نبرد که حل و فصل مسالمت‌آمیز آن دشوار شود.»

لاوروف با بیان اینکه همچنان برخی درگیری‌ها در قره باغ ادامه دارد، به بیانیه گروه همکاری مینسک که هدف آن حل و فصل بحران قره باغ است اشاره کرد و گفت راه‌حل نهایی مناقشه باید راه‌حلی عملی و جامع باشد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که مناقشه قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد و حتما باید از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز حل شود.

او در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقامات دولت ترکیه که از آذربایجان اعلام حمایت کرده‌اند، گفت: «ما هیچ کشور خارجی‌ای را متهم به تشدید تنش در ناگورنو قره‌باغ نمی‌کنیم، از جمله آنکارا را. قطعا اظهارات سران ترکیه را شنیده‌ایم که به نظر یکجانبه می‌آیند. قطعا مهم است که مقامات ترک از دخالت در امور کشورهای همسایه خود از جمله عراق و سوریه دست بردارند، چراکه مدارک زیادی وجود دارد که از حمایت آنکارا از تروریسم حکایت دارد. در مورد مناقشه ناگورنو قره باغ هم تنها می‌توانم بگویم که برای همه از جمله ترکیه و مردم ترکیه بهتر است که آنکارا از حمایت از تروریسم دست بردارد، این چیزی است که من می‌توانم با اطمینان بگویم.»

ارسال نظر: