نام پادشاهان عرب در میان اسناد پاناما

کدخبر: 2020981

نام پادشاه عربستان و شماری از حکام عرب منطقه در اسناد رسوایی‌های مالی پاناما به چشم می‌خورد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "ملک سلمان" پادشاه عربستان، «حمد بن خلیفه الثانی» امیر سابق قطر، «حمد جاسم الثانی» نخست وزیر سابق این کشور و «خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی امارات از جمله افرادی هستند که نام آنها در اسناد پاناما دیده می‌شود.

سلمان نقش نامشخصی در شرکت «سافاسون» (SPF S.A) در لوکزامبورگ داشته که این شرکت سهام‌دار شرکت «ورسه» است که در جزایر «ویرجین» بریتانیا در سال 1999 ثبت شده است.

بنابر اسناد افشا شده ملک سلمان از شرکت برون مرزی در این جزیره برای وام برای خانه لوکس خود در لندن استفاده کرده و مجموع وام‌های او به 34 میلیون دلار رسیده است.

در مارس 2014 کمتر از یک سال پس از اینکه «حمد بن خلیفه الثانی» امیر سابق قطر از قدرت کناره‌گیری کرد، حقوقدانی لوکزامبورگی در ارتباط با شرکت «موساک فونسکا» از تمایل الثانی مبنی بر خرید شرکتی در جزایر ویرجین بریتانیا خبر داد. شرکت «آفرودیل» (.Afrodille S.A.) که تحت تملک وی قرار دارد، حسابی بانکی در لوکزامبورگ و سهام در 2 شرکت آفریقای جنوبی در اختیار گرفت.

به این ترتیب وی از سپتامبر 2013 سهامدار ارشد شرکت‌های «رینه» (Rienne S.A.) و «یالیس» (Yalis S.A.) شد و در بانک چین در لوکزامبورگ سپرده مدت‌دار داشت. الثانی بیشترین سهم مالکیت هر 2 شرکت را در اختیار داشت اما 25 درصد از سهام هم در اختیار «شیخ حمد بن جاسم‌الثانی» نخست وزیر پیشین قطر و وزیر خارجه این کشور که با وی رابطه خویشاندی هم دارد قرار گرفت.

بنابر اطلاعات اسناد موساک فونسا «خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی امارات صاحب دست‌کم 30 شرکت در جزایر ویرجین است که به این وسیله به منافع مالی قابل توجهی دسترسی پیدا کرده و املاک مسکونی در مناطق ثروتمندنشین لندن خریداری کرد که ارزش آنها دست‌کم 1.7 میلیارد دلار برآورد شده است. وی هزینه‌های خود را از راه وام‌هایی از شعبه لندنی بانک ملی ابوظبی و رویال بانک اسکاتلند تامین کرده است.

روزنامه آلمانی «زوددویچه» امروز نوشت که اسناد حقوقی پاناما نشان می‌دهد که شماری از اشخاص مشهور و مقامات سیاسی کشورها و ستاره‌های فوتبال در سراسر جهان و شرکت‌های مالی برجسته درگیر فساد مالی‌اند و برخی از آنان به فرار مالیاتی و شماری دیگر به پولشویی متهم شده‌اند.

اطلاعات این روزنامه بر مبنای مدارکی است که شرکت حقوقی «موساک فونسکا» در پاناما به دست آورده است. این شرکت یکی از مهمترین شرکت‌ها در زمینه مدیریت شرکت‌های برون مرزی (Offshore) در بیش از 35 کشور جهان است. این شرکت‌ها معمولا پوششی برای فرار مالیاتی هستند و صاحبان واقعی آنها هم مشخص نیستند. در میان بخش عظیمی از این اطلاعات اسامی افراد مشهوری اعم از سیاستمداران، ورزشکاران، دلالان اسلحه، جاسوسان و حتی ورزشکاران به چشم می‌خورد.

ارسال نظر: