روایت یک مقام سابق بانک مرکزی از پشت پرده عدم اتصال به سوئیفت با گذشت ۸۰ روز از اجرای برجام؛

تا ۱.۵ سال آینده هم به سوئیفت وصل نمی‌شویم

کدخبر: 2021023

انصاری گفت: در حال حاضر ما فقط باید بانکهای کوچک و متوسط آمریکا کار کنیم و بانکهای بزرگ اروپایی شاید یک سال و نیم دیگر هم حاضر با همکاری با ایران نباشند.

رضا انصاری، مدیرکل سابق امور بین الملل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در خصوص انتقادها از عدم اتصال به سوئیفت با وجود گذشت 80 روز از اجرای برجام به «نسیم آنلاین» گفت: متاسفانه مسئله اتصال به سوئیفت از سوی همکاران سابق بنده خوب مدیریت نشده و تبدیل به پاشنه آشیل دولت و برجام شده است.

وی افزود: مسئولان مذاکره کننده هسته ای و دستگاه دیپلماسی کشور دو سال برای به نتیجه رسیدن مذاکرات زحمت کشیده اند، ولی با مطرح شدن سوئیفت که بی ارزش ترین مسئله بوده و تنها یک ابزار ارتباطی است و دریافت کد آن فی نفسه مهم نیست، این زحمت‌ها را زیر سوال می برند. مهم‌ترین مسئله روابط بین بانکی و روابط کارگزاری است که متاسفانه رسانه ها به آن نمی پردازند.

انصاری گفت: سوئیفت چیز چندان مهمی نیست و ما هرچه با سوئیفت کار نکنیم بهتر است، چون آمریکایی ها مجوز گرفته اند که وقتی یک نقل و انتقال پولی از طریق سوئیفت انجام شود، یک نسخه از آن در اختیار آنها قرار گیرد تا سازمان CIA از این طریق متوجه می شود ما در حال انجام چه کاری هستیم.

مدیرکل سابق امور بین الملل بانک مرکزی به نسیم آنلاین عنوان کرد: باید واقعیتها برای مردم گفته شود و نباید برای مردم و ذی نفعان نگرانی درست کرد. اگر صادقانه به مردم گفته شود مردم این مسئله می پذیرند. در دوران تحریمها بانکهای اروپایی و غیر آمریکایی برای همکاری با بانکهای ایرانی از سوی آمریکایی ها جریمه سنگینی شده اند.

انصاری افزود: به همین دلیل بانکهای اروپایی حاضر به ریسک کردن همکاری با ایران نیستند . بانک و بانکدار معمولا محافظه کار هستند و با احتیاط کارها را انجام می دهد تا پول سپرده گذار را از بین نبرد. بنابراین این بانکها نمی خواهند به دلیل همکاری با ایران جریمه شوند.

وی خاطرنشان کرد: دست دولت و وزارت خزانه داری آمریکا برای فشار به ایران باز است و از طریق فشار بر بانکهای آمریکایی غیر مستقیم به بانکهای اروپایی برای همکاری نکردن با ایران فشار می آورند.

مدیرکل امور بین الملل سابق بانک مرکزی اظهار کرد: هر بانک آمریکایی که با شریک اروپایی بانکهای ایرانی همکاری کند، تحت فشار قرار می گیرد. آمریکایی ها زنجیره ای هوشمند برای فشار بر بانکهای ایرانی ایجاد کرده اند بنابراین هر بانکی در اروپا، آسیا، آمریکای لاتین و یا حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران است که اگر با بانکهای ایرانی همکاری کند حساب دلاری‌اش نزد کارگزار آمریکایی مسدود شده و ترید دلارش را از دست بدهد.

انصاری گفت: به عنوان مثال بانک اقتصاد نوین به همراه هشت بانک دیگر در هشت سال تحریمها با سوئیفت ارتباط داشت، تا همین چند وقت اخیر با ورژن 6 نرم افزار سوئیفت به این ابزار بین بانکی وصل می شدند ولی اخیرا ورژن 7 آن را هم دریافت کرده اند.

وی در خصوص تحریم دلاری سوئیفت عنوان کرد: بانکهای تسویه کننده برای نقل و انتقال دلار از طریق سوئیفت در نیویورک و برای یورو در اروپا قرار دارند. تعداد این بانکها در دنیا کم است زیرا بانکهای قدرتمندی هم هستند. این بانکها به دلیل دستورالعملهایی که دارند اجازه ندارند با ایران معامله دلاری انجام دهند.

وی افزود: بنابراین سوئیفت اجازه ندارد برای ایرانیان خدمات دلاری بدهد. اما خدمات مربوط به نقل و انتقال یورو در حال حاضر برقرار است. تحریم ارتباط با سوئیفت از طریق دلار مربوط به فشارهایی بوده که خود آمریکایی ها مستقیما به کشور ما وارد کرده اند.

مدیرکل سابق امور بین الملل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانکهای بزرگ اروپایی که اغلب خصوصی هستند به دلیل ترس از جرایم آمریکا حاضر نیستند از طریق روابط کارگزاری با بانکهای ما ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر ما فقط باید با بانکهای کوچک و متوسط اروپایی کار کنیم و بانکهای بزرگ اروپایی شاید یک سال و نیم دیگر هم حاضر به همکاری با ایران نباشند.

انصاری گفت: ارتباطات بانکی یک پروسه حقوقی دارد که باید طی شود و بانکهای اروپایی به نقطه ای برسند که مطمئن شوند همکاری با ایران هیچ خطری برای سرمایه شان نداشته باشد. به عنوان مثال بعید می دانم بانکهای ژاپنی برای همکاری با بانکهای ما پیش قدم شوند زیرا بسیار محتاط هستند.

وی با انتقاد از بزرگنمایی برخی از مسئولین دولت در خصوص توفیقات بانکی برجام تصریح کرد: مسئولان باید به مردم می گفتند که امروز با اجرای برجام قدمهایی برداشته شد ولی روابط بین بانکی بحثی زمان بر است و مقدمات حقوقی و بین المللی آن باید انجام شود و یک روزه برطرف نمی شود.

مدیرکل سابق امور بین الملل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هر دو جناح سیاسی در این زمینه اشتباه کردند چه کسانی که انتقاد کردند و چه کسانی دستاوردهای بانکی بعد از برجام را بیشتر از حد تصور نشان دادند. در مباحث اقتصادی و مالی نباید سیاسی کاری کرد و باید با مردم شفاف بود. زیرا اگر مشکلی در این مسائل وجود داشته باشد که خلاف آن بر ملا شود، اعتماد مردم نسبت به مسائل مالی و سیاستهای اقتصادی کشور از بین می رود.

گفتنی است روز گذشته 20 فعال اقتصادی در گفتگو با « نسیم آنلاین » از عدم اتصال به سوئیفت با وجود گذشت 80 روز از اجرای برجام گله کردند.

ارسال نظر: