نگرانی شورای شهر و انکار شهرداری تهران

سرنوشت خیابان ۳۰ تیر در هاله‌ای از ابهام

کدخبر: 2021045

سنگ فرش کردن خیابان ۳۰تیر موجبات نگرانی تعدادی از اعضای شورای شهر تهران را فراهم کرده است اما معاون شهردار تهران با صراحت تمام این مساله را تکذیب می‌کند و می‌گوید: به هیچ عنوان سی تیر پیاده راه نمی‌شود.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: اواخر سال ۹۰ بود که شهرداری تهران از اجرای طرح پیاده راه ۱۷ شهریورماه زمزمه‌هایی را اعلام کرد. شهروندان تهرانی هر روز با ایده‌های جدیدی مواجه بودند که هضم آن‌ها قدری مشکل و زمانبر بود.

اما در این میان شهردار تهران در برابر تمامی نگرانی شهروندان و کسبه لبخند می‌زد و می‌گفت: «همیشه در برابر تغییرات مقاومتی‌هایی وجود دارد اما گذشت زمان اثبات کرده است که مردم خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند از این رو جای نگرانی وجود دارد.»

کسبه تهران در خصوص ایده‌های تازه شهرداری تهران بار‌ها به آزمون گرفته شدند در یک طرفه کردن خیابان ولی عصر(عج)، ساماندهی مشاغل مختلف و پیاده راه شدن خیابان ۱۷ شهریور. اگرچه شهرداری تهران در این زمینه اقدامات متعددی را انجام داده بود که در برخی موارد این اقدامات قابل تحسین است، اما این تحسین همیشگی نیست.

از زمان اجرای طرح پیاده راه سازی ۱۷ شهریور در سال ۹۱، شورای شهر در کنار شهروندان به خصوص ساکنان و کسبه اعتراضاتی داشته است اما این اعتراضات هرگز ره به جایی نبرد. بعد از این طرح و هزینه کرد میلیاردی شهرداری تهران از پیاده راه سازی بسیاری از معابر سخن گفت که می‌توان به پیاده راه کردن مسیر میدان تجریش تا میدان قدس و بخشی از معبر خیابان انقلاب اسلامی اشاره کرد که هرگز رنگ عملیاتی به خود نگرفت.

در این میان مدیریت جهادی در ایام تعطیلی شهر تهران اقدام به سنگ فرش کردن معبر خیابان ۳۰ تیر کرده است بی‌آنکه هدف غایی خود از این اقدام رسما اعلام کند. شورای شهر تهران در سال گذشته مصوبه ساماندهی تعدادی از معابر را داد که ۳۰تیر یکی از این معابر است. حال امروز اخباری ضد و نقض از پیاده راه شدن معبر ۳۰ تیر شنیده می‌شود.

تجربه پایتخت در پیاده راه سازی

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره این شایعات با اشاره به عدم موفقیت شهرداری تهران در استفاده از ظرفیت‌های پیاده راه سازی معابر شهر تهران گفت: از آنجا که معبر ۳۰ تیر در محدوده گردشگری تهران قرار دارد از این رو بر اساس گفته مسئولان مربوطه این اقدام در راستای فضاسازی گردشگری این خیابان است و مسدود تردد خودروهای این خیابان در دستور کار نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران ملزوم است برای اجرای هر طرح پیاده راه سازی از شورای شهر تهران مجوز دریافت کند، تاکید کرد: شورای شهر تهران در دوره چهارم تجربه خوبی از طرح‌های پیاده راه سازی شهر تهران ندارد، نمونه ملموس و عینی آن پیاده راه ۱۷ شهریور است که امروز با وجود اجرای طرح و هزینه کرد گزاف ناچار به بازگشایی از آن هستیم.

این نماینده مردم در شورای شهر تهران با بیان اینکه اجرای طرح‌های پیاده راه سازی در معابر شهر تهران باید پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی داشته باشد، افزود: نمی‌توان بدون این پیوست‌ها و مطالعات به شهرداری تهران اجازه کار داد.

نگران تبدیل خیابان ۳۰ تیر به پیاده راه

تجربه ناموفق شهرداری تهران مورد تایید برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نیز است. در این باره اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به « نسیم آنلاین » گفت: شورای شهر تهران مجوز ساماندهی این خیابان را صادر کرده است اما رویه ساماندهی این خیابان بیانگر این است که خروجی کار تبدیل به پیاده راه شود زیرا با سنگ فروش‌های انجام شده هدف اول کندی تردد خودرو‌ها و سپس قطع عبور و مرور آن‌ها خواهد بود.

وی افزود: شورای شهر تهران به هیچ عنوان مصوبه تبدیل این معبر به عنوان پیاده راه را نداده است اما با توجه به تجربه تلخ پیاده راه ۱۷ شهریور نگران هستیم این معبر نیز بدون مطالعات اولیه پیاده راه شود و مجددا به مردم شهر هزینه‌ای تحمیل شود.

این عضو شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه شورا پیاده راه شدن خیابان سی تیر را مصوب نکرده است و اعتراض کسبه به دلیل متضرر شدن وساکنان، شورا در صورت تصمیم به پیاده راه سازی خیابان سی تیر دستور بازگشایی خواهد داد و در این میان مجددا هزینه‌های اضافی بر شهروندان تحمیل خواهد شد.

شاکری بر این باور است که "پیاده راه سازی اصولی" نباید نفی شود اما نباید از تجربه تلخ پیاده راه ۱۷ شهریور به سادگی گذشت اگر شهرداری تهران به هر دلیلی اقدام به مسدود کردن خیابان ۳۰ تیر را کند ناچار در قالب تذکر شهرداری را ملزوم به بازگشایی این معبر کنیم.

اگرچه قرار است هفته آینده در جلسه‌ای مشترک با شورای شهر تهران با پیمانکار، مشاور و مسئولان شهرداری منطقه موضوع پیاده راه سازی خیابان ۳۰ تیر بررسی شود تا مشخص شود که آیا هدف از اجرای سنگ فرش کردن این معبر، مسدود کردن آن برای خودرو‌ها است یا نه.

به هیچ عنوان سی تیر پیاده راه نمی‌شود

با وجود تمامی نگرانی‌های اعضای شورای شهر تهران و همچنین شهروندان تهرانی به خصوص ساکنان و کسبه این خیابان، ناصر امانی معاون برنامه ریزی شورای شهر تهران نظر دیگری دارد. وی رسما پیاده راه شدن خیابان سی تیر را تکذیب کرد و به خبرنگار « نسیم آنلاین » می‌گوید: این موضوع را تکذیب می‌کنم زیرا قرار نیست خیابان سی تیر به پیاده راه تبدیل شود و ما فقط این خیابان را سنگ فرش می‌کنیم تا تردد خودرو‌ها به خصوص موتورسیکلت‌ها را کند کنیم.

وی با بیان اینکه ساکنان محدوده خیابان ۳۰ تیر از تردد با سرعت بالای خودروهای عمومی، شخصی و موتورسیکلت‌ها گله دارند، اظهار کرد: شهرداری تهران چنین قصدی ندارد.

ارسال نظر: