مجتبی امینی:

دومین جشنواره فیلم"سما" در کنار مزار شهید آوینی آغاز به کار می‌کند

کدخبر: 2021156

دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" پیش از ظهر امروز با حضور "مجتبی امینی" دبیر دومین دوره این جشنواره در موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار شد.

مجتبی امینی دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" در این نشست خبری در سخنانی، گفت: نام جشنواره "سما" از نام سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی برداشت شده است.

وی افزود: دومین جشنواره فیلم کوتاه سما، نخستین رویداد فرهنگی هنری کشور در سال ۹۵ به شمار می‌رود. اما نکته مهم این می‌باشد که این جشنواره در دوره نخست خود با استقبال خوبی روبرو شده و 2 هزار اثر به دبیرخانه آن ارسال شده است.

دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" ادامه داد: بعد از گذشت چهار ماه از اعلام فراخوان تعداد 1917 اثر به دبیرخانه این دوره ارسال شده است. بر این اساس این آثار در پنج بخش "کوتاه"، "مستند"، "فیلمنامه"، "پویانمایی" و "عروج از منا" است.

امینی خاطرنشان کرد: بخش "عروج از منا" برای نخستین بار است که در این جشنواره قرار داده شده است که این بخش خود نیز به دو بخش فیلمنامه و مستند تقسیم می‌شود. در حقیقت این بخش را با هدف پاسداشت و گرامیداشت شهدای حادثه منا برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: از کل آثاری که به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده است 275 اثر که 10 درصد کل آثار است به بخش رقابتی این جشنواره راه پیدا کرده است. بر این اساس در بخش داستانی نسل نو 11 اثر، مستند نسل نو 11 اثر، پویانمایی نسل نو 4 اثر، داستانی ملی 55 اثر، مستند ملی 52 اثر، پویانمایی ملی 15 اثر، فیلمنامه 84 اثر، مستند عروج از منا 16 اثر و فیلمنامه عروج از منا نیز 27 اثر به بخش رقابتی این جشنواره راه پیدا کرده اند.

دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" یادآور شد: مراسم افتتاحیه ای برای این دوره از جشنواره برگزار نمی‌کنیم. اما در صبح روز یکشنبه 22 فروردین ماه به همراه تعدادی از فیلمسازان بر سر مزار سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی حاضر خواهیم شد و تابلو بیعتی برای این شهید بزرگوار امضاء می‌شود.

امینی پیرامون برنامه نمایش فیلم ها نیز افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برنامه نمایش فیلم ها از ظهر یکشنبه در سینما فلسطین آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب برگزاری دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه "سما" برگزاری سمینارهای آموزشی را تدارک دیده و درنظر گرفته ایم که بر این اساس در روز نخست از برگزاری این جشنواره سمینار بازیگری با حضور "رضا کیانیان" برگزار می‌شود.

دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" خاطرنشان کرد: در روز دوم از برگزاری این جشنواره سمینار "نقد" با موضوع بررسی پیرامون چارچوب های نقد توسط "مسعود فراستی" برگزار می‌شود. همچنین در روز سوم این جشنواره سمینار "کارگردانی" توسط آقای "همایون اسعدیان" و در روز چهارم نیز سمینار "تصویر دیجیتال" توسط آقای "محمود کلالی" برگزار می شود. این سمینارها در ساعت 16 برگزار خواهند شد.

امینی اضافه کرد: از دیگر برنامه های بخش جنبی دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" می‌توان به اکران چهار اثر منتخب سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازند اشاره کرد. بر این اساس فیلم های "کفش هایم کو" در روز اول، "برادرم خسرو" در روز دوم ، "ایستاده در غبار" در روز سوم و "دختر" در روز چهارم جشنواره اکران می‌شوند. زمان نمایش این فیلمها نیز در ساعت 18 می‌باشد.

وی یادآور شد: همچنین در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه "سما" چهار مستند بلند به نام های "فصل هرس"، "پل"، " A ۱۵۷" و "خاطرات خانه متروک" نیز در طول روزهای برگزاری جشنواره در ساعت ۱۴ نمایش داده می‌شوند.

دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "سما" ادامه داد: مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم "سما" در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. نکته مهم اینکه در این روز یک اثر سینمایی ویژه برای حاضران در مراسم نمایش داده خواهد شد.

امینی پیرامون برگزاری مراسم بزرگداشت در آئین پایانی این جشنواره گفت: از جمله برنامه هایی که برای مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه سما در نظر گرفته ایم می‌توان به برگزاری مراسم بزرگداشت برای 2 تن از فیلم سازان اشاره کرد.

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته از بین چهره های شناخته شده سینمای ایران، شهاب حسینی با فیلم "قرار ملاقات" در این جشنواره به صورت مهمان حضور داشت. بر این اساس امسال نیز از بین چهره های شناخته شده، بهرام عظیمی با انیمیشن "بابا" در بخش پویانمایی شرکت می‌کند.

ارسال نظر: