مهر تایید مرکز آمار بر افزایش بیکاری در دولت روحانی

نرخ بیکاری در سال ۹۴ به ۱۱درصد رسید/ ۲.۷ میلیون نفر بیکار هستند

کدخبر: 2021399

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۹۴ را ۱۱ درصد اعلام کرد که نسبت به سال ۹۳ (۱۰.۶ درصد ) معادل ۴ دهم درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۴ که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در سال گذشته معادل ۳۸.۲ درصد جمعیت ۱۰ سال سن و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. از نظر بازار کار جمعیت «شاغل و بیکار» جمعیت فعال شناخته می شود.

میانگین نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰.۶ درصد بود که میزان بیکاری سال ۱۳۹۴ رشد ۰.۴ درصدی نسبت به آن داشته است. نتایج این طرح نشان می دهد تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در کشور ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بیکار هستند.

نرخ بیکاری برای سال ۱۳۹۴ در مناطق شهری کشور ۱۲.۲ و در نقاط روستایی ۸.۱ درصد گزارش شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۲۶.۱ درصد است که برای مردان این گروه ۲۲.۳ و زنان ۴۲.۸ درصد اعلام شده است.

همچنین ۱۸ درصد از شاغلان کشور در بخش کشاورزی، ۳۲.۵ درصد در بخش صنعت و ۴۹.۴ درصد در بخش خدمات فعال هستند. سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی در کشور ۹.۸ درصد است که این نسبت برای مردان ۱۰.۸ و زنان ۴.۵ درصد است.

اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع (هفته سرشماری شده) حاضر در سرکار یا غایب موقت از کار به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری و پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری ... بودند و کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

همچنین اشتغال ناقص زمانی از نسبت جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی به جمعیت شاغل محاسبه می شود. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم شاغلان ۱۵سال و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت در هفته و بیشتر ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۴ بوده که این نسبت به تفکیک جنسیت برای مردان ۴۲.۷ و زنان ۱۳.۱ درصد است.

این بررسی نشان می دهد ۹ استان کشور نرخ بیکاری تک رقمی و ۲۲ استان نرخ بیکاری دو رقمی را در سال گذشته تجربه کرده اند. کمترین نرخ بیکاری را در سال گذشته استان آذربایجان شرقی با ۷.۳ درصد و بیشترین نرخ بیکاری را استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷.۷ درصد داشته است همچنین ۱۹ استان کشور دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین (۱۱درصد) هستند.

ارسال نظر: