رئیس انجمن صنعت کشتی‌سازی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بانکِ دولتی صنعت و معدن برای دادن تسهیلات ضمانتی بیشتر از خودِ کشتی می‌خواهد!

کدخبر: 2021580

فلاحی گفت: بهره برداری ۶۵ هزار تن فولاد کشتی سازی مطرح شده اما عملا آن چیزی که انجام می‌شود چیزی در حدود ۳ هزار تن است. ندادن تسهیلات مناسب علاقه شرکت‌های این صنعت به خرید از خارج کشور را بیشتر کرده است

ناصر فلاحی، رئیس انجمن صنعت کشتی‌سازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با چگونگی ارائه تسهیلات به صنایع و تولید بیان داشت: متأسفانه در حرف شاید ارائه تسهیلات بسیار زیاد و خوب باشد اما ما در عمل هیچ چیز خاصی مشاهده نکرده‌ایم.

وی گفت: مدتی قبل رئیس جمهور و آقای جهانگیری موافقت کردند که یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای صنعت کشتی‌سازی تخصیص داده شود، اما تا این لحظه بنده نشنیدم که کسی موفق شده باشد از این پول بگیرد.

وی تأکید کرد: تضامین زیادی برای دادن این پول از صنعتگر می‍‌خواهند و این در صورتی است که بزرگترین تضمین باید همان کشتی باشد، اما بانک قبول نمی‌کند، بنابراین تا جایی که بنده به عنوان رئیس انجمن صنعت کشتی سازی مطلع هستم کسی نتوانسته از این پول استفاده کند.

فلاحی تصریح کرد: با این اوصاف صنعتگران این حوزه حتی نتوانستند یک دلار هم وارد صنعت کشتی‌سازی نشده است، فقط مبلغ 500 میلیون تومان را برای تعمیرات کشتی بیان کرده اند که این مبلغ برای صنعتی مانند کشتی سازی بسیار اندک است و فقط با این چنین مبلغ‌هایی می‌توان یک کشتی بسیار کوچک را تا حدی تعمیر کرد.

وی افزود: بنابراین تا جایی که بنده مطلع هستم تا به حال کمکی به صنعت کشتی‌سازی نشده است و هر چه بوده روی کاغذ بوده که عملی نیز نشده است و بانک صنعت و معدن تاکنون هیچ کمکی به صنعت کشتی سازی نکرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در واقع طبق موافقت ‍‌های بهره برداری صادر شده 65 هزار تن فولاد کشتی سازی مطرح شده اما عملا آن چیزی که انجام می‌شود چیزی در حدود 3 هزار تن است بنابراین همین می‌شود که زمینه برای خرید از کشورهای خارجی فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: با این اوصاف همان معامله‌ای که برای صنعت هواپیمایی صورت گرفت ممکن است برای صنعت کشتی سازی نیز رخ دهد، و ما همیشه هم این موضوع را مطرح کرده‌ایم که شاید عملا برای صنعت هواپیما نتوانیم کاری کنیم اما زمینه دریا بسیار فراهم است و مهندسان زیادی در این حوزه تربیت شده اند بنابراین اگر تسهیلات مناسب به این جوانان بدهند بدون شک پیشرفت‌های زیادی را در این راستا شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر: