آغاز به کار "ارکستر شهر" از خرداد‌ماه

کدخبر: 2021906

بابک ربوخه مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از آغاز به کار «ارکستر شهر» از خردادماه خبر داد و گفت: «ارکستر شهر» با سازمان‌دهی سازها و فواصل موسیقی ایرانی و نگاه وطنی خواهد بود و قرار است بعد از مدتی با اجرای کنسرت و فروش بلیت برای خود درآمدزایی کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: «ارکستر شهر» را با نگاهی جدید آغاز کرده‌ایم؛ از ابتدای راه آسیب‌شناسی اقدام‌های مشابهی که به دلیل‌های مختلف به بن‌بست رسیده‌اند را بررسی کردیم و در این ارکستر به دنبال حرکتی ادامه‌دار هستیم.

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری افزود: در سال‌های گذشته بسیار دیده‌ایم که یک گروه، ارکستری را تشکیل می‌دهد، آوازه آن‌همه جا می‌پیچد و درنهایت به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد. ولی ما تا الان در خصوص «ارکستر شهر» برعکس عمل کرده‌ایم. یعنی پوسترهای آن را چاپ کرده‌ایم و همه مقدمات ارکستر را انجام داده‌ایم ولی هنوز تبلیغات را شروع نکرده‌ایم.

ربوخه در خصوص شروع تبلیغات و عضوگیری بیان کرد: طی این هفته فراخوان «ارکستر شهر» را به‌تمامی مراکزی که به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند، دانشگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، مراکز موسیقی، وزارت ارشاد، حوزه هنری ارسال خواهیم کرد. با این فراخوان از تمام موسیقیدان‌های بین۱۸ تا ۴۰ سال که تمایل به همکاری در «ارکستر شهر» دارند دعوت به عمل می‌آید.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری در خصوص محدودیت اعلام‌شده برای سن افراد گفت: انتخاب این بازه سنی برای مراجعه‌کنندگان به این دلیل است که افراد بالای ۴۰ سال ‌قطعاً تا الان یا استاد شده‌اند و یا در یک گروهی مشغول فعالیت هستند. اما معمولاً جوان‌های بین ۱۸ تا ۴۰ سال هم پرانرژی و هم پیگیرتر هستند. پس منطقی است که افراد این ارکستر بین این گروه سنی قرار بگیرند.

وی افزود: بعد از گزینش و انتخاب افراد یک دوره آموزشی نیز داریم. اما این دوره به معنای آموزش نوازندگی و اصول ابتدایی موسیقی نیست بلکه افراد نوازندگی در ارکستر و کار گروهی را پیش اسماعیل تهرانی آموزش می‌بینند و در حقیقت آموزش‌ها بر همنوازی، انضباط و اصول هماهنگی در یک ارکستر تاکید دارد.

بابک ربوخه در خصوص انتخاب اسماعیل تهرانی به عنوان رهبر ارکستر گفت: با توجه به این که اسماعیل تهرانی از استادان قدیمی موسیقی ایرانی و از نوازندگان حرفه‌ای به شمار می‌رود فردی شایسته برای رهبری ارکستر شهر است.

وی افزود: گروه ارکستر شهر با این نگاه سامان‌دهی و برنامه‌ریزی‌شده است که بتواند برای خود درآمدزایی کند. یعنی بعد از مدتی کنسرت اجرا کند و بسته به قطعاتی که برای اجرا تهیه کرده‌ از خواننده‌های حرفه‌ای دعوت کند.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری در خصوص شروع کار و روی صحنه رفتن اولین اجرای «ارکستر شهر» گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به آغاز تبلیغات از ۱۸ فروردین در حدود ۶ماه دیگر به صورت رسمی اولین کار ارکستر شهر آماده خواهد شد و امیدواریم این ارکستر تا قبل از سال آینده کنسرتی خوب و آبرومند در یکی از سالن‌ها اجرا کند و بلیت فروشی برای مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگسرای اندیشه آماده کردن مکان تمرین، هماهنگی و پشتیبانی کار را برعهده‌گرفته است، افزود: دبیرخانه این ارکستر در ساختمان ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مستقر است و مراجعه‌کنندگان با مراجعه به دبیرخانه و پر کردن برگ ثبت‌نام و ارائه رزومه و نمونه‌ کار خود می‌توانند برای عضویت در «ارکستر شهر» ثبت نام کنند.

وی افزود: بعد از یک ماه طبق اصولی که در فراخوان اعلام‌شده کارها را بررسی و گزینش می‌کنیم که با این برنامه‌ریزی در ماه خرداد اولین چوب رهبری ارکستر شهر به حرکت در می‌آید و تمرین‌ها به شکل رسمی آغاز می‌شود.

مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: خیلی مهم است که بدانیم کجا هستیم و چه تصمیمی می‌گیریم. جامعه ایران باید یک ارکستر ایرانی داشته باشد. شهر تهران ارکستر اصل و نسب دار و کاملاً ایرانی نیاز دارد. «ارکستر شهر» با سازمان‌دهی سازهای ایرانی، فواصل موسیقی ایرانی و یک نگاه کاملاً وطنی خواهد بود.

ارسال نظر: