خسروشاهی در بیست و سومین بزرگداشت شهید آوینی:

شهید آوینی خون خود را به عنوان یک مهر تایید بر زمین فکه ریخت

کدخبر: 2022109

دوست و همرزم شهید آوینی گفت: شهید آوینی خون خود را به عنوان یک مهر تایید بر زمین فکه ریخت این که بخواهیم این روزها از این حرف بزنیم که او چه زمانی انقلابی بوده و چه زمانی انقلابی نبوده است جزء خیانت به این شهید و راهش چیزی در بر ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: مراسم بزرگداشت بیست‌وسومین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی امروز (شنبه 21 فروردین ماه) با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و دوستان و همرزمان این شهید بزرگوار برگزار شد.

خسروشاهی دوست و همرزم شهید آوینی در ابتدا این مراسم در واکنش به سخنانی که اخیرا در خصوص شهید آوینی در رسانه‌ها مطرح می‌شود توضیحاتی داد و گفت: این روزها نکاتی در مورد شهید آوینی ذکر می‌شود که غبار غم را بر روی دل‌هایمان می‌نشاند. شهید آوینی را انسانی مزبز، دم دمی مزاج و احساساتی معرفی می‌کنند، در حالی که ایشان یک انقلابی به تمام معنا بود. شهید آوینی انسان تراز اول انقلاب اسلامی بر دوش هنر انقلاب سوار بود. او ادبیات، هنر نمایشی، نویسندگی و... را در جمع‌های مختلف روشنفکری و ضد روشنفکری آموخته بود و بر آن تسلط داشت. اما وقتی نفخه‌ انقلاب از سوی امام دمیده‌ شد، تفکرات و حالات ایشان جهت دیگری به خود گرفت و نامه‌ ایشان به برادرش در آن روزها ما را به یاد جملات آخر بی‌سیم شهید باکری به همرزمانش می‌اندازد.

وی براساس قضاوت‌های انجام شده در مورد شخصیت شهید آوینی که این روزها مطرح می‌شود اظهار داشت: شهید آوینی براساس یک احساس صرف و یا یک توفان ناگهانی به انقلاب نیل پیدا نکرد، او یک انسان تراز اول انقلاب و مادب شده به ادب امام خمینی بود. از همان آغاز هم در خط مقدمی که باید می‌بود حضور پیدا کرد. او کسی بود که 143 برنامه تلویزیونی برای تلویزیون ساخت، 80 برنامه دیگر غیر تلویزیونی تهیه کرد و همیشه پاسخگوی داعیه‌داران درگیری با امام بود. چنین کسی از سر احساس به سمت انقلاب نیامده است، آوینی اولین کسی بود که در سوسنگرد، هویزه، خرمشهر و خوزستان سطح خون را ساخت.

دوست و همرزم شهید آوینی در ادامه صحبت‌هایش افزود: شهید آوینی نوع جدیدی از مستند را به نام مستند سینمای اشراقی پایه‌گذاری کرد، در صورتی که هنوز سینماگران روشنفکر ما که قدمی برای سینمای دفاع مقدس بر نداشته‌اند آن را نشناخته‌اند. اما نمونه‌های بسیاری از این نوع مستند در هالیوود و در خارج از کشور شناخته شده است. شهید آوینی خون خود را به عنوان یک مهر تایید بر زمین فکه ریخت این که بخواهیم این روزها از این حرف بزنیم که او چه زمانی انقلابی بوده و چه زمانی انقلابی نبوده است جزء خیانت به این شهید و راهش چیزی در بر ندارد.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی شهید آوینی را یک انسان انقلابی بسیجی بدانند که صرفا در حوزه مستند و سینما مثل بقیه کارهایی انجام داده است و این تفکر اشتباه است، او کسی بود که ادبیات داستانی قبل از انقلاب و هنرهای تجسمی قبل از انقلاب را به خوبی می‌شناخت، اگر می‌خواست ادای روشنفکری در بیاورد از همه روشنفکران آن زمان بالاتر بود، این که محصولات دوران گذشته خود را می‌سوزانند یک نوع خرقه سوزی عارف در حین وصول به حق است. شهید آوینی هنرمندی بود که با امام خمینی حیات تازه‌ای را آغاز کرد.

ارسال نظر: