قطب‌الدین صادقی:

ترکیه با "سریال‌های آشغال" خود دنبال سودای نوعثمانی تازه‌ای است

کدخبر: 2022162

چطور است که وزارت ارشاد در این شهر ۱۱ میلیونی فقط ۷ سالن نمایش دارد؟! مگر می شود یک همچین چیزی؟ این درحالی است که شهر قاهره ۱۴۰ سالن نمایش دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست "محمود صلاحی" رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی با جمعی از هنرمندان کشور شب گذشته در محل "باغ موزه هنرهای ایرانی" واقع در "میدان تجریش" برگزار شد. جواد بختیاری رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: دو مطلب امشب به ذهن من رسید که قصد دارم در این مراسم آنها را برای شما بیان کنم. نخست اینکه انسانها باید بدانند که دیگران دلیل خوشبختی آنها هستند. به عبارتی بهتر ما انسانها با حضور و در کنار دیگران احساس خوشبختی می کنیم. وی افزود: این دیدار بهاری که شکل گرفته و افراد درجه یک کشور در اینجا حضور دارند. بر این اساس از آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تشکر می کنم که مقدمات و زمینه شکل گیری این دیدار را فراهم کردند. زیرا این قبیل دیدارها در طول سال حاصل نمی شود. بختیاری ادامه داد: مطلب بعدی که دغدغه شخصی من است و فرصت مناسبی است تا امشب آن را بیان کنم این است که پیرامون کارهای هنری ما که جداجدا انجام می شود من از واژه مجمع الجزایر پراکنده برای آنها استفاده می کنم. زیرا این اصناف فراوان هستند و دنبال کسب حقوق صنفی هم هستند ولی این موضوع باعث شده که این مجموعه نتواند از حقوق خود دفاع کند. رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان خاطرنشان کرد: اگر مجموعه جامعه هنری انسجام لازم را داشته باشد و تشکیلات منسجمی را به صورت سازمانی داشته باشند در بسیاری از حوزه ها می شود هم حق ستانی کرد و هم به مدیران فرهنگی کشور در اجرای برنامه ها خود کمک و یاری رساند. تا هنرمندان و هم صنفی های ما در مهجوریت قرار نگیرند. وی اضافه کرد: پیشنهاد دارم برای بالا بردن استفاده از ظرفیت اجرایی و هنری هنرمندان کشور و بالا بردن قدرت چانه زنی هنرمندان برای حق ستانی حقوق آنها جامعه هنرمندان تشکیل شود. نکته دیگر چرا هنرمندان نباید در مجلس یک نماینده داشته باشند؟ نماینده ای که از حقوق صنف و هنرمندان آن دفاع کند. زیرا این موضوع حق طبیعی ما است. بختیاری تصریح کرد: بر این اساس فکر می کنم که اگر جامعه هنرمندان کشور تشکیل و از شکل فانتزی آن خارج شود در بسیاری از حوزه ها برای حق ستانی می تواند موثر و مفید فایده واقع شود. پیشنهاد می دهم در همین جمع نطفه تشکیل جامعه هنرمندان را تشکیل بدهد. بهرام کلهرنیا نماینده انجمن هنرهای تجسمی نیز در بخش دوم این مراسم در سخنانی، گفت: دیدارهای نوروزی خوش یمن و مبارک است. در حقیقت نوروز یکی از پیمان های هستی شناسانه است. همچنین نوروز همپیمانی با خویشتن است و خیر و برکت به همراه خود دارد. وی افزود: جامعه هنری، جامعه ویژه ای است. جامعه هنری در سرزمین های دیگر به عنوان جامعه سرنوشت از آن نام برده می شود. در حقیقت اینگونه هست که تمام مردم چشم به هنرمندان دارند. به این صورت که خیلی به دقت تمامی زندگی و اخلاق و رفتار آنها را زیر نظر داشته و از آن الگو می گیرند. کلهرنیا ادامه داد: هزاران هزار ظرفیت حساس و نیرومند در هنرمندان و در هر صنف و هر پایگاهی وجود دارد. اما چه اتفاقی افتاده است؟ می بینیم که هنرمندان هرکدام در تنهایی خویش مشغول کار هستند. قرن ها و قرن ها در جامعه ایران هنرمندان به تنهایی کوشیدند که گره های تاریک و گم شده زندگی اجتماعی را ببینند و برای آنها پاسخ هایی پیدا کنند. نماینده انجمن هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: امروز توسعه زندگی اجتماعی، توسعه رسانه ای و توسعه ابزارهای ارتباط اجتماعی سبب شده تا روایت گفتگوی درون اجتماعی شکل جدید پیدا کند. بر این اساس هنرمندان نیز سهمی از این واقعه دارند. وی اضافه کرد: مردم باید دغدغه های زندگی شخصی و اجتماعی خود را باید از زبان هنرمندان بشنوند. هنرمندان در روزگار کنونی در بخش مهمی از سرنوشت اجتماعی دخالت دارند. بر این اساس تشکیل انجمن های صنفی، تشکل های اجتماعی هنرمندان از ضرورت های بسیار بسیار بنیادین یک جامعه است. کلهرنیا تصریح کرد: هنرمندان بودند که زودتر از هر کس دیگری ضرورت ایجاد تشکل هایی را که دغدغه ها و مسائل مهم را به اشتراک بگذارند درک کردند و به آن پی بردند. دغدغه ها هم دو دسته هستند. نخست آنهایی که به خود هنرمندان مربوط بوده و دیگری که به مردم و جامعه ارتباط دارد. نماینده انجمن هنرهای تجسمی افزود: همه شما لیستی از همکاران و دوستان هنرمندی در اختیار دارید که در کمال تاسف زندگی به سامانی را ندارند. چرا این وضع وجود دارد؟ به این علت است که تشکل های صنفی را نداریم که به مشکلات و نیازهای هنرمندان رشته های مختلف رسیدگی و پاسخ داده شود. وی ادامه داد: این انجمن های صنفی زبان مشترکی را بین هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری پدید می آورند. مدیران فرهنگی به روش های مختلفی می توانند پشتیبان جامعه صنفی و هنری باشند که توسعه فرهنگی را به همراه خواهد داشت. کلهرنیا در پایان گفت: امروز انجمن های گوناگونی وجود دارند که دغدغه ها و مسائل اصلی و اساسی هنرمندان عضو را دنبال و پیگیری می کنند. اما وضعیتی که امروز داریم زیبنده و شایسته ایران بزرگ و اسلامی نیست. قطب الدین صادقی به عنوان نماینده حوزه تئاتر در بخش سوم این مراسم در سخنانی، گفت: آنچه که یک شهر را می سازد فرهنگ است. وجهه مشخصه یک شهر روح فرهنگی است که در آن شهر وجود دارد و به چشم می خورد. وی افزود: آخرین تعریفی که پژوهشگران از فرهنگ انجام داده اند به 3 بخش تقسیم می شود. اما نکته مهم اینجاست که این 3 بخش عمیقا هم به یکدیگر متصل هستند. بخش اول فرهنگ چیزی است که از آن با عنوان مجموعه رفتارهای ما یاد می شود. نماینده حوزه تئاتر ادامه داد: نخستین نشانه این رفتارها، عملکردهایی است که ما به عنوان یک شهروند در سطح جامعه از خود نشان می دهیم. دومین نشانه بهداشت است. بر این اساس نمی توانیم از امکانات بالا و مناسبی برخوردار باشیم اما بهداشت را رعایت نکنیم. صادقی خاطرنشان کرد: سومین بخش آن ورزش است. در همه جای دنیا از ورزش به عنوان یکی از شاخص های فرهنگ نام می برند. زیرا تا آنجایی که من اطلاع دارم ریشه بسیارذی از مشکلات و افسردگی های مردم ایران همین عدم ورزش کردن است. وی اضافه کرد: بخش دوم فرهنگ چیزی است که از آن به عنوان عقل نام می برند. ما نه فقط که باید خرد ورز باشیم. در حقیقت باید احساسات را کنار گذاشته و با روشی خردمندانه با جهان روبرو شویم. بر این اساس بزرگترین تجلی عقلانیت و خر ورزی در تخصص و دانشگاه ها است. نماینده حوزه تئاتر تصریح کرد: عقلانیت تکنیک، تکنولوژی و تخصص صنعتی می شود. بر این اساس ما نمی توانیم بدون تخصص داشتن، ورزش کردن و بهداشت داشتن خود را بافرهنگ بدانیم. صادقی یادآور شد: اما بخش سوم که اساسی ترین بخش است و به خود ما مربوط می شود احساس است. بر این اساس آنچه که در دنیا نماد و تجلی فرهنگ هر کشور است فرهنگ آن کشور محسوب می شود. اینگونه است که وقتی از ایران خارج می شوید کشور ما را با هنر و موسیقی و نقاشی در دنیا می شناسند. وی افزود: در زمینه هنر ما کم آورده ایم. چطور است که وزارت ارشاد در این شهر 11 میلیونی فقط 7 سالن نمایش دارد؟! مگه می شود یک همچین چیزی؟ این درحالی است که شهر قاهره 140 سالن نمایش دارد. من از شهرهای پاریس و لندن سخن نمی گویم اما چرا ما باید از قاهره هم حتی عقب باشیم. نماینده حوزه تئاتر ادامه داد: 15 سال قبل به شهر مینسک پایتخت بلاروس که یک کشور درجه چهار کشاورزی اروپا است. در آن زمان در این شهر 2 میلیونی 40 سالن تئاتر بود. ما در حال حاضر 18 دانشکده تئاتر داریم. وزارت ارشاد 3 هزار مجوز کلاس آزاد داده است که 700 تای آن مربوط به بازیگری و کارگردانی است. صادقی تصریح کرد: ما چرا مدیر مناسب و از آن مهمتر تولید مناسب نداریم؟ موقعی که ما در بحران تولید قرار می گیریم خلائی ایجاد می شود برای سریال های مزخرف کشورهایی که می دانیم با چه نیاتی این کارها را تولید می کنند. وی یادآور شد: ترکیه با این سریال های آشغال خود دارد سودای نوعثمانی را دوباره ایجاد می کند. آشغال هایی که از ماهواره ها جوانان را جذب می کند به علت نداشتن تولیدات مناسب توسط ما است. چرا جامعه ما آنقدر پر از خشونت است؟ زیرا نتوانستیم با روح فرهنگ و هنر فضای آن را لطیف کنیم. نماینده حوزه تئاتر خاطرنشان کرد: الان در دنیا شهرداری ها مدیر برنامه های فرهنگی و هنری مردم آن جامعه است. در کشور ترکیه تولید، سرپرستی، ارتباط با مردم، تشکیلات و هزینه همه و همه بر عهده شهرداری ها است. حداقل بیاییم و ترکیه را الگوی خود قرار بدهیم. صادقی در پایان گفت: شهرداری حافظ و صاحب روح مردم تهران است. شهرداری نهادی مردمی است. امروز 11 میلیون نفر بی برنامه هستند و پای آشغال های ماهواره ای می نشینند. وزارت ارشاد پول ندارد، مدیریت ندارد و کارهایی را که باید نمی کند. زیرا اگر می خواست بکند تا به حال انجام می داد. در این 34 سال فقط 2 سالن اضافه کرده است.

ارسال نظر: